Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 15

Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Hallo allemaal,

eerst en vooral, ik weet niet echt waar ik dit moest posten, als het mis staat mag het gerust verzet worden :D

ten twee: Ik heb onlangs een discussie gehad met een leerkracht van me ( de klas werd het beu dus ik mocht het stoppen ) maar ik zou nu toch wel eens een echt antwoord willen krijgen.

===> Ruimtelijk gezien kan je zeggen dat als je op de noorpool staat dat je dan ( bijna ) helemaal rechtop staat. Als je daarintegen op antartica staat sta je ( bijna ) helemaal op je kop. Het is alleen de zwaartekracht die ervoor zorgt dat je daar blijft staan en er niet af valt. Is het dan niet zo dat ( opdat je op je kop staat ) je bloedomloop verandert?

Groetjes, Mr.cool

Berichten: 192

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Euh...opde zuidpool sta je net zo 'recht op' als op de Noordpool. Hoe kom je erbij dat je op de zuidpool 'op de kop' zou staan?

Berichten: 15

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Neen, is niet direct wat ik bedoel.

De zwaartekracht zorg er voor dat je altijd aan de aarde "plakt" waardoor je dus, waar je ook gaat rechtop loopt.

Dit is wat ik bedoel:

Afbeelding

Vanuit de ruimte staat het onderste mannetje duidelijk ondesteboven! ( hoewel moest hij daar staan hij daar niks van merkt, natuurlijk )

Maar zou je bloedsomloop dan niet moeten veranderen als je daar zo staat?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Vanuit de ruimte, zeg je... Heeft de ruimte een boven- en een onderkant? Even logisch nadenken...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 15

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Vanuit de ruimte, zeg je... Heeft de ruimte een boven- en een onderkant? Even logisch nadenken...
ookal weet je dat niet; de stelling blijft hetzelfde

want misschien staat het onderste mannetje dan wel " recht op " maar het bovenste dan niet

we staan toch op een bol dus moet moet een onderkant hebben, waar dan ook... toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Nee, de onder- en bovenkant van een bol kunnen slechts gedefinieerd worden aan de hand van een referentiepunt.

Bedenk het volgende: als je je hele leven in Australie hebt gewoond, dan zie je Nederland (of Belgie) als de andere kant van de aarde ofwel de 'onderkant'. Het is maar hoe je er zelf tegenaan kijkt, wat jouw eigen referentiepunt is. Dat kan dus nooit een fysieke invloed hebben.

Iemand die aan de ene kant van de aarde is zal precies hetzelfde ervaren als iemand die aan de andere kant is, namelijk een kracht naar beneden toe (de zwaartekracht).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 10

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Boven en onder zijn begrippen die op deze schaal niet echt toepasbaar zijn.

De aarde heeft geen boven- of onderkant. Alles en iedereen staat door de zwaartekracht gewoon constant recht naar het midden van de aarde gericht, en iedereen ervaart de zwaartekracht hetzelfde op elke plaats op aarde.

De mensen ten zuiden van de evenaar hangen dus niet ondersteboven en hun bloedsomloop zal dus ook niet anders zijn dan onze bloedsomloop.

Berichten: 15

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

lijkt me toch nogal raar dat je geen boven en onderkant kan defeniëren.

als je een auto ziet weet je toch ook: dak= bovenkant wielen=onderkant

bij een bol, zoals de aarde is het dus inderdaad zeer moeilijk om een boven of onderkant aan te duiden

omdat we simpelweg niet weten waar het uiteinde van het heelal licht ( het is nog steeds aan het uitdijen, inderdaad, maar was is daar dan weer achter hé? :D :D ) nuja ookal is het zo moeilijk te defiëren of je nu zegt Antartica is de bovenkant, de noorpool is de bovenkant, europa, is de bovenkant of amerika is de bovenkant, telkens opnieuw heb je dan toch een onderkant?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

bij een bol, zoals de aarde is het dus inderdaad zeer moeilijk om een boven of onderkant aan te duiden
Het is niet moeilijk, het kan gewoon niet.

Wat is het begin en eind van een ring? Die is er niet.

Verder heeft de rest van het heelal niks met de vraagstelling te maken.

