Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Ik vraag me af wat beter op een middelbareschool aan volume apparatuur kan worden gebruikt. Kunnen ze beter gewoon simpel glaswerk zoals glazen pipetten en buretten gebruiken of is het beter om over te stappen op duimdrukpipetten en titratiesystemen?

Dan vroeg ik me ook nog af of iemand me een prijsindicatie kan geven van bovengenoemd materiaal? En ja :www.instrumentgids.nl ken ik al. Wel een handige site trouwens :wink:
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Bij een middelbare school gaat het denk ik vooral om de principes achter bijvoorbeeld chemische analyse. Of je dan glas gebruikt of titreerautomaten maakt niet zoveel uit. Het voordeel van glas is dat het goedkoop en eenvoudig is.

Apparaten zijn duurder en voor een deel niet generiek. Aan de andere kant zullen er maar weinig laboratoria zijn waar nog met glazen pipetten en buretten wordt gewerkt, het geeft geen goed beeld van de werkelijkheid.

Automatische pipetten kosten al snel enkele tientjes (of (veel) meer), de punten moet je ook nog eens vervangen, dus extra kosten van het gebruik. Een enkel glazen pipet hoeft niet meer dan een halve euro te kosten.

Berichten: 25

Re: Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Ik denk dat er op middelbare scholen ook een stuk meer materiaal sneuvelt, dus gaan ze voor het goedkopere glaswerk, aangezien ze liever hebben als dat stuk gaat, dan dat er een duurder iets kapot gaat met dezelfde functie.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Ik zou kiezen voor het werken met buretten en simpel glaswerk. Het gaat op een VMBO/HAVO (zoals JanMeut als zei) puur om het principe.

De leerlingen leren dan:

-Hoe ze het glaswerk moeten behandelen.

-Hoe af te lezen

-Het ontwikkelen ze een techniek voor het gebruik van het glaswerk.

Het werken met dure instrumenten komt op de vervolgopleiding

wel.
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Ik heb een complete prijslijst van glaswerk chemicaliën en geautomatiseerd materiaal thuisgestuurd gekregen.

nu is mijn vraag:

wat zijn de meest noodzakelijke glaswerken (is dit een goed woord?) op de middelbare school.

Ik dacht zelf aan:

Pipetten

Buretten

Maatbekers

Maatcylinders

Nu vraag ik me nog af of het nodig is om hier ook maatkoklven aan toe te voegen.

Ik kom nu al op een prijs van ruim 9000 Euro uit.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Wat is je doel?

Ja, maatkolven worden ook gebruikt, verder bijvoorbeeld reageerbuizen, reageerbuisrekken, -klemmen en erlenmeyers. Moet het porcelein ook meegerekend worden? En overige kleine apparaten als branders, driepoten, kroezentangen, statieven?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

maatglaswerk voor een middelbare school, wat hebben ze nodig?

mijn eigen ervaring leert me dat maatkolven niet worden gebruikt.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Wouter_Masselink schreef:maatglaswerk voor een middelbare school, wat hebben ze nodig?

mijn eigen ervaring leert me dat maatkolven niet worden gebruikt.
Op de havo en mavo heb ik nooit gebruik gemaakt van maatkolven.. alleen vanmaatbekers, maatcylinders, buretten en pipetten. Ik zie ook niet waarom er op een middelbareschool maatkolven aanwezig moeten zijn. De proeven draaien om de principes en niet om de precisie...dat was op mijn middelbare scholen zo.
Als echtparen echt paren hebben echtgenoten echt genoten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Glaswerk Vs. geautomatiseerde apparatuur

Ik heb wel met maatkolven gewerkt op de middelbare school, zal ook wel van de methode afhangen.

Reageer