Letterstapels

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8.614

Letterstapels

Op deze pagina staat een lijst met woorden waarin driemaal achtereen dezelfde letter staat. Veel van die woorden zijn gefantaseerd en/of bevatten eigennamen. Dat kan beter!

Hieronder staat diezelfde lijst waaruit echter alle onbestaande woorden geschrapt zijn (in het groen staan mijn eigen vondsten). [Mod: In het blauw staan de aanvullingen aangebracht in dit topic.] Wie vult aan?

B: BBB-beurs

C: ICC-conferentie

D:

F: skifffinale

G: Riagg-gebouw

H:

J:

K:

L: baseballliga, overallleer

M:

N: dobermannnest

P:

Q:

R: torrratio

S: stresssituatie, bypasssysteem, totallossschade

T: watttransformator

V:

W:

X:

Y:

Z: jazzzangeres

Om opgenomen te worden moet het woord bij voorkeur vermeld worden in ofwel de Woordenlijst der Nederlandse Taal, ofwel het Van Dale Groot Woordenboek der Nederlandse Taal, ofwel een andere lexicografisch naslagwerk. Woorden die bestaande begrippen benoemen en op ten minste 2 (betrouwbare) internetpagina's vermeld worden mogen ook.

PS: Voor woorden met driemaal dezelfde klinker is er de topic over klinkertrio's.

PPS: Voor de letters q, x, y is een stapel van twee reeds een opname in de lijst waard.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 19

Re: Letterstapels

Leuke, maar lastige uitdaging. Je hebt zelf de eenvoudigste antwoorden al ingevuld. Ik heb twee twijfelgevallen:
  • L: een in Nederland veel voorkomende straatnaam is Churchilllaan
  • G: Riagggebouw geeft zowaar twee hits op Google. Of ze betrouwbaar zijn mag je zelf uitmaken, Klintersaas.

Berichten: 373

Re: Letterstapels

Voor driedubbel-L misschien een woord waarbij het eerste stuk eindigt op yell?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Letterstapels

@Draat: ik denk niet dat het de bedoeling is om woorden met daarin een naam te gebruiken.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Letterstapels

Draat schreef:Leuke, maar lastige uitdaging. Je hebt zelf de eenvoudigste antwoorden al ingevuld. Ik heb twee twijfelgevallen:
  • L: een in Nederland veel voorkomende straatnaam is Churchilllaan
Jammer, maar een straatnaam is een eigennaam en dat kan ik niet goedrekenen.
Draat schreef:
  • G: Riagggebouw geeft zowaar twee hits op Google. Of ze betrouwbaar zijn mag je zelf uitmaken, Klintersaas.
Akkoord. "Riagg-centrum" staat in de Woordenlijst Nederlandse Taal en "Riagg-gebouw" (mét koppelteken) geeft hits op Google.

Het lijkt me een goed idee om volgende regels ook nog in acht te nemen:
  • samenstellingen met afkortingen, letterwoorden, initiaalwoorden en verkortingen zijn twijfelgevallen;
  • woorden met een koppelteken zijn toegestaan.
Voor driedubbel-L misschien een woord waarbij het eerste stuk eindigt op yell?
Je brengt me op een idee: ik zal hieronder al een aantal woorden zetten die eindigen op twee dezelfde medeklinkers. Misschien is dat een hulp voor de anderen:

djinn, overall, löss, schlamm

PS: Ook andere woorden met combinaties die we al hebben zijn welkom.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Letterstapels

Gemene opdracht hoor. ;) Vooral omdat in het Nederlands bij het voorkomen van 3 medeklinkers achter elkaar de zaak al gauw uit elkaar wordt geschreven. Houdt men hier niet van. Baseballliga en Paintballliga waren mooi geweest, maar helaas pindakaas. Terwijl volleyballiga, handballiga wel te vinden zijn.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 150

Re: Letterstapels

Mmmmh, aangezien we de laatste tijd toch meer steeds leenwoorden hebben.

Wat te denken van:

xxx-rated
Ik weet weinig van veel

Berichten: 373

Re: Letterstapels

Gemene opdracht hoor. pi.gif Vooral omdat in het Nederlands bij het voorkomen van 3 medeklinkers achter elkaar de zaak al gauw uit elkaar wordt geschreven. Houdt men hier niet van. Baseballliga en Paintballliga waren mooi geweest, maar helaas pindakaas. Terwijl volleyballiga, handballiga wel te vinden zijn.
Hoezo hoort dat los dan? Dat is toch een normale samenstelling, die horen toch aan elkaar (zoals je hebt gedaan)?

Edit: baseball is geen officieel leenwoord toch? Da's gewoon honkbal nog altijd volgens mij. Paintball mag wel, dus die zou wel goed zijn.

Berichten: 8.614

Re: Letterstapels

Hoezo hoort dat los dan? Dat is toch een normale samenstelling, die horen toch aan elkaar (zoals je hebt gedaan)?
Inderdaad.
Edit: baseball is geen officieel leenwoord toch?
Toch wel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Letterstapels

Dan is baseballliga toch een correcte samenstelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Letterstapels

Volgens Van Dale zijn babydoll en llano ook correcte woorden, dus dan kun je zelfs over een babydollllano spreken (een steppe die bevolkt wordt door vrouwen in babydoll).

Berichten: 8.614

Re: Letterstapels

Dan is baseballliga toch een correcte samenstelling?
Inderdaad, en het geeft zelfs
Volgens Van Dale zijn babydoll en llano ook correcte woorden, dus dan kun je zelfs over een babydollllano spreken (een steppe die bevolkt wordt door vrouwen in babydoll).
Aan "llano" had ik al gedacht (en ook aan "overall", dat de googlehitsopleverende samenstelling "overallleer" geeft. Nog een aanvulling dus), maar "babydollllano" is zo'n fantasiewoord waarover ik het in mijn openingspost had. Wel bedankt voor "babydoll", daar kunnen we hopelijk iets mee aanvangen.

Tot zover de combinatie -lll- (al zijn aanvullingen met deze combinatie altijd welkom). Over naar de andere opgaven.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Letterstapels

Aanvullen die lijst!
Roger that! pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Letterstapels

babydollllano" is zo'n fantasiewoord waarover ik het in mijn openingspost had.
Ah, OK, ik had het niet goed gelezen. Wat denk je dan van dobermannnieuws. Dat geeft op het internet verschillende hits, weliswaar met spatie of streepje, maar het hoort eigenlijk aan elkaar, nietwaar?

Ik zou trouwens voorstellen dat je de updates in de beginpost van deze draad aanbrengt, dat is makkelijk voor het overzicht.

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Letterstapels

torrratio geeft een paar hits in het Engels (torr is een eenheid van druk, die in Van Dale staat). Dat is dan wel met spatie, en het is geen Nederlands, maar het zou een internationale term kunnen zijn.

Reageer