Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Hallo,

Graag had ik me doel gericht voorbereid op de richting burgelijk ingenieur heeft hier iemand ervaring mee?

Welke boeken raad je mij aan en wat vinden jullie van het wiskundig vademecum van Pelckmans is dit een nuttig boek waar alles in staat?

Er schijnt er ook nog zo'n te zijn maar dan met fysica en chemie in ook interessaant?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Ik heb momenteel de Fysica/Chemie versie thuis liggen. Best wel interessant, maar alle leerstof chemie en fysica van heel het middelbaar staan samengevat op een goeie 130 pagina's, dus elk onderwerp wordt kort eventjes aangeraakt, en er wordt helemaal niet diep op ingegaan...

Ik heb gisteren de Wiskunde versie nog zien liggen in de bib: zelfde verhaal, maar het blijft best wel interessant.

Jan
Jan Vonk

Berichten: 2.589

Re: Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Maar 13 bladzijden ik had het over dit

http://allserv.ugent.be/~mnachteg/vademecums/

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Ja sorry, kleine typfout, moest 130 zijn.

Het zijn dus idd de boeken van uw link
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Het is zonder meer een boek dat bij een wiskudige thuis moet liggen...

Maar ook als naslagwerk of enige verdieping is het een goed, nou ja..., naslagwerk.

Toch denk ik dat het als voorbereiding (dus eigenlijk als leerboek) minder geschikt is. Pin me hier echter niet op vast, want ik weet niet goed wat jouw voorkennis is op het gebied van wiskunde... Heb je al een grote voorkennis dan is dit een leuk en goed boekje, heb je dit niet dan loop je met dit boek de verkeerde kant uit, want het gaat niet verder dan in het kort uitleggen wat de onderwerpen betekenen en voorstellen.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Ik studeer momenteel burgerlijk ingenieur in het eerste jaar, maar zelf heb ik er geen. Ik baseer me, wanneer nodig, op m'n lesmateriaal van de laatste 2 jaren uit het secundair en de huidige cursussen. Verder vind je op internet ook ongeveer alles wat je zou willen opzoeken.

Dat neemt echter niet weg dat het handig is, ik zie regelmatig medestudenten in m'n groep met zo'n boekje tijdens de oefeningensessies maar ze zijn wel in de minderheid. Soms is het (op oefeningenexamens) toegelaten zo'n boekje te gebruiken, dan is het uiteraard erg handig en zeker de moeite om er een aan te schaffen.

Kortom: handig? ja, nodig? niet per se.

Berichten: 22

Re: Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Nog nooit van gehoord! Ook nog nooit in een oefenzitting tegengekomen of nood aan gehad!

Ik zit trouwens momenteel in 2 de kan.

Berichten: 67

Re: Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

waar kan je trouwens zo'n boekje krijgen/kopen?

Berichten: 63

Re: Wat vinden jullie van het wiskundig vademecum.

Ik weet niet goed wat je zoekt als voorbereiding op de richting burgerlijk ingenieur, maar ik heb hier een boek met wiskundige toelatingsexamenvragen met oplossingen geldig voor UGent, KULeuven, VUBrussel en de Koninklijke Militaire School.

Hieronder vind je de referenties, soms ook te vinden in een bibliotheek : uitgeverij : standaard educatieve uitgeverij

titel : wiskundige toelatingsexamens

auteur : D.Bollaerts

bij mij is het de 2de volledig herziene uitgave, het dateert echter al van 1998, misschien dat er al een nieuwere uitgave beschikbaar is.

Ik heb het in de Standaard Boekhandel (België) besteld

ISBN 90 02 17524 8

groeten

Reageer