Sex/seks

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8.614

Re: Sex/seks

albert davinci schreef:Als het even zou kunnen, graag. :D

De klank is hetzelfde. waarom zouden we dan niet gewoon een X schrijven ipv een KS? Dat vind ik wel zo gemakkelijk.

Dat sentiment heb ik niet.
Waarom dan ook niet meteen alle c's die als k's uitgesproken worden vervangen door een k. Bijvoorbeeld: cirkus, komputer,...

*huivert*
Daar lijkt het inderdaad naar, daarin geef ik je gelijk.
Ik ook.
Spoiler: [+]
Hey albert, wel goed quoten he; die eerste twee vragen waren van mij, niet van Klintersaas :D
Hij bedoelde waarschijnlijk dat wij dezelfde mening zijn toegedaan.
Maar ook hier zijn ypsilon en ik het eens: kado is lelijk!
Ik spring jullie bij!
Kado is tegenwoordig toch de officiële spelling (in het groene boekje dus)? Of vergis ik me nu?
Godzijdank (
Verborgen inhoud
ik mag dan wel atheïst zijn, maar dit woord drukt mijn immense opluchting beter uit
) niet!

Kijk hier maar. Tussen kadi en kadrering staat niets. De juiste schrijfwijze is nog steeds cadeau.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Sex/seks

Ik ben niet zo een hele grote taalfanaat als sommige anderen hier.

Maar het baart me wel zorgen dat onze Nederlandse taal de laatste jaren in grote mate verengelsd.

En over de verschillende schrijfwijzen en de discussie hierover. Onze spelling is de laatste tijd zo vaak veranderd en aangepast dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

En als we alle woorden fonetischer moeten gaan schrijven dan is de discussie over sex/seks ook snel klaar.

fonetisch hoor je -ks dus schrijf je -ks. De letter -x- heeft voor de Nederlandse taal dan ook geen toegevoegde waarde i.t.t het Engels.

Ditzelfde lot ondergaat dan de letter -c-, dit wordt of een -k- of een -s- (Sirkus?),

Berichten: 191

Re: Sex/seks

Sex is tenenkrommend (ben ik nummer vier? :D ). Het is de Viva-spelling :D .

Kado gebruik ik wel, zeker in sms. Da's voornamelijk gemakzucht (4 letters Nederlands fonetisch of 6 Frans :D ).

Berichten: 954

Re: Sex/seks

Het is de Viva-spelling :D .
Ja, en wat heb jij tegen de Viva?! :D

Trouwens, ben ik nu de eerste in deze topic die gaat zeggen dat het me niet uitmaakt hoe je het schrijft?! :D

Re: Sex/seks

Of het nu de Viva is of een hoog literair boek, je mag ervan uitgaan dat er geen spellingsfouten inzitten.

En in principe moet het wel uitmaken hoe je een woord schrijft. Er zijn afspraken gemaakt om zo een wildgroei van schrijfwijzen te voorkomen. En dat je in een smsje aan een vriend(in) kado schrijft zal niemand moeilijk over doen, zolang het in een officiele brief maar als cadeau wordt geschreven. Anders kom je zo knullig over he.

Hetzelfde geld voor sex/seks en andere woorden waar discussie over gevoerd kan worden. Het maakt pas uit hoe je het schrijft als je officiële correspondentie/publicatie verstuurd. Wat je in een sms schrijft zal me een worst zijn.

Maar ja, goede en nette brieven schrijven wordt tegenwoordig ook niet meer geleerd door de opkomst van de email etc,

dus waarom eigenlijk nog al die moeite doen.

Berichten: 191

Re: Sex/seks

ferry schreef:Ja, en wat heb jij tegen de Viva?! :D

Trouwens, ben ik nu de eerste in deze topic die gaat zeggen dat het me niet uitmaakt hoe je het schrijft?! :D
:D :D

Ik bedacht me ook al dat ik mss had moeten schrijven dat ik het woord seks geschreven als sex tenenkrommend vind, maar ja... pfff. :?

Wat heb jij mét de Viva? :D :D

Berichten: 954

Re: Sex/seks

*gast_Daniël_* schreef:Of het nu de Viva is of een hoog literair boek, je mag ervan uitgaan dat er geen spellingsfouten inzitten.

En in principe moet het wel uitmaken hoe je een woord schrijft. Er zijn afspraken gemaakt om zo een wildgroei van schrijfwijzen te voorkomen. En dat je in een smsje aan een vriend(in) kado schrijft zal niemand moeilijk over doen, zolang het in een officiele brief maar als cadeau wordt geschreven. Anders kom je zo knullig over he.

Hetzelfde geld voor sex/seks en andere woorden waar discussie over gevoerd kan worden. Het maakt pas uit hoe je het schrijft als je officiële correspondentie/publicatie verstuurd. Wat je in een sms schrijft zal me een worst zijn.

Maar ja, goede en nette brieven schrijven wordt tegenwoordig ook niet meer geleerd door de opkomst van de email etc,

dus waarom eigenlijk nog al die moeite doen.
Zeg Daniël, als je een keer seks in een officieel schrijven gebruikt, wil ik graag een copietje ervan!

:D

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Sex/seks

Hetzelfde geldt voor sex/seks en andere woorden waar discussie over gevoerd kan worden. Het maakt pas uit hoe je het schrijft als je officiële correspondentie/publicatie verstuurt. Wat je in een sms schrijft zal me een worst zijn.
Ligt eraan wat je onder "het maakt uit" verstaat. Ik schrijf eigenlijk altijd zo correct mogelijk, op wat niet-officiële afkortingen na; ook in mails naar vrienden. En als in officiële correspondentie al niet meer correct wordt geschreven, is het ABN op sterven na dood.
Maar ja, goede en nette brieven schrijven wordt tegenwoordig ook niet meer geleerd door de opkomst van de email etc,
Onzin.
dus waarom eigenlijk nog al die moeite doen.
Zoals je zelf zei "anders kom je zo knullig over". Ook in een formele e-mail behoor je ABN te schrijven. Solliciteren via e-mail is geen vrijbrief (leuke woordspeling :D ) om in Breezer-taal te schrijven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: Sex/seks

Maar het baart me wel zorgen dat onze Nederlandse taal de laatste jaren in grote mate verengelsd.
Waarom?
En over de verschillende schrijfwijzen en de discussie hierover. Onze spelling is de laatste tijd zo vaak veranderd en aangepast dat er geen touw meer aan vast te knopen is.
Je moet je er stevig in verdiepen om nu nog alle regeltjes te kennen, akkoord. Vooral de generatie die vóór 1996 hun middelbaar onderwijs hadden afgerond heeft het lastig. Persoonlijk heb ik er daarom ook niet zo'n moeite mee wanneer een niet-professionele schrijver wat spelfoutjes maakt, zolang het niet overdreven veel is. Persoonlijk vind ik het belangrijker dat je een goede stijl en grammatica hebt .
En als we alle woorden fonetischer moeten gaan schrijven dan is de discussie over sex/seks ook snel klaar.

fonetisch hoor je -ks dus schrijf je -ks. De letter -x- heeft voor de Nederlandse taal dan ook geen toegevoegde waarde i.t.t het Engels.
:D

Waarom zou een -ks- meer fonetisch zijn dan een -x- wanneer de uitspraak hetzelfde is?
Ditzelfde lot ondergaat dan de letter -c-, dit wordt of een -k- of een -s- (Sirkus?),
Idem, waarom zou het meer fonetisch zijn?

Één reden voor verbastering is nu juist dat de fonetische uitspraak hetzelfde is, nietwaar?

Verborgen inhoud
Welke stijlfout maak ik hier? :D


Aangezien we in het taalforum zitten kan ik het even niet laten. Ze hebben mij uitgelegd dat je zinnen het best niet start met woorden als 'en' en 'maar'. Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit (in een mooie wetenschappelijke formulering)?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 191

Re: Sex/seks

Ze hebben mij uitgelegd dat je zinnen het best start met woorden als 'en' en 'maar'. Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit (in een mooie wetenschappelijke formulering)?
:D Huh? :D Wie zijn 'ze'?

Een zin die start met 'en' vind ik doorgaans lelijk en is vaak niet de mooiste manier om informatie over te brengen. Ook 'maar' aan het begin van een zin vind ik niet van taalgevoel of grote schoonheid getuigen. Ook na een komma is het woord 'en' niet erg mooi. 'Maar' na een komma kan daarentegen weer wel. Beide woorden gebruik je om twee zinsdelen met elkaar te verbinden.

