Zware logische compressie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

Zware logische compressie

**** kan de titel niet corrigeren, excuus aan alle vlamingen:P het moet natuurlijk 'logische' zijn



het is misschien twee jaar geleden maar ik heb toen in de krant gelezen dat er een nederlander was die beweerde een hele dvd-film op een diskette kwijt te kunnen. hij had het volgens bronnen zelfs al bewezen.

even later was ie dood :D het geheim met hem mee in het graf gesleurd

toen ik dat las begon ik erover na te denken en het is mogelijk. een vriend van mij gebruikte het argument dat je geen stuk van een foto af kunt knippen om er later weer wat bij te verzinnen.

toch ben ik ervan overtuigd dat het mogelijk is.

stelling1; met een eenvoudige rekensom (neem pi) zijn er heel veel cijfers te maken. pi is oneindig lang en bevat daardoor alle digitale informatie die wij kennen?

zo zijn er ook met andere sommen veel cijfers te maken.

stelling 2; neem een a4 tje vol met nutteloze binaire code. verdeel deze in stukjes van 4. ieder stukje van 4 kan nu ook een cijfer voorstellen. nu hebben we al een veel kortere cijferreeks. ik durf te wedden dat deze cijferreeks ook een product is van een 'veel kortere' som.

op deze manier is het natuurlijk onmogelijk om iets te comprimeren. dacht ik, totdat ik het topic las over vedische wiskunde. ik denk dat met een grote investering van tijd en energie een heel effectieve data compressiemethode te ontwikkelen is

ik denk dat het al gedaan is door deze ned uit het krantenbericht. het feit dat ie heel snel na zijn 'bewijs' getorven is klinkt alleen maar logisch!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zware logische compressie

het is misschien twee jaar geleden maar ik heb toen in de krant gelezen dat er een nederlander was die beweerde een hele dvd-film op een diskette kwijt te kunnen. hij had het volgens bronnen zelfs al bewezen.
Beter bekent als de broncode. Hebben we het hier over gehad.
stelling 2; neem een a4 tje vol met nutteloze binaire code. verdeel deze in stukjes van 4. ieder stukje van 4 kan nu ook een cijfer voorstellen. nu hebben we al een veel kortere cijferreeks. ik durf te wedden dat deze cijferreeks ook een product is van een 'veel kortere' som.
Waar mensen zoals jij en aanhangers van Jan Sloot wel erg makkelijk overheen gaan is dat je wel moet onthouden welk cijfer je aan welk cijferreeks verbind. Daar komt nog bij dat er 10000 mogelijke stukjes van 4 bestaan, terwijl je maar 10 cijfers tot je beschikking hebt.
op deze manier is het natuurlijk onmogelijk om iets te comprimeren. dacht ik, totdat ik het topic las over vedische wiskunde. ik denk dat met een grote investering van tijd en energie een heel effectieve data compressiemethode te ontwikkelen is.
Wat vedische wiskunde hier mee te maken heeft weet ik niet. Vedische wiskunde zijn slecht enkele truukjes waarmee je makkelijker kunt hoofdrekenen, mits je som aan bepaalde voorwaarden voldoet.

Dacht je soms dat er tegenwoordig niks aan datacompressie gedaan wordt en dat Jan Sloot DE uitvinder is van datacompressie? De huidige algoritmes voor bijvoorbeeld ZIP kunnen moeiteloos een tekstbestandje voor meer dan 90% comprimeren. Verder zijn ook JPG, GIF en PNG compressiealgoritmes om te voorkomen dat plaatjes die je op wilt slaan zoveel ruimte innemen. Bij JPG en ook MP3 gaat er echter data verloren tijdens de compressie. bij ZIP en PNG is dit niet het geval.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 7.068

Re: Zware logische compressie

toch ben ik ervan overtuigd dat het mogelijk is.
Je hebt het echter mis, want er bestaat het duiventilprincipe. Een simpele methode-onafhankelijke reden waarom het gewoon niet kan (Jammer, maar helaas).

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Zware logische compressie

Verplaatst naar wiskunde - algemeen, voorlopig...
**** kan de titel niet corrigeren, excuus aan alle vlamingen:P het moet natuurlijk 'logische' zijn
Titel aangepast ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 36

Re: Zware logische compressie

[quote='Bart' date='31 December 2007, 16:50' post='378942']

Beter bekent als de broncode. Hebben we het hier over gehad.

Waar mensen zoals jij en aanhangers van Jan Sloot wel erg makkelijk overheen gaan is dat je wel moet onthouden welk cijfer je aan welk cijferreeks verbind. Daar komt nog bij dat er 10000 mogelijke stukjes van 4 bestaan, terwijl je maar 10 cijfers tot je beschikking hebt.

met 4 bits zijn er 16 mogelijkheden dus kun je met 16 'waarden' aan de gang. neem bijv1234567890 11 12 13 14 15 16 wat je wilt

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Zware logische compressie

Ik denk dat het wel nuttig zou zijn als je dit artikel eens doorneemt.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Zware logische compressie

Volstrekt onmogelijk en wel daarom:

Zou je alle informatie die in een film zit willen comprimeren met factor miljoen dan heb je te maken te veel relevante informatie. Als je elke frame uit die film als screenshot zou shooten zou je enorme ruimte nodig hebben. Dat betekend dus dat je een fotoalbum met 30 foto's per soconde kunt filmen op HD resolutie en deze persen op een diskette.

Ik geloof eerder dat mijn huis spontaan de grond in kan zakken.

Ik kan het wiskundig niet verklaren en dom ben ik niet in dat vak, nooit geweest.

Wil je echt stoeien met ongeveer de hoogste compressie op aarde dan gaan we naar PaQaR, huidige versie paq8o9.

Deze compressor vergeleken met anderen (getest op een quadcore machine met 4 GB RAM)

200 MB; foto's, wat muziek, veel tekst, database en inhoud temporary internet files map

Unpacked 200 MB

WINZIP: 200->152 MB in 3min22

WINRAR: 200->121 MB in 4min17

7-Zip Ultra: 200->108 MB in 7min54

Paq8o8.exe -8: 200->52 MB in 67min23

De ideale compressie bereik je als alle digits in even aantal aanwezig zijn en dat is niet oneindig reduceerbaar. PaQaR zit al heel dicht tegen de befaamde NASA compressietechnologie aan.

Reageer