Klinkerkwartetten

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Klinkerkwartetten

OUEE: Gedesavoueerd (afgekeurd, niet erkend)

UAEO: Aquaeologie (onderwaterarcheologie)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Klinkerkwartetten

Een klinkerkwintet (UEUEE) waarvan we nog een kwartet (EUEE) moesten: queueën. Volgens het groene boekje is dit de meervoudsvorm.

p.s. Ik wilde niet dubbelposten, maar ik kon niet meer wijzigen.

Edit ypsilon: beide toegevoegd

Berichten: 8.614

Re: Klinkerkwartetten

Jullie hebben blijkbaar niet stilgezeten. Ik zie dat ypsilon alle aanwinsten ondertussen bundelt in één centrale lijst. Bedankt daarvoor en welgemeende felicitaties voor je benoeming tot "Main Moderator".
thermo1945 schreef:Jammer, dat er een spellingwijziging is geweest, anders had ik papegaaieeieren voor je in de aanbieding.

8 klinkers achter elkaar.[/i].
Volgens mij zijn het er toch maar zeven. Sinds de nieuwe spelling is zaaiuien (6) het woord met de meeste klinkers achter elkaar.
EDIT: Dat is best al een mooie lijst, Klintersaas!
Bedankt voor het compliment.
(En bedankt, Klintersaas, ik kan nu geen tekst meer lezen zonder alert te zijn op grote aantallen klinkers... 8-) :D )
Jammer genoeg heb ik deze topic niet opgestart. Anders had ik - speciaal voor jou - bij de ondertitel kunnen zetten:

OPGEPAST! Het lezen van deze topic kan abnormale fixatie op grote klinkeraantallen veroorzaken!
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Klinkerkwartetten

Sinds de nieuwe spelling is zaaiuien (6) het woord met de meeste klinkers achter elkaar.
En die stond nog niet in het lijstje :D Toegevoegd onder IUIE.

Berichten: 8.614

Re: Klinkerkwartetten

Er zijn een paar foutjes geslopen in de alfabetische volgorde van de lijst:
Klintersaas schreef:AIUI: zaaiui

AIAU: draaiautomaat
AIAU hoort voor AIUI.
Klintersaas schreef:EAOO: leao-onderwijs

EAAI: geaaid (physicalattraction)
EAAI hoort voor EAOO.
Klintersaas schreef:IEUO: milieuofficier, milieuonvriendelijk

IEUU: milieu-uitgave, koffie-uur

IEUA: milieuauditor

IEUI: milieuinspectie

IEUE: milieueis
De juiste volgorde is IEUA - IEUE - IEUI - IEUO - IEUU.
OAEI: Boa-ei (ZonnTroll)
Nu ik toch bezig ben meld ik dit ook maar ineens. Hoe spijtig ik het ook vind, boa-ei komt noch in een "gezaghebbend" taalnaslagwerk, noch op het internet voor. Ik vrees dat het geschrapt zal moeten worden.
Klintersaas schreef:OIOO: hooioogst

OIEE: kooieend (Klintersaas), geoctrooieerd (Symone)
OIEE hoort voor OIOO.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 191

Re: Klinkerkwartetten

Klintersaas schreef:Jammer genoeg heb ik deze topic niet opgestart. Anders had ik - speciaal voor jou - bij de ondertitel kunnen zetten:

OPGEPAST! Het lezen van deze topic kan abnormale fixatie op grote klinkeraantallen veroorzaken!
Oow, dat komt doordat het lijstje onder jouw naam staat... ik had beter moeten lezen 8-) .

Bedankt voor het gebaar, het fixatiekwaad is echter al geschied... :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Klinkerkwartetten

Er zijn een paar foutjes geslopen in de alfabetische volgorde van de lijst:
Daar zal ik zo meteen eens naar kijken 8-)

Edit: Ik denk dat het nu wel klopt.
Nu ik toch bezig ben meld ik dit ook maar ineens. Hoe spijtig ik het ook vind, boa-ei komt noch in een "gezaghebbend" taalnaslagwerk, noch op het internet voor. Ik vrees dat het geschrapt zal moeten worden.
Het lijkt me logisch dat niet elke bestaande samenstelling in een naslagwerk (of zelfs op het internet) kan worden opgenomen. Desondanks lijkt boa-ei me wel een correcte samenstelling (hoe moet je het ei van een boa anders noemen?).

Overigens, eigenlijk ben jij wel begonnen met het lijstje kwartetten, Klintersaas :D Nou ja, je hebt het op zijn minst nieuw leven ingeblazen (in je eigen woorden).

Berichten: 191

Re: Klinkerkwartetten

(OOIA)

(OIAA)

Octrooiaanvraag

(IEAA) Chemieaandeel

(EEOU) Meeouder

-toegevoegd-

Berichten: 191

Re: Klinkerkwartetten

(EAUI) Cadeau-idee



-toegevoegd-

Berichten: 8.614

Re: Klinkerkwartetten

Oow, dat komt doordat het lijstje onder jouw naam staat... ik had beter moeten lezen ;) .
Aangezien deze topic nu afgesplitst is, is het wel "mijn" topic, maar dit terzijde.

Ik heb nog enkele aanvullingen, met dank aan MRDavidSingh3 (die een hele hoop aanvullingen heeft gepost in de topic over klinkertrio's):

AOUI: WAO-uitkering

IEAU: politieauto

De twee volgende combinaties hebben we al, maar de woorden zijn te mooi om te laten liggen:

IEUI: liquidatie-uitverkoop, milieu-indicator

-toegevoegd-
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 104

Re: Klinkerkwartetten

Ik zal hier ook te zoektip plaatsen die ik in het forum over klinkertrio's heb gepost.

Zoek klinkerkwartetten via deze link: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/

En in het zoekvak gebruik je het jokerteken %

bv: %OOIE

dan bekom je een heel lijstje woorden waarin OOIE voorkomt

Berichten: 373

Re: Klinkerkwartetten

Volgens vandale.nl is het verkleinwoord van sequoia: sequoiaatje. Ik weet dat OIAA al is gevonden maar deze heeft hetzelfde viertal.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Klinkerkwartetten

koeieuier, of staat'ie al ergens in het lijstje?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 1.168

Re: Klinkerkwartetten

Helaas Zpidermen, dat was zo in de goeie ouwe tijd. Nu is het koeienuier.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Klinkerkwartetten

Helaas Zpidermen, dat was zo in de goeie ouwe tijd. Nu is het koeienuier.
Waarom? Het gaat toch om 1 koe, en om de uier van die ene koe? Ik heb het helemaal niet over de uier van meerdere koeien. Rare taal dat nederlands...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Reageer