Vergeten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 191

Vergeten

Onlangs kreeg ik van iemand het volgende te horen:
Dat ben ik vergeten = dat weet ik niet meer.

Dat heb ik vergeten = dat heb ik nagelaten.
Dit zou betekenen dat in dit kader het hulpwerkwoord zijn slaat op kennis (passief) en het hulpwerkwoord hebben op een handeling (actief). Ik vraag me af of dit alleen voor de constructie met het woord vergeten zo is, of dat het een algemene regel is?

Ik heb sterk de indruk dat hebben & zijn in de praktijk in beide situaties toegepast worden. Is dit iets wat inmiddels in de Nederlandse taal is ingeburgerd en dus toegestaan wordt, of is het gewoon fout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Vergeten

Taalunie heeft hier het volgende over te melden:
Beide vervoegingen zijn mogelijk, maar niet in alle gevallen door elkaar te gebruiken. Als vergeten betekent 'verzuimen te doen (of mee te nemen)', heeft de vervoeging met hebben de voorkeur. Als het betekent 'zich niet meer herinneren' of 'kwijt zijn', is de vervoeging met zijn gangbaar.
In de link staat een toelichting, ook over de woorden verloren, gevolgd en opgehouden.

Berichten: 191

Re: Vergeten

Dank je, interessant! Nu nog proberen niet te vergeten...

:D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Vergeten

Symone schreef:Dank je, interessant! Nu nog proberen niet te vergeten...

:D
Ik heb het allang weer vergeten 8-)

"Ik heb het vergeten te doen" rolt vierkant uit mijn bek. Het smáákt niet. Ik zou eens heel ondiep moeten nadenken, en eens een honderd verschillende zinnen met vergeten opschrijven, en die eens met spontane invulling van hebben of zijn hardop moeten lezen. Geen idee wat daaruit zou rollen. Maar volgens mij niet redelijk consistent met wat die Taalunieregel daar zegt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 191

Re: Vergeten

rolt vierkant uit mijn bek.
8-) That's one way to express yourself. :D

Reageer