Derdemachtswortels uit een complex getal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Derdemachtswortels uit een complex getal

Hoe trek je de derdemachtswortels uit i?

Normaal gezien is dit met de methode van De Moivre op te lossen maar doordat i=0+i is tg(argument) = 1/0 waardoor je argument niet kunt bereken (met bgtg).

Weet iemand de oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Heb je reeds gezien dat
\(e^{i\phi}=\cos\phi+i\sin\phi\)
?

Stel nu
\(z=e^{i\phi}\)
en los op
\(z^3=i\)
. Hiervoor heb je nodig hoe je
\(i\)
schrijft als complexe e-macht.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 4.246

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

\(i^{1/3} = e^ {\frac{1}{3}Log(i) } = e^ { \frac{1}{3} (ln(1) + i \cdot \pi /2 )} = e^ { \pi \codt i /6}\)
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 7.068

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

dirkwb, gelieve geen antwoorden voor te zeggen (tenminste niet in dit stadium). Daar leer je zo weinig van. Gelukkig heb je niet het volledige antwoord voorgezegd en heeft de oorspronkelijke poster nu nog de kans om de andere twee oplossingen zelf te vinden.

Berichten: 4.246

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Sorry Evilbro ik was iets te enthousiast. :D
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 8

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Dank voor de tips, ze helpen me op weg.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

\(i^{1/3} = e^ {\frac{1}{3}Log(i) } = e^ { \frac{1}{3} (ln(1) + i \cdot \pi /2 )} = e^ { \pi \codt i /6}\)
Bovendien heb je nu 1 oplossing, terwijl er drie wortels zijn.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 7.068

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Bovendien heb je nu 1 oplossing, terwijl er drie wortels zijn.
Had ik dat niet al gezegd? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Over heen gelezen :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Ik heb gezien: de cartesische vorm (a+bi), de goniometrische vorm (cos@+isin@) en de e-machtnotatie en volgens de formule van De Moivre kan je via het argument en de modulus alle mogelijke wortels berekenen uit een complex getal.

Het probleem is dat de tangens van het argument gelijk is aan 1/0 waardoor je onmogelijk het argument kunt bepalen. Is er een andere methode om het argument te bepalen? Ik wil enkel het argument kunnen bepalen, de rest is gewoon de methode van De Moivre toepassen.

PS: ik heb geen tijd om berekeningen die ik nog nooit heb gezien uit te pluizen, ik kom al tijd tekort om al de leerstof voor de examens van november op tijd te verwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Heb je mijn post gelezen? Komt geen tangens aan te pas.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Het probleem is dat de tangens van het argument gelijk is aan 1/0 waardoor je onmogelijk het argument kunt bepalen. Is er een andere methode om het argument te bepalen? Ik wil enkel het argument kunnen bepalen, de rest is gewoon de methode van De Moivre toepassen.
Het argument kan je niet altijd "gewoon" via bgtan bepalen. Hier bijvoorbeeld niet...

Dat is ook niet nodig, waar ligt i op de (complexe) eenheidscirkel? Dus wat is de hoek?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

TD schreef:Het argument kan je niet altijd "gewoon" via bgtan bepalen. Hier bijvoorbeeld niet...

Dat is ook niet nodig, waar ligt i op de (complexe) eenheidscirkel? Dus wat is de hoek?
als je het argument niet kan bepalen via bgtg dan kan je de methode van Moivre niet toepassen, notabene de enige methode die ik in de les heb gezien, docenten maken er een sport van om zo weinig mogelijk informatie te geven, laten je zoeken goed wetende dat al dat zoekwerk enorm veel tijd opslorpt

bedankt voor jullie tips

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

Je kan hier prima de derdemachtswortels bepalen en het argument vinden zónder de bgtan-functie.

Dat het argument van z = x+iy altijd wordt gegeven door bgtan(y/x), klopt gewoonweg niet...!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 8

Re: Derdemachtswortels uit een complex getal

TD schreef:Je kan hier prima de derdemachtswortels bepalen en het argument vinden zónder de bgtan-functie.

Dat het argument van z = x+iy altijd wordt gegeven door bgtan(y/x), klopt gewoonweg niet...!


hoe vind je het argument zonder bgtg?

Reageer