(Overigens is dit wel erg off-topic...)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Sex/seks

Aangezien we in het taalforum zitten kan ik het even niet laten. Ze hebben mij uitgelegd dat je zinnen het best start met woorden als 'en' en 'maar'. Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit (in een mooie wetenschappelijke formulering)?
Ik denk dat je dit of verkeerd hebt geïnterpreteerd, of dat "ze" erg incompetent zijn wat betreft taalkunde.

Mijn persoonlijke wetenschappelijke formulering is dan ook: onzin!

:D

Oja, nog even dit:
Onze spelling is de laatste tijd zo vaak veranderd en aangepast dat er geen touw meer aan vast te knopen is.
Dit is een steeds terugkerend argument. Maar de spelling is de laatste tijd helemaal niet zo vaak veranderd!

Elke tien jaar veranderen er wat kleine dingen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: Sex/seks

:D Huh? :D Wie zijn 'ze'?
In ieder geval mijn leraar op de basisschool die er punten voor aftrok en daar lange preken over kon houden (iets in de trant van dat het technisch wel mag maar dat het een slechte gewoonte is die we moeten afleren). Ik weet niet precies wat mijn leraren Nederlands op het middelbaar er van vonden (ik heb er minstens 3 gehad). Zelf heb ik nooit de gewoonte gehad om mijn zinnen met dit soort woorden te starten maar blijkbaar deden veel van mijn klasgenootjes dat wel.

Aan dat rijtje kan je ook nog de woorden 'of' en 'toen' toevoegen.
Dit is een steeds terugkerend argument. Maar de spelling is de laatste tijd helemaal niet zo vaak veranderd!

Elke tien jaar veranderen er wat kleine dingen.
Dat is nogal subjectief en individueel. Als je een hele set van regeltjes hebt aangeleerd vóór '96 dan is het lastig om daarna ineens hele andere regeltjes toe te passen en zo veel jaar later alweer andere regeltjes toe te moeten passen. Het is immers vaak moeilijker om iets af te leren dan dat het is om iets aan te leren.

Persoonlijk probeer ik wel nog een beetje op de hoogte te zijn van de regels maar ik ga me er echt niet meer in verdiepen hoe het bijvoorbeeld ook alweer zit met de tussenletter-N. Ik moest in '97 2 A4-tjes uit mijn hoofd leren met al die regeltjes en dan veranderen ze het weer.

Op één van die links kwam ik overigens nog 1 of 2 wijzigingen tegen die nieuw zijn voor mij.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Sex/seks

Toch toevallig dat je hier juist drie van de vier meest voorkomende nevenschikkende voegwoorden noemt. Daarmee voeg je twee zinsdelen bij elkaar.

En, of, want, maar zijn ze alle vier. Dat je hier je hoofdzin (bij voorkeur) mee zou moeten beginnen is naar mijn bescheiden mening lariekoek.

Eerder het tegenovergestelde: probeer zo weinig mogelijk een hoofdzin te beginnen met een nevenschikkend voegwoord.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: Sex/seks

Phys schreef:Toch toevallig dat je hier juist drie van de vier meest voorkomende nevenschikkende voegwoorden noemt. Daarmee voeg je twee zinsdelen bij elkaar.

En, of, want, maar zijn ze alle vier. Dat je hier je hoofdzin (bij voorkeur) mee zou moeten beginnen is naar mijn bescheiden mening lariekoek.

Eerder het tegenovergestelde: probeer zo weinig mogelijk een hoofdzin te beginnen met een nevenschikkend voegwoord.
Excuses, typefoutje van mij waar ik over heen keek (ik bedoelde het dus zoals jij het zegt). Het moest zijn:
Ze hebben mij uitgelegd dat je zinnen het best niet start met woorden als 'en' en 'maar'. Kan iemand uitleggen hoe dat precies zit (in een mooie wetenschappelijke formulering)?
Ik zal het direct verbeteren.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Sex/seks

phoe, dat scheelt al wat :D

Ik dacht: waar heb je het over??

Maar je klsagenoten deden het dus juist fout, en jij goed! Dat las ik dus ook andersom.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Reageer