De zwaartekracht staat gericht naar het midden van de aarde.

Je hebt een binnenkant en een buitenkant, geen onder en boven.

Als je 'onder aan' de aarde staat kan je toch niet opeens de ruimte in vallen?

Er is toch geen kracht die je naar 'beneden' laat vallen?

En stel dat je valt, waar val je dan heen? Op de vloer van het heelal?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 15

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

neen, tuurlijk kan je niet van de aarde 'vallen'

maar wat ik dacht is dat je bloedsomloop afhankelijk is van je positie op aarde?

Ik weet het, enerzijds klink het absurd aan de andere kant dan weer niet :D

Berichten: 15

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Vond dit terug op het forum:

Klik Hier

Daar wordt de vergelijking gemaakt met de bloedsomloop - gewichtsloos(in de ruimte) / op aarde

Is ook een beetje wat ik bedoel, maar dat heb ik hierboven al gezegd :D

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Als je echt een discussie wilt heb ik hier 2 argumenten voor jouw stelling:

1 - Het coriolis effect: wervelstormen en draaikolkjes die op het zuidelijk halfrond de andere kant op draaien.

2 - Zwaartekracht verschillen: op de polen is de zwaartekracht sterker dan op de evenaar. Ook varieerd het zwaartekrachtveld overal op de planeet, als een soort van golfbal afhankelijk van de samenstelling van de korst op dat punt.

Beide effecten zijn belachelijk klein en zal vrijwel geen effect hebben op de bloedsomloop.

Misschien dat het verschil tussen pool en evenaar te meten is in bloeddruk in je tenen, maar ik denk niet dat er meetapparatuur bestaat die zo een klein verschil kan meten.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Gebruikersavatar
Berichten: 28

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

@ Topicstarter: Wat versta je eigenlijk onder "verandering van de bloedsomloop"?

Het is natuurlijk onmogelijk dat het hart het bloed de andere kant van de omloop in pompt. Aangezien er in aderen kleppen zitten zal het hart birect begeven aangezien de druk te hoog wordt. Ik begrijp niet wat je stelling is.
Albert Einstein: "Als we wisten wat we deden, had het geen research geheten".

Berichten: 15

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

a ha!

we gaan er meer naartoe :D ( idd ik weet het ben nogal lastig in m'n soort vragen enz )
1 - Het coriolis effect: wervelstormen en draaikolkjes die op het zuidelijk halfrond de andere kant op draaien.
yep, heb je ook zo met de draaikolkjes van het water hé :D ; het draait dus de andere kant op. maw, waarom zo iets in het lichaam dan niet kunnen omkeren?
2 - Zwaartekracht verschillen: op de polen is de zwaartekracht sterker dan op de evenaar. Ook varieerd het zwaartekrachtveld overal op de planeet, als een soort van golfbal afhankelijk van de samenstelling van de korst op dat punt.
Is nl al één van de puntjes om m'n doel te bereiken; als de zwaartekracht harder aan je 'trekt' is het toch nogal logisch dat er in je lichaam enkele veranderingen plaats vinden, ookal is het heel nihil;
@ Topicstarter: Wat versta je eigenlijk onder "verandering van de bloedsomloop"?

Het is natuurlijk onmogelijk dat het hart het bloed de andere kant van de omloop in pompt. Aangezien er in aderen kleppen zitten zal het hart birect begeven aangezien de druk te hoog wordt. Ik begrijp niet wat je stelling is.
Ik dacht dat het de andere kant kon gaan stromen; maar je bewijst me dus het tegendeel.

Nu, is het dan niet mogelijk, met bovenstaande informatie, dat er toch geen enkele kleine veranderening plaats vindt?

Groetjes, de 16jarige mrcool :D

Berichten: 8.614

Re: Bloedsomloop op verschillende plaatsen op aarde

Ik dacht dat het de andere kant kon gaan stromen; maar je bewijst me dus het tegendeel.
De kleppen verhinderen inderdaad het terugstromen van het bloed. Lees meer
Nu, is het dan niet mogelijk, met bovenstaande informatie, dat er toch geen enkele kleine veranderening plaats vindt?
Na een beetje zoeken vond ik dit. Ik spreek me niet uit over de betrouwbaarheid.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer