Stuursystemen (vergelijkingen)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Stuursystemen (vergelijkingen)

Waar de volgende topic moet worden gerubriceerd (geplaatst),laat ik aan de geleerden over! :D

Ik tracht een vergelijking te zoeken tussen de technische stuursystemen in ons huidige leefsysteem en dat in ons menselijke -biologische systeem-.

De creatie van de computer heeft me al een eind op weg geholpen.

Dus:

In ons huidige leefsysteem maken we voor de diverse technische communicatie-systemen gebruik van bedradingen (diverse materialen als oa.koper en glasvezel) bij draad ofwel kabelsignaleringen.Verder kunnen we draadloze signalen produceren,welke via zenders en ontvangers functionneren.

De vraag is:

Bestaat er in ons lichamelijke biologische systeem behalve de signaal-overdracht via zenuwen naar onze hersenen met zijn neurotransmitters, ook een apart zender-/ontvangersysteem dat signalen van en naar ons hersen-stuursysteem transporteerd (om dat laatste grof te verwoorden).

Of ben ik hier bezig met iets te vragen dat zich mogelijk bevindt in het gebied van het zg.zesde zintuig of mogelijk het parapsychologisch gebied waar de deskundigen en deskundologen nog lang niet over uit zijn gediscussieerd? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Stuursystemen (vergelijkingen)

Eigenlijk niet. Echter hormonen kunnen wel bepaalde zaken veranderen maar die worden dan vooral in de hypofyse en de bijnier gemaakt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stuursystemen (vergelijkingen)

oktagon schreef:De vraag is:

Bestaat er in ons lichamelijke biologische systeem behalve de signaal-overdracht via zenuwen naar onze hersenen met zijn neurotransmitters, ook een apart zender-/ontvangersysteem dat signalen van en naar ons hersen-stuursysteem transporteerd (om dat laatste grof te verwoorden).
Op het moment dat je vraagt naar een communicatiemiddel van en naar de hersenen, beschikken we volgens mij slechts over onze neuronen. Als je je vraag wat algemener zou formuleren en het stuk van en naar hersenen eruit zou laten, dan komen we bij onze hormonen.

Het mooie is dat de meeste hormonen hun werk nooit ín een cel doen, maar aan de oppervlakte/buitenkant daarvan. Door extracellulair te hechten aan een receptor, triggeren ze een fysieke verandering ín de cel (veranderde genexpressie bijvoorbeeld). Als dat niet een knap staaltje signaaloverdracht is...
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.502

Re: Stuursystemen (vergelijkingen)

En dat "triggeren" (trekker-overhalen?) wat heeft dat tot gevolg en hoe wordt dat doorgegeven aan de hersenen;als ik "triggeren"vertaal zou ik denken aan een knop indrukken,waardoor er een signaal wordt doorgegeven aan de hersenen en hoe geschiedt dat in jouw optie dan wel.

Ik maakte een vergelijking tussen draadloze signalen in onze levensfeer en de optie,dat dat mogelijk zou kunnen bestaan bij de mens zelf;dus geen gebruik maken van zenuwbanen met neuronen. ;)

Berichten: 8

Re: Stuursystemen (vergelijkingen)

Mrtn schreef:Op het moment dat je vraagt naar een communicatiemiddel van en naar de hersenen, beschikken we volgens mij slechts over onze neuronen. Als je je vraag wat algemener zou formuleren en het stuk van en naar hersenen eruit zou laten, dan komen we bij onze hormonen.

Het mooie is dat de meeste hormonen hun werk nooit ín een cel doen, maar aan de oppervlakte/buitenkant daarvan. Door extracellulair te hechten aan een receptor, triggeren ze een fysieke verandering ín de cel (veranderde genexpressie bijvoorbeeld). Als dat niet een knap staaltje signaaloverdracht is...
Er zijn genoeg hormonen die hun effect wel verwezelijken in de cel. De diffunderen door het celmembraan en hechten intracellulair aan 'vrije' receptoren. Praktisch alle vetoplosbare hormonen werken zo.
oktagon schreef:En dat "triggeren" (trekker-overhalen?) wat heeft dat tot gevolg en hoe wordt dat doorgegeven aan de hersenen;als ik "triggeren"vertaal zou ik denken aan een knop indrukken,waardoor er een signaal wordt doorgegeven aan de hersenen en hoe geschiedt dat in jouw optie dan wel.

