Grijs

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 106

Re: Grijs

bats schreef:
TuuT schreef:
bats schreef:
Grijs is een mengsel van zwart en wit, dus je zou verwachten dat grijs dan ook geen kleur is. Maar het is raar maar waar het antwoord of grijs nou wel of geen kleur is is JA. Dat komt omdat grijs alle kleuren voor een deel terugkaatst en voor het andere deel absorbeert. Naarmate de kleur grijs donkerder wordt, absorbeert het steeds meer kleur en bij lichter juist andersom.

Alleen weet ik niet tot wat voor soort kleur grijs nou behoort, het is zeker niet een primaire of een secondaire kleur, en een tertiaire kleur(zoals bruin bij verf) is het ook niet.

Weet iemand wat voor benamingen van kleur er nog meer zijn dan primair, secondair en tertiar?
http://www.eurofuchsia.org/ned/ne_unikl.htm Verf ze.... :wink:
Wat wil je daarmee bedoelen?
Lekker creatief met verf bezig zijn dacht ik :shock:

Berichten: 88

Re: Grijs

@Rogier: Wit bestaat wel, het is gewoon een oppervlak dat 100% van het invallende licht diffuus verspreidt. Dit diffuse maakt het anders dan een spiegel.

Berichten: 106

Re: Grijs

@Rogier: Wit bestaat wel, het is gewoon een oppervlak dat 100% van het invallende licht diffuus verspreidt. Dit diffuse maakt het anders dan een spiegel.
En bij zwart zeggen de hersenen hey......das gek ik mis alle kleuren. :shock: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Grijs

@Rogier: Wit bestaat wel, het is gewoon een oppervlak dat 100% van het invallende licht diffuus verspreidt. Dit diffuse maakt het anders dan een spiegel.
Okee, maar is er een maximale diffusiteit? Een perfecte spiegel zou volmaakt glad zijn, dus 0% absorptie dus 0% diffuus, en een perfect wit oppervlak zou 0% absorptie en 100% diffuus zijn. Maar kan dat wel?

Ik bedoel dus, ook al kan het misschien niet in de praktijk (een ideale spiegel kunnen we vast ook nog niet maken) maar is er wel een duidelijk maximum wat je als doel kunt hebben? Of is het net als bij wit licht, dat je altijd nog méér licht kunt hebben, dus meer helderheid, dus nog witter? Want in die zin is er dus geen maximaal wit licht, alleen steeds lichter grijs.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 22

Re: Grijs

Als je licht mengt krijg je inderdaad wit en bij verf zwart, dit komt omdat dit twee vershcilllende kleurensystemen zijn.

Met licht heb je een additief kleursysteem en met verf een subtractief.

Maar mijn vraag blijft nog altijd is grijs een kleur?

En heb ik het bij het juiste eind als ik zeg dat zwart en wit geen kleuren zijn?

*

Berichten: 88

Re: Grijs

In de praktijk haal je die 100% diffuse verstrooiing niet, maar je hebt verf die akelig dicht in de buurt komt. Die wordt gebruikt in fotometrische kasten voor de bepaling van de intensiteit van lampen in een lampenlab, waar ik gewerkt heb.

En of zwart en wit kleuren zijn hangt van je definitie van kleur af.

Berichten: 22

Re: Grijs

Zwart is geen kleur

Wit is geen kleur

Grijs is WEL een kleur

klopt dit?!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Grijs

Feemonster schreef:Zwart is geen kleur

Wit is geen kleur

Grijs is WEL een kleur

klopt dit?!
Eigenlijk is "kleur" de frequentie van het licht. Als al het licht in een heel klein frequentiegebiedje zit (bijvoorbeeld alles rond de 530 nm), dan heb je één duidelijke kleur zoals puur rood of blauw. Liggen de frequenties verder uiteen, bijvoorbeeld uit een breder frequentiegebied of meerdere gebieden, dan krijg je een mengsel van verschillende kleuren door elkaar. Heb je alle kleuren door elkaar, dan krijg je grijs.

Strikt genomen bestaat wit niet (zie eerdere reactie), wat je in de praktijk wit en zwart noemt is eigenlijk licht en donker grijs.

Het verschil tussen zwart, grijs en wit is niet een kwestie van kleur, maar van veel of weinig licht (fel of donker).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 22

Re: Grijs

Ja maar ik moet op de vraag kunnen antwoorden of zwart, wit en grijs kleuren zijn of niet......

*

Reageer