Conditionering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 94

Conditionering

Voor ons PWS doen wij onderzoek naar het gedrag van dwerghamsters. Een van de proeven is de korte-lange gang. Hierbij laten we een hamster eerst een aantal keer door een gang van 50cm lopen, waarbij aan het uiteinde voedsel ligt. Daarna halen we een schotje weg, zodat de gang 100cm lang is. We leggen weer voedsel aan het uiteinde en kijken wat de hamster doet: of hij voedsel halverwege de gang verwacht of niet. Zo onderzoeken we het leergedrag van een dwerghamster. We onderzoeken zo of hamsters al dan niet aanleren dat ze voedsel op een bepaalde afstand van een vastgesteld beginpunt kunnen verwachten. Onze grote vraag is: Valt dit onder conditioneren of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Conditionering

Ik denk dat dit zeker een vorm van conditioneren is. Je leert deze hamsters een gewenst gedrag aan (het zoeken naar voedsel), en daar wordt hij dan ook voor beloond. Ik vind dat je dit kunt vergelijken met het Pavlov experiment.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Conditionering

Ik denk ook dat dit zeker met conditionering te maken heeft. Je probeert namelijk het gedrag van een hamster als ware te manipuleren. Je leert hem iets aan!

p.s. Klassieke conditionering wel te verstaan!
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Conditionering

Tja, ik dacht dat conditionering gepaard ging met een prikkel, terwijl die juist bij onze proef niet duidelijk aanwezig was.. Daarom begon ik te twijfelen. Gelukkig heeft m'n pws-maatje het probleem opgelost en verwerkt in het verslag (ik weet niet meer precies hoe) en is het pws ingeleverd. Bedankt nog!

Reageer