Ik maakte een vergelijking tussen draadloze signalen in onze levensfeer en de optie,dat dat mogelijk zou kunnen bestaan bij de mens zelf;dus geen gebruik maken van zenuwbanen met neuronen. ;)
Dat triggeren is gewoon een effect tewerkstellen. Uw hersenen of andere organen scheiden dus een hormoon af dat in de bloedsomloop (of in de cellen rondom uw hormoonklier) terecht komt. Het bloed brengt die random rond in heel het lichaam en die hormonen zullen in of op cellen binden die een receptor binden (puur chemisch niet-covalente binding) waardoor er een verschuiving van ladingen ontstaan in uw receptor, waardoor deze van vorm veranderd. Doordat die van vorm veranderd komt die receptor vrij in de cel (da gaat soms ook via 2nd hand helpers, gewoon andere stoffen dus).

Die nieuwe receptor zal dan een chemische binding kunnen aangaan met andere stoffen en zo een cascade van reacties veroorzaken waardoor uw sommige delen van uw dna in die cel tot hogere expressie gaan.

Dat is dus een soort knop ja, maar da gebeurt allemaal puur chemisch en dus niet elektrisch zoals signaaltransductie langs zenuwen.

Echte draadloze connecties zijn er niet, in uw lichaam wekt nix een straling op die een ander deel van uw lichaam zal beïnvloeden.

Berichten: 4.502

Re: Stuursystemen (vergelijkingen)

Dus dan zijn de chemische reacties veel trager dan de reacties via neuronen vertransporteerd!

Berichten: 8

Re: Stuursystemen (vergelijkingen)

Dus dan zijn de chemische reacties veel trager dan de reacties via neuronen vertransporteerd!
ja, het transport is inderdaad heel wa trager.

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Stuursystemen (vergelijkingen)

Cybernetica van het menselijk lichaam is even interessant als die van de natuur en/of het spel van yin en yang dat Universum heet.

Begrijp uit de reacties tot nu toe dat er nog steeds geen aandacht wordt besteedt aan de cybernetica tussen de organen en ooit [ zo'n 6000 to 8000 jaar geleden] beschreven als "het pentagram des levens".

Verbazend wel in een tijd als deze, maar misschien willen wij niet geloven dat men vroeger wel weet had van dit alles. Maar al ons zoeken heet niet voor niet research en geen search.

Beste Octopus, als je je wilt gaan verdiepen in de cybernetica van ons menszijn doe je er goed aan een studie acupunctuurleer op te pakken.

Heb je die cyclus eenmaal in je vingers en/of tot eigen"dom" gemaakt, dan gaat er een wereld voor je open aangezien alle cycli in het Universum elkaars gelijke zijn en alles tezelfdertijd gebeurt.

Met andere woorden: Dan kan je in heden, verleden en toekomst zien en wordt je om je "profetische gaven" vermoord.

Waarom?

Omdat weten niet gelukkig maakt en daar is iedereen naar op zoek.

Dat is ook de reden dat wij bewust worden dom gehouden met kennis of knowledge als zijnde oppervlakkig weten of het hoekje van weten.

Wens je succes met je keuze.

Siegfried.
Ziende blind en horende doof dansen we naar het einde.

Berichten: 4.502

Re: Stuursystemen (vergelijkingen)

En wie of wat kan mij de weg wijzen in de acapunctuurleer;lijkt me nogal ongemakkelijk om het zacht uit te drukken.

De Chinezen zijn er meesters in maar hebben die kennis ook niet in een paar maanden opgedaan.

Reageer