Wanneer licht de zee op?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Re: Wanneer licht de zee op?

Vroeger vaak op het strand in Zeeland strandfeesten gehouden en in de nacht gaan zwemmen. De fosforiserende zee was altijd een belevenis vooral als je met het water ging "spetteren". Ook in de golven lichtten in een flits op als ze breken. Dit verschijnsel heb ik ook overdag een aantal keer waargenomen, vooral bij omslaand weer (een donkere lucht op de achtergrond). Je ziet dan in het helder water (de Zeeuwse wateren zijn helderder dan aan de Hollandse kust) een lichtblauwe gloed in de omslaande golven.

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Wanneer licht de zee op?

Je kan ze ook zelf kweken op een vers visje van de markt. Niet die van de AH want die zijn al schoongemaakt. Heel simpel de vis bij een temperatuurtje van een graad of 5,6 een aantal dagen in de koelkast bewaren (een paar sneetjes erin om het te bevorderen) in een bakje met zoutwater waarin de vis ligt maar wel boven het water uitsteekt. Als je het visje dan ook buiten de koelkast gaat ruiken is ie klaar. 's nachts deurtje open doen en ziedaar een luminicerende facultatief anaerobe marinebacterie. Ps. als het licht erg fel is dan is dat niet de bacterie maar het lampje van de koelkast, voor beter resultaat die eruit draaien.
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Re: Wanneer licht de zee op?

Dit komt wel degelijk voor in de noordzee!! Heb het wel eerder gezien. Afgelopen zaterdag (23 augustus) was dit ook heel duidelijk te zien aan het strand bij hoek van holland. Het was die dag niet heel zonnig, deze kwam heel flauw door de wolken heen. De wind kwam waarschijnlijk uit het NW, kracht 3 tot 4. Dit was zondag de windrichting, en volgens mij ook zaterdag. Het maakt dus niet uit of de zon heel de dag heeft geschenen, maar volgens mij wel de stroming/tij/windrichting..

Hoop dat dit onderwerp meer besproken word, het is erg mooi om te zien!

Re: Wanneer licht de zee op?

Ehm, ik bedoelde dus afgelopen zaterdag, 23 juli...

Re: Wanneer licht de zee op?

vorige week eens romantisch willen doen met mijn lief aan de zee, toen we ook met ons voetjes in het waten gingen. Heel mooi om te zien en leuk om mee te spelen. Heb ook mooie foto van die dingetjes.

XXXXXXXXXX

Moderator (Elmo): Het is volgens regels van het wetenschapsforum verboden om e-mail adressen te plaatsen. Als je van een onderwerp op de hoogte gebouden wil worden, kan je jezelf registreren en een abonnoment op het onderwerp nemen.

Re: Wanneer licht de zee op?

NOu idd! ik ben sinds gister terug van een weekje vlieland,samen met een vriendin,die had et vorig jaar al es gzien,van die lichtgevende algen,alleen nooit verder in verdiept,ze hoorde toen dat et kwam door dat de aarde /maan/zon op een bepaalde manier moest staan,dat et dan licht gaf,maar nee dus..De eerste avnd gingen we et strand op,en ja!wat een mooi gezicht:D! echt ongelofelijk,zo mooi.De golfen gaven gewoon soort glowing in the dark,en als het op strand kwam,was er een hele kring lihctgevende dingetjes op et strand. Ook de dagen erna gingen we snachts et strand op,en alle keren was et weer zo mooi! sommige keren duidelijker dan andere,maar zeker de moeite waard!

groetjes,Gina

(24juli- 31juli-2005)

Re: Wanneer licht de zee op?

Ben naar Ameland geweest en daar was toen het donker en helder was ook het verschijnsel dat er "beestjes" waren die blauw oplichte. Er waren er dit keer niet veel. Aantal jaren terug in Zeeland heel veel gezien. Was erg mooi, de golfen waren helemaal blauw en als je door het water liep en een beetje ging spatten was het ook allemaal blauw. Maar dit was geen zeevonk, maar zeedruifjes (een ribkwallen soort). Overdag kan je ze ook gewoon vinden zijn kleine kwalletjes van ongeveer 2 cm en soms liggen er op het strand allemaal stukjes van. Om een hele te vinden moet je wel goed zoeken. Deze kwallen geven licht als ze kapot gaan of aangeraakt worden. Dus door de golfen of door de brandig of poeltjes te lopen zie je ze blauw oplichten.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wanneer licht de zee op?

