Cos x = i*sin x?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 310

Cos x = i*sin x?

In mijn cursus van analyse staat de volgende formule: D^(2n) sin x = (-1)^n * sin x

dus als je invult voor n = 1 bekom je de tweede afgeleide van sin x en is dus -sin x. Er stond niet bij dat n een element is van de natuurlijke getallen dus heb ik geprobeerd 1/2 eens in te vullen

Dan staat er D sin x = vkw(-1)*sin x = i*sin x

Maar de afgeleide van sin x is ook beter bekend als cos x, dus is het veilig te stellen dat cos x = i*sin x? Ik heb nog nooit van deze uitdrukking gehoord, vandaar dat ik ook onzeker ben.
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cos x = i*sin x?

Nee, dat klopt niet. In die formule is n een natuurlijk getal.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Cos x = i*sin x?

bijna had ik hier een enorme vergissing begaan >.< Ik zal die voorwaarde er maar snel bijschrijven. Hartelijk bedankt voor de snelle reactie!
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cos x = i*sin x?

De formule komt van de observatie dat bij afleiden, sin(x) via cos(x) terug naar sin(x) gaat, op een tekenwissel na. Dat wisselen van teken kan je in formulevorm opvangen door de (-1)^n. Wellicht kan je zelf een formule opstellen voor de "oneven" afgeleiden van sin(x)...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 310

Re: Cos x = i*sin x?

De formule komt van de observatie dat bij afleiden, sin(x) via cos(x) terug naar sin(x) gaat, op een tekenwissel na. Dat wisselen van teken kan je in formulevorm opvangen door de (-1)^n. Wellicht kan je zelf een formule opstellen voor de "oneven" afgeleiden van sin(x)...?
Ja, dat is niet zo moeilijk:

D^(2n+1) sin x = (-1)^(n) * cos x
Niet weten is geen schande, niet willen weten wél, en persé beter willen weten ook!

(quotatie van Jan van de Velde)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Cos x = i*sin x?

Inderdaad :D

Trouwens, cos(x) = i.sin(x) zou voor bijvoorbeeld x = pi/2 de "gelijkheid" 0 = i leveren en dat kan niet :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer