De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 718

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Pollop XXIII schreef:Ik heb ook al gelezen dat er een gigantische hoeveelheid energie voor nodig is, maar er staat nergens bij hoe deze E dan gebruikt kan worden.

Wordt ze gewoon bij elkaar gebracht op 1 of andere manier zodat de ruimtetijd vanzelf spectaculair kromt? of hoe gaat het dan in zijn werk?

En hoe richt je zo'n 'wormgat' dan? waarvan hangt de plaats af waarnaar het wormgat leidt?
Voorlopig heeft nog niemand bewezen dat zo'n wormgat bestaat. Het is dus wat voorbarig om te vragen hoe je het maakt.

Berichten: 62

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Omdat dat bij het CERN al gedaan wordt met magnetische opslag (alleen geladen anti-deeltjes).
Net als heel veel andere mensen heb ik dat gelezen in Het Bernini Mysterie, een boek dat zeker vermakelijk is maar bepaald geen betrouwbare bron. Ik twijfel niet aan de juistheid van je stelling, Bert, maar dit onderwerp interesseert me en ik zou daarom graag een fatsoenlijke bron willen raadplegen.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Berichten: 718

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Bert schreef:Omdat dat bij het CERN al gedaan wordt met magnetische opslag (alleen geladen anti-deeltjes).
Net als heel veel andere mensen heb ik dat gelezen in Het Bernini Mysterie, een boek dat zeker vermakelijk is maar bepaald geen betrouwbare bron. Ik twijfel niet aan de juistheid van je stelling, Bert, maar dit onderwerp interesseert me en ik zou daarom graag een fatsoenlijke bron willen raadplegen.


Zie bijvoorbeeld:

http://www.physics.nmt.edu/~raymond/classe...ok/node199.html

http://www.absoluteastronomy.com/encyclope.../Antimatter.htm

Met name de "Penning Trap" schijnt een goede (want compacte) methode te zijn.

Berichten: 62

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Thanx!
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Ik weet zeker dat we ooit "hoelang het ook duurt" naar die ster zullen reizen..je moet begrijpen dat we kwa ruimtevaart nog in een stenentijdperk zitten..over 200jaar zitten we in de middeleeuwen en over 500 jaar zitten we in de met de huidig vergelijkbare modernetijd (kwa sprong)

1/10 van het licht kunnen we theoretisch al halen met de zogenaamde zonneschilden.

Over 200 jaar zullen we op een andere manier de ruimte ingaan en zullen we een bijna onuitputtende energie hebben waardoor je constant accelereert.

Over 500 jaar is ruimtevaart misschien al geperfectioneert.

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

moet begrijpen dat we kwa ruimtevaart nog in een stenentijdperk zitten..over 200jaar zitten we in de middeleeuwen en over 500 jaar zitten we in de met de huidig vergelijkbare modernetijd (kwa sprong)


Het is QUA!!!

Berichten: 11

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Hier staan wat theoretische beschouwingen over een mogelijke warp drive zoals bedacht door Miquel Alcubierre. Het zijn natuurlijk nog theorieen maar in 200 jaar kan er een hoop veranderen.

Berichten: 656

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Warp is wel iets grappigs.

Tijdens startrek TOS kon het theoretisch nog.

Later was het verworpen.

Daarna kon het opeens weer.

Gelukkig maar, het maakt startrek wat leuker.

Is het bestaat van onzin als "subspace" trouwens nog nodig voor die ruimte kromming, vouwing oid?

Berichten: 62

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Is het bestaat van onzin als "subspace" trouwens nog nodig voor die ruimte kromming, vouwing oid?
"Subspace" is een benaming voor een lager-dimensionale deelruimte. Het oppervlak van een strandbal, bijvoorbeeld, is een 2-dimensionale "subspace" in onze 3-dimensionale ruimte.
Growing older is mandatory. Growing up is not.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Het rpobleem met de warp-drive is dat voor jou de tijd even snel blijft gaan.

Als we naar Proxima Centauri gaan duurt het vor die op aarde neem 2 jaar om daar te geraken, maar voor ons nog altijd 4.3 jaar.

Als we dus de melkweg willen overbruggen, hebben we schepen nodig met kolonies van mensen in.

Maar als antwoord op de hoofdvraag:

Ik ben er zeker van dat we binnen 200 jaar naar sterren kunnen gaan.

Vergeet niet dat de ontwikkelingen van de mens niet rechtlijnig omhoog gaan maar eerder parabolisch. Kijk maar wat we in 1805 hadden maar de stap van 1805 naar 1605 is veel groter dan van 2005 naar 1805. Of verfelijk met de stap tussen 1605 en 1405.

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Houd er dan wel rekening mee dat wij misschien nu aan het einde van snelheids technieken zitten. Het klink naief en dom maar is zeker niet onmogelijk...

Wie weet komen we er nooit achter, wie weet zijn we er al achter en wie weet pas over 200 jaar

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Ik heb een paar maanden geleden in een of ander programma gezien dat we nu al in staat zijn om kleien wormgaatjes te maken. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar ik denk dat de bron betrouwbaar is.

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Ik heb een paar maanden geleden in een of ander programma gezien dat we nu al in staat zijn om kleien wormgaatjes te maken. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar ik denk dat de bron betrouwbaar is.


Welk programma was dat ? (welke zender helpt ook al)
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

Ja, en ik heb bij een programma gezien dat de Continueous transfunctioner de oplossig is..

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: De (on)mogelijkheid van interstellaire reizen

over 200 jaar kan ik niet voorspellen,

maar onmogelijk lijkt me het zeker niet,

sterker nog reizen kost geen tijd,

als men de snelheid een beetje kan opvoeren dan zal de tijd tijdens de reis nagenoeg stil staan. De reiziger zal er in een flits zijn. Mischien staan de sterrenstelsel toch dichterbij dan we dachten, zolang we maar bewegen.

Reageer