Interpuncties...

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Interpuncties...

Soms wil je met interpuncties een korte pauze inlassen, waarmee je de lezer tijd geeft om over een bepaalde zin na te denken. Meestal doe je dat door drie puntjes achter de zin te plaatsen, zoals in deze zin... Maar hoe moet dat in combinatie met een uitroepteken of vraagteken? Wat is de officiele schrijfwijze in het volgende voorbeeld:

Is het: en nu...? of is het: en nu?...
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Interpuncties...

Volgens mij is het: "en nu ...?" Is ook het meest logische; een vraagteken of uitroepteken is het einde van een zin, hierna wordt niets meer verwacht, althans niet in de afgesloten zin. Wat volgt is een nieuwe zin, die wel zou kunnen beginnen met drie puntjes: "...naar mijn mening is" etc. etc.

Het eerste woord van deze nieuwe zin begint dan niet met een hoofdletter, de zin is immers al begonnen met de puntjes.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 8.614

Re: Interpuncties...

Dit officiële naam voor dit leesteken is "beletselteken". Voor en na een beletselteken hoort een spatie (behalve als het gebruikt wordt om de afbreking van een woord aan te geven of als het tussen haakjes staat om aan te geven dat er een deel van een citaat ontbreekt. Correct is dus:

"En nu ... ?"

Wanneer het beletselteken aan het begin van een zin staat volgt er inderdaad geen hoofdletter, maar wel een spatie:

"... maar daar gaat het helemaal niet om."
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Interpuncties...

Nog eentje: een zeer nadrukkelijke vraag, of een vraag met een uitroep of om verbazing aan te geven: ?! of !?

Berichten: 8.614

Re: Interpuncties...

De meest gebruikelijke vorm is '?!' om te benadrukken dat het een vraag is (wat het ook meestal is) en om verwarring in zinnen met getallen te voorkomen, maar bij mijn weten bestaat hier geen officiële richtlijn voor.

PS: Bij het noteren van schaakzetten bestaat er wel een verschil tussen '?!' en '!?'.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Interpuncties...

...om verwarring in zinnen met getallen te voorkomen...
Hoezo? Er bestaat toch niet meer verschil tussen !? en 17 dan, tussen ?! en 71?

Berichten: 8.614

Re: Interpuncties...

Ik doelde op faculteiten. Zo is in de zin "Is het antwoord 20!?" niet meteen duidelijk of het om het getal 20 gaat of om 20 faculteit.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Interpuncties...

Zover had ik nog niet eens gedacht...

Reageer