Golfmechanisch model

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Golfmechanisch model

Hallo

Ik heb in mijn studies te maken met een cursus scheikunde. Een maand geleden kregen we de inleiding op orbitalen en alles erond, dit maakt gebruik van het golfmechanisch model, waarbij we de dualiteit deeltje-golf bestudeerden, dit gebeurde aan de hand van een video in het Engels, en die verstond ik dus helemaal niet (taal).

Weten jullie een online bron waar ik wat nl informatie kan vinden (of duidelijke informatie , niet te ingewikkeld in het engels) over het golfmechanisch model en de dualiteit tussen een deeltje en een golf?

Of geven jullie zelf wat uitleg... mij om t even

Dank bij voorbaat

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Golfmechanisch model

Het golf-deeltje principe is tot stand gekomen op de volgende manier.

Met de theorie van Maxweel werd omstootelijk bewezen dat licht golf eigenschappen heeft. Het is een trilling in het electromagnetische veld. Hoe dit bewijs precies is neergelegd hoef ik niet te vertellen, maar je kunt je de proeven met een erg dunne spleet en een laser straal voorstellen.

Toen Einstein met zijn theorie kwam, en daarmee onderzoek naar de elementaire deeltje inluiden vondt Planck uit dat een foton altijd een veelvoud was van een specifieke waarde. deze specifieke waarde was afhankelijk van de frequentie van het licht op de volgende manier:

E = h*f, waarbij E = energie en h = de constante van Planck.

Ofwel licht is gekwantificeerd, maar als dat was, dan heeft het dus golf- en deeltjeseigenschappen, wat raar.

Parallel hieraan ondervond Millikan dat lading gekwantificeerd is via zijn bekende oliedruppel experiment.

Op dat moment werd er veel geexperimenteerd met elektronen in een buis. deze elektronen kwamen van een verwarmd object, dat door de hitte elektronen uitzendde. de elektronen werden versneld door een buis waar omheen een magnetisch of elektrisch veld stond. De elektronen zouden versnellen en op een gefosforiseerde glazen plaat slaan. Dat fosfor zend dan licht uit.

Het laatste is natuurlijk een gewone beeldbuis. Nu werd er een keer een dubbelespleet, in de buis geplaatst, en wat bleek, het zelfde effect als dat bij licht was te zien. Je kreeg een golfpatroon te zien op de beeldbuis.

Deze proef staat bekend als 'Als de dubbele spleet experiment van Young'.

Afbeelding

dat ging dus vooraf. Maar de gene die met de generale theorie kwam was de fransman 'de Broglie' Die deed eigelijk een hele simpele opmerking die hem wel onstervelijk maakte.

Hij nam twee formules: E = hf en E = mc²

En hij zette deze aan elkaar gelijk: hf = mc²

Een beetje wiskunde: h/λ = E/c en p = E/c

En de de Broglie golflengte is λ = h/p met p = mv

Dit moet dus voor alles gelden, elke massa met een snelheid heeft een bepaalde golflengte. zo heeft dus licht met een bepaalde impuls een bepaalde golengte maar ook een tennisbal van 0.15 kg met een snelheid van 40 m/s een golflengte van 1.1 * 10^-34 (dat is dus wel erg klein)

De de broglie hypothese werd bewezen door het Davisson-Germer Experiment: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase.../davger.html#c1

Reageer