Homogeen evenwicht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 247

Homogeen evenwicht

Ik vroeg me af waarom de evenwichtsconstante van een homogeen evenwicht onafhankelijk is van de concentratie van de reagentie. Dit staat zo in mijn cursus maar er staat geen verklaring bij, weet iemand die hier soms?

gr

steve

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Homogeen evenwicht

Als een evenwicht bereikt is betekent dit dat de reactiesnelheid van Links naar Rechts even groot is als de reactiesnelheid van Rechts naar Links . En beide reactiesnelheden zijn evenredig met de concentratie van de reactanten.

Voor de algemene reactie: a A + b B <==> c C + d D geldt dat:

reactiesnelheid L->R = k1 * [A]a * b oftewel k1 = {reactiesnelheid L->R} / {[A]a * b}

reactiesnelheid R->L = k2 * [sup]c[/sup] * [D][sup]d[/sup] oftewel k2 = {reactiesnelheid R->L} / {[C][sup]c[/sup] * [D][sup]d[/sup]}

k1 en k2 zijn de reactiesnelheidsconstanten voor respectivelijk de heen- en teruggaande reacties, en zijn een functie van de temperatuur, maar niet van concentraties.

Beide reactiesnelheden zijn bij evenwicht gelijk aan elkaar, dus dan is reactiesnelheid L->R = reactiesnelheid R->L

De evenwichtsconstante K = k1 / k2 = [C][sup]c[/sup] * [D][sup]d[/sup] / ([A][sup]a[/sup] * [B][sup]b[/sup])

Aangezien k1 en k2 alleen afhankelijk zijn van temperatuur (volgens vergelijking van Arrhenius) geldt dat ook voor K.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer