Relatief en subjectief

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Relatief en subjectief

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen relatief en subjectief?

Ik vind het absoluut moeilijk om hier objectief over te blijven.

Behoort deze vraag bij filosofie te staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Relatief en subjectief

Nee, hier staat het goed. Maar waar zie jij de overlap? Als we uitgaan van de woordenboekdefinitie (wat misschien niet zo'n goed idee is; cfr. dit filosofie-topic) staan beide los van elkaar. Iets wat objectief is, is beperkt tot de feiten. Iets wat relatief is, wordt afgewogen t.a.v. iets anders. Als er voor laatstgenoemde beschouwing "objectieve" criteria zijn (bevolkingsgrootte vs. bevolkingsdichtheid, e.a.) is er geen overlap. Ze kunnen overlappen, maar staan onafhankelijk van elkaar.

Berichten: 8.614

Re: Relatief en subjectief

Ik denk dat thermo1945 de overeenkomsten en verschillen tussen "relatief" en "subjectief" bedoelde.

Puur taalkundig gezien:

subjectief

...

2 afhankelijk van de persoonlijke zienswijze, positie, smaak enz.

relatief

...

2 bepaald door vergelijking met of beschouwd ten opzichte van iets anders

Als we deze twee termen naast elkaar plaatsen, zien we dat er geen noodzakelijke overeenkomst is. Terwijl het woord "relatief" betrekking heeft op vergelijkingen (relaties), gaat het bij "subjectief" om een persoonlijke smaak. Om tot die smaak te komen hoeft er niet vergeleken te worden, alhoewel dit in de praktijk vaak wel gebeurt. Ik vind het daarom niet zo vreemd dat je een zekere samenhang ziet tussen deze twee termen.

PS: Ook aan de antoniemen van beide termen kan je zien dat ze niet hetzelfde zijn. Het tegengestelde van "subjectief" is namelijk "objectief" en dat van "relatief" is "absoluut".

PS: Aangezien we hier toch in het taalkundeforum zitten hoop ik dat niemand er iets op tegen heeft dat ik het volgende even aanstip:
Ik neem aan dat je hier het Latijnse "confer" ("vergelijk") wilde afkorten. De correcte afkorting van "confer" is echter "cf." en niet het veelgebruikte maar foutieve "cfr.".
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Relatief en subjectief

Ik neem aan dat je hier het Latijnse "confer" ("vergelijk") wilde afkorten. De correcte afkorting van "confer" is echter "cf." en niet het veelgebruikte maar foutieve "cfr.".
Genoteerd. Je hebt toch toevallig nergens een lijstje van officiële afkortingen?

Berichten: 8.614

Re: Relatief en subjectief

Er zijn zoveel officiële afkortingen. Kan je iets specifieker zijn (bijvoorbeeld: Latijnse afkortingen)?
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Relatief en subjectief

Hehe, ik vroeg het omdat je iets hebt met lijstjes, en misschien ergens zoiets had. Wat je voorstelt is prima :D

Berichten: 8.614

Re: Relatief en subjectief

Ik heb voor zover ik weet geen lijstje met Latijnse afkortingen in mijn archieven. Even googelen levert het volgende op:

http://users.skynet.be/wrv/afkortingen.htm

Dit zijn echter afkortingen die vooral in het Latijn zelf en niet in het Nederlands gebruikt worden. Als je een algemene lijst met afkortingen wilt, is er deze. Die lijst bevat buiten echte afkortingen echter ook symbolen, initiaalwoorden, acroniemen en verkortingen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer