Redekundig ontleden

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Redekundig ontleden

Zij is aan de coke.

Hoe kun je deze zin redekundig ontleden?

Wat ik me dan vooral afvraag: hoe benoem je heel deel 'aan de coke'?

Ik kwam deze zin laatst ergens tegen en ik heb geen idee wat het moet zijn.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Berichten: 8.614

Re: Redekundig ontleden

Zia schreef:Zij is aan de coke.

Hoe kun je deze zin redekundig ontleden?

Wat ik me dan vooral afvraag: hoe benoem je heel deel 'aan de coke'?
"Aan de coke" is m.i. een voorzetselvoorwerp. De beknopte ontleding is dan:

Zij / is / aan de coke.

onderwerp

persoonsvorm

voorzetselvoorwerp
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Redekundig ontleden

Klintersaas schreef:"Aan de coke" is m.i. een voorzetselvoorwerp. De beknopte ontleding is dan:

Zij / is / aan de coke.

onderwerp

persoonsvorm

voorzetselvoorwerp
Nee, dat is niet juist. Het gaat hier om een naamwoordelijk gezegde aan de coke zijn, waarin aan de coke het naamwoordelijk deel is en is het koppelwerkwoord.

Ik kan een aantal argumenten hiervoor aanvoeren:
  1. Het koppelwerkwoord is te vervangen door andere koppelwerkwoorden: Zij raakt/lijkt/blijkt/schijnt aan de coke
  2. aan de coke is vergelijkbaar met op de hoogte, in de war en andere woordgroepen met een voorzetsel die een eigenschap of toestand van iemand kunnen uitdrukken.
  3. Bij een voltooide tijd kan de woordgroep aan de coke niet achter het voltooid deelwoord verschijnen, wat bij een voorzetselvoorwerp wel altijd mogelijk is: *Zij is geweest aan de coke
  4. Bij links-dislocatie krijg je geen voornaamwoordelijk bijwoord, zoals bij een voorzetselvoorwerp, maar een aanwijzend voornaamwoord: niet *Aan de coke, daar is zij aan of *Aan de coke, daaraan is zij, maar wel aan de coke, dat is zij

Berichten: 8.614

Re: Redekundig ontleden

Nee, dat is niet juist. Het gaat hier om een naamwoordelijk gezegde aan de coke zijn, waarin aan de coke het naamwoordelijk deel is en is het koppelwerkwoord.
Achteraf is het natuurlijk makkelijk gezegd, maar aanvankelijk dacht ik dit ook. Ik ben echter van mening veranderd, maar nu ik de argumenten op een rijtje zie staan, zie ik dat mijn oorspronkelijke mening juist was.

Enkel over je tweede argument had ik eerst wat twijfels, maar die zijn uit de weg geruimd door het toepassen van de links-dislocatie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer