condensator

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 156

condensator

Ik probeer het echt te begrijpen maar ik snap gewoon niet wat een condensator doet! En hoe die dat doet. Wat houd de RC tijd in, wat is de C en wat heeft de weerstand in een stroomkring te maken met de condensator in die stroomkring.. :shock:
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: condensator

Ik probeer het echt te begrijpen maar ik snap gewoon niet wat een condensator doet! En hoe die dat doet. Wat houd de RC tijd in, wat is de C en wat heeft de weerstand in een stroomkring te maken met de condensator in die stroomkring..   :shock:
In een condensator wordt lading opgeslagen. Hij bestaat uit 2 platen, de ene heeft teveel elektronen, de andere te weinig. Verbind je de platen via een lampje o.i.d. dan stromen elektronen van het teveel naar het tekort en het lampje gaat even aan. Daarna moet je de condensator weer opladen, bijvoorbeeld met een batterij.

RC is weerstand x capaciteit

Als je een condensator van 10uF oplaadt via een weerstand van 10kOhm dan duurt het RC = 10u x 10k = 0,1 seconde om de condensator tot ca. 63,2% op te laden. Die 63,2% is niet zo interessant, maar dat heeft te maken met de definitie van RC.

Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken om tijd te meten. Bijvoorbeeld laad je de condensator op met 5V en die weerstand van 10k ervoor. Met een schakelingetje meet je de spanning over de condensator en als die op 3,16V komt (63,2% van 5V) dan weet je dat er 0,1 seconde voorbij is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: condensator

Iets eenvoudiger:

in een condensator sla je spanning op. Stroom loopt van + naar - en doet dat onder invloed van het spanningsverschil (meestal afgekort tot 'de spanning') tussen die + en -. Dat is wat je met een condensator kan doen.

De afkorting van een condensator is C. Die van een weerstand R.

Als je nu een weerstand voor een condensator zet, moet je dat zien als een kraan die je een beetje dicht draait (het water wat de kraan uit wil krijgt er weerstand bij). Als je de kraan een beetje verder dicht draait, komt er minder water (stroom) uit. Als er minder water de condensator in stroomt, is hij minder snel vol.

Een RC-tijd is dus de vertraging (-tijd) die je bereikt door een R (weerstand) voor een C (condensator) te plaatsen.

Van binnen bestaat een condensator uit twee plaatjes metaal die een stukje van elkaar af staan. Er kan wél een spanningsverschil over opbouwen, maar geen stroom lopen omdat de plaatjes elkaar niet raken.

Zoek het even op op www.wikipedia.nl
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 166

Re: condensator

Er loopt natuurlijk wel stroom, zolang de condensater niet volledig opgeladen is :wink:

Reageer