Dus als ik het goed begrijp, ontstaat de oplichting door een soort alg? :shock: Ik wete niet zoveel van biologie af maar dat zie je nauwelijks toch? ;)
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Wanneer licht de zee op?

1 alg zie je niet (nauwelijks) duizenden miljoenen algen zie je echter wel. Als het donker is en deze lichten dan op, wet maar dat je deze dan wel ziet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: Wanneer licht de zee op?

Geplaatst: Zo 30 Okt 05, 17:23 Onderwerp: Re: lichtjes

--------------------------------------------------------------------------------



het is inderdaad zeevonk,

noem het maar een alg.het is tevens het voedsel van een klein kwalletje; ''de zeedruif''.

Afbeelding

ik ga dikwijls duiken in de oosterschelde,en dan ook nog vooral snachts , en als je dan geluk hebt in de zomermaanden ,dan kun je deze mooie oplichtende vonkjes zien. je moet dan eens je lamp uitdoen onderwater en je hand bewegen, weet je niet wat je ziet ,net vuurwerk onder water.

groeten Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Wanneer licht de zee op?

Vorig weekend 's nachts gaan wadlopen, vanaf een drooggevallen platbodem. Ook nog zeevonk gezien, ook wat door een zeedruif was opgegeten, ziet er tof uit, wij noemden ze "disco-kwallen" :roll:

Verder eigenlijk best veel zeevonk, voor de tijd van het jaar, maar dat kan ook aan de hoge temperaturen liggen.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 36

Re: Wanneer licht de zee op?

@ lala,, zijn zeevonken dan meer actief als het warmer is?

Berichten: 68

Re: Wanneer licht de zee op?

Tja oud onderwerp en niet alles gelezen.

Maar ikzelf ga vaak naar het strand bij Langevelderslag (tussen Noordwijk en Zandvoort) en heb zelf ook al een aantal keren van die oplichtende brij gezien.

Vaak aan het eind van de zomer en uiteraard als het donker is.

Het is vooral te zien als je over net drooggevallen strand loopt. Dan zie je je voetsporen (of die van de honden) even oplichten. Ook als de honden door het water (tot ong 10 cm diep) rennen kan je het zien

Heel leuk om te zien.

Berichten: 1

Re: Wanneer licht de zee op?

Mijn vader vertelde regelmatig over de ervaring die hij had gehad over de oplichtende golven van de zee,

en de voetstappen in het natte zand.

Wat ik nog herinner, is dat het in de maand Augustus geweest moet zijn,

vlak voor een onweersbui, dus drukkend weer.

Zijn ervaring vond plaats in Noordwijkerhout waar wij op een camping lagen in late 60er jaren.

Dus komt dit wel zeker voor aan de Noordzeekust !

Ik zou die ervaring ook wel mee willen maken, maar niemand kan me er het fijne van vertellen.

De enige oplossing is, een keer in de maand Augustus aan de kust vertoeven.

Zelf woon ik in Limburg, dus even op en neer 's avonds, is een niet haalbare zaak.

Dus mensen met ervaringen mogen altijd mailen naar: [knip]

Mijn dank is groot !

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Wanneer licht de zee op?

De kleine lichtgevende zweepdiertjes vormen een belangrijk thema in de Delta Deceptie van Dan Brown, auteur van de Da Vinci Code, zij vormen het bewijs dat het water zout en niet zoet is, waardoor er bedrog vermoed wordt bij de ontdekking van een meteoor. In het boek staat een mooi uitleg dat deze flagellati vooral veel licht afgeven op het moment dat zij stervende zijn, wat strookt met de getuigenis van hierboven. Volgens Dan leven deze diertjes ook in het zeewater aan de Noordpoolkap.

Reageer