Kleine vergissing: ongelijkheden
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
-
- Berichten: 13
Kleine vergissing: ongelijkheden
Euhm, jah, het lijkt misschien een domme vraag, maar ik ben het echt volledig vergeten. Wanneer moet je nu weer het teken van de ongelijkheid (> <) omdraaien?? wast dat als je beide leden vermenigvuldigde met hetzelfde??
Groeten
Groeten
- Berichten: 5.679
Re: Kleine vergissing: ongelijkheden
Als je het negatief maakt, bijvoorbeeld door te vermenigvuldigen met of te delen door een negatief getal:
(geldt ook als a en/of b al negatief zijn, dan worden ze positief)
(geldt ook als a en/of b al negatief zijn, dan worden ze positief)
\(a > b \Longrightarrow -a < -b\)
\(a > b \Longrightarrow \frac{a}{-5} < \frac{b}{-5}\)
Of als je ze verwisselt:\(a > b \Longrightarrow b < a\)
Of als je een positief getal deelt door beide kanten, d.w.z. beide kanten worden de noemer van een breuk met een positieve teller: ("inverteren" of "omkeren" wordt dat ook wel genoemd, maar die naamgeving is een beetje ambigu)\(a > b \Longrightarrow \frac{5}{a} < \frac{5}{b}\)
Of als je een getal kleiner dan 1 tot beide kanten verheft:\(a > b \Longrightarrow \left(\frac{1}{5}\right)^a < \left(\frac{1}{5}\right)^b\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.
-
- Berichten: 13
Re: Kleine vergissing: ongelijkheden
heel erg bedankt voor de snelle reactie en de mooie samenvatting
groeten
groeten