druppels en lasers

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

druppels en lasers

Natuurkundigen!

Misschien kunnen jullie me helpen. 'k Ben (student)fotograaf en momenteel gefascineerd bezig met het fotograferen van druppels (zoek voor voorbeelden in google naar de beroemde druppels van Harold Edgerton - de bekendste heet 'coronet'). Nu weet ik dat het mogelijk is om met een apparaatje een laserstraal te laten onderbreken, waardoor een flitser afgaat en ik dus een druppel heb op het juiste moment. Nu ben ik ten eerste helemaal niet technisch aangelegd en zou ik dus geen idee hebben hoe zo'n apparaatje werkt en ten tweede heb ik niet het geld zoiets maar even te kopen. 'k Snap dat het onderwerp niet heel direct natuurkunde is, maar het komt wel in de buurt denk ik. Heeft iemand tips voor me? Of weet iemand een winkel in Amsterdam die me verder zou kunnen helpen met dit soort vragen?

gr. Sip

www.sipkevisser.nl

Berichten: 7

Re: druppels en lasers

een fotograaf schreef mij dit:

"Ik heb ooit eens een electro student een apparaatje laten maken dat de flits op geluid liet afgaan. Microfoontje vlak bij het onderwerp en dat werkte perfect. De vertragingstijd was instelbaar tussen waarnemen van geluid en aflaten gaan van de flits. De gevoeligheid van de microfoon was ook instelbaar en dat was ook heel handig. Vervolgens in het hardstikke donker de sluiter 10 sec open laten staan en je vangt een keurige druppel in een vloeistof. Het apparaatje is na jaren inmiddels niet meer. Het was heel klein en compact."

Weet iemand wellicht hoe ik dit zou moeten maken? Of een winkel in Amsterdam waar ze me verder zouden kunnen helpen?

Berichten: 510

Re: druppels en lasers

Je kan toch ook een high speed camera gebruiken?

Berichten: 7

Re: druppels en lasers

Je bedoeld een high speed filmcamera, maar dan kun je hooguit stills maken en die hebben nooit de kwaliteit van een negatief/dia. Mijn fotocamera kan wel 1/8000 s de sluiter openen, maar dan moet ik wel op het juiste moment klikken, en daar zit hem het probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: druppels en lasers

Het werkt als volgt:

je mikt een lampje (laser, whatever) naar een ontvanger. Op het moment dat er een druppel water de lichtstraal onderbreekt, geeft de ontvanger het signaal dat hij niets meer ziet.

Dit heet een fotocel. Bijvoorbeeld SICK is hier een producent van www.sick.nl of deze:http://www.schneider-electric.nl/Web-kit/T...ion/sensors.htm
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer