Propaganda & Indoctrinatie op school

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Propaganda & Indoctrinatie op school

Volgens mij zitten de meeste geschiedenis boeken die worden gehanteerd op o.a. middelbare scholen volg met propaganda. Vaak is die propaganda extreem positief over de Amerikanen. Neem nou de WOII, elk kind leert dat de Amerikanen ons bevrijdt hebben, maar laat het nou het Poolse leger zijn dat ons echt bevrijd heeft. En hoe kwam Hitler aan al dat geld? Doe eens wat research en ontdek dat Hitler financieel fliiiiink gesteund werd door Amerikaanse bedrijven en zelfs de regering. En zo kan ik nog talloze voorbeelden noemen.

Berichten: 656

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

Heb je bewijs voor je beweringen?

Bronnen?

NL is door Canada en VS bevrijd. Ik geloof ook de Uk.

Zijn gewoon bronnen over. Zowel schriftelijk als video...
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Berichten: 1.286

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

OneStepForward schreef:Heb je bewijs voor je beweringen?

Bronnen?

NL is door Canada en VS bevrijd. Ik geloof ook de Uk.

Zijn gewoon bronnen over. Zowel schriftelijk als video...
Ook op DVD :shock:

Berichten: 26

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

Ik zelf zit nog in de middelbare school en ben zeer geintresseerd in geschiedenis. Nu moet ik zeggen dat bepaalde dingen toch wel met propaganda zit. Nu ik zit hier in belgie op school. Om een voorbeeld te geven van propaganda.

In de 16 eeuw maakte Belgie een gouden eeuw mee, nu dan had je de braindrain, dat was de " volksverhuizing " van handelaars van belgie naar nederland. Nu had Nederland in de 17 eeuw een gouden eeuw. Mijn geschiedenisleraar der op drummer dat nederland hun gouden eeuw gefinancieert geeft met belgisch geld. Ik ervaar dit toch als een vorm van natiolisme.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

Wat je geschiedenisleraar zegt is inderdaad overdreven, maar het was voor het Noorden wel een duuwtje in de rug.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

Het feit dat het Amerikanen (Zuid- en delen van West-Nederland) en Canadezen (overig Nederland) waren onder wiens leiding de Nedrelandse provincies bevrijd werden neemt natuurlijk niet weg dat je ook het Poolse, Russische etc leger dankbaar moet zijn aangezien die Hitlers troepen aan de oostzijde aan het uitdunnen waren.

In die zin denk ik dat het goed is als je ook eens de Polen noemt als bevrijders, maar de stelling dat het Poolse leger Nederland heeft bevrijd is historisch gezien niet juist.

Berichten: 1.404

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

Aangezien Polen het eerste land is geweest dat Hitler heeft bezet, is het dus schier onmogelijk dat het Poolse leger wie dan ook bevrijdt heeft. Wel waren er Poolse bataljons va gevluchte soldaten (eveals Franse, Nederlandse, Belgische ...) die mee hielpen aan de bevrijding van West Europa.

Wat de financiering betreft: Je zou er raar van opkijken moetst je zien waar Nederlands en Belgisch geld soms naar toe gaat.

Verder is het inderdaad zo dat geschiedenis op school steeds wat propaganda is voor de eigen staat. Echter in andere extremen vervallen door dan maar het tegenovergestelde te beweren lijkt me ook geen goede zaak
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 656

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

Propaganda is al een tikje minder.

Tegenwoordig zijn er zelfs al mensen die Atjeh (waar wij één van de grootste oorlogssmisdaden in onze geschiedenis hebben zitten uitvoeren) bespreken.

Het is misschien geen eens echt propaganda meer meer een gebrek aan het geven van vaderlandse geschiedenis.

Dat is heel erg belangrijk!
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

OneStepForward schreef:Propaganda is al een tikje minder.

Tegenwoordig zijn er zelfs al mensen die Atjeh (waar wij één van de grootste oorlogssmisdaden in onze geschiedenis hebben zitten uitvoeren) bespreken.

Het is misschien geen eens echt propaganda meer meer een gebrek aan het geven van vaderlandse geschiedenis.

Dat is heel erg belangrijk!
is dat zo raar dan? dit hoort toch bij onze geschiedenis. ookal is het verkeerd.

wat mij wel is opgevallen is een verhaal van een leraar die vertelde dat bijna de helft van de duiste leerlingen geen les krijgt in de 2de wereld oorlog. sterker zelfs is dat veel duitse kinderen niet weten wie hitler was.
ik weet niet wat ik wel weet maar 1 ding weet ik wel en dat is dat ik weet wat ik niet weet ;)

Berichten: 6

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

Ik vind het vaak jammer dat er gebruik wordt gemaakt van propaganda, het is niet zo dat in de boeken een kant helemaal wordt weggepest, maar het is meer het weglaten van informatie. Als je over een bepaald, gevoelig onderwerp begint moet je er ook goed mee omgaan en ook genoeg informatie geven, vanuit het oogpunt van de beide landen.

Als je het wilt hebben over de slechte kanten van de Islam of de slechte toestanden in Afrika, moet je ook aangeven hoe dit is ontstaan, en vaak mis ik toch de kritiek op Europa.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

wat mij wel is opgevallen is een verhaal van een leraar die vertelde dat bijna de helft van de duiste leerlingen geen les krijgt in de 2de wereld oorlog. sterker zelfs is dat veel duitse kinderen niet weten wie hitler was.


Dit lijkt mij zeer sterk, heb je daar bronnen voor?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 6

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

hahah dat lijkt mij ook sterk, wel is het onderwijs in Japan zo, dat ze weinig te horen krijgen over de daden van Japan in WO2

Berichten: 299

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

En hoe kwam Hitler aan al dat geld? Doe eens wat research en ontdek dat Hitler financieel fliiiiink gesteund werd door Amerikaanse bedrijven en zelfs de regering. En zo kan ik nog talloze voorbeelden noemen.
Zal ik je een handje helpen? Churchill vermeldt in zijn oorlogsmemoires inderdaad dat Nazi-Duitsland financiëel gesteund werd door de USA! Zeker tot 1936.

Er is echter aan uw vraag een bijzonder aspect. Wat is de opdracht van een school?

Is dat niet in de eerste plaats de jonge mensen sociale vaardigheden bij te brengen, zodat ze, voor hun eigen goed, kunnen functionneren in de maatschappij waarin ze leven.

Dat de geschiedenis dan wat wordt ingekleurd is volkomen normaal. Mensen hebben een houvast nodig, zoniet is de kans zeer groot dat ze ontsporen. Daarom reikt men ook in geschiedenislessen zekerheden aan, die er later misschien iets anders blijken uit te zien.

Wij in België vinden bv. de Nederlandse hagiografie van Willem de Zwijger op zijn minst nogal overdreven.

Maar diep in ons binnenste zijn we wel een beetje jaloers. Jullie hebben een 'vader des vaderlands' wij niet.

Alles is relatief.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."



- L. Feuerbach

Berichten: 96

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

De geshciedenis inkleuren om brave brugers te kweken zeker, jawadde. Geef mij maar de feiten, niets dan de feiten.

Berichten: 656

Re: Propaganda & Indoctrinatie op school

De geshciedenis inkleuren om brave brugers te kweken zeker, jawadde. Geef mij maar de feiten, niets dan de feiten.
Dan zul je nooit geschiedenis meer krijgen.

In de geschiedenis heb je nl. geen feiten. Daarom is het ook een sociale/humane/gamma wetenschap en geen exacte/beta.

Je hebt bronnen. Bijvoorbeeld een primaire schriftelijke bron. Dat is een bewijs. Het kan een feit zijn dat zoiets in het jaar X geschreven is en gevonden is in Y en er Z op geschreven staat. Maar is Z juist? Wie zegt dat de schrijver objectief is? En is het wel het hele plaatje? Helaas zijn de meeste bronnen geen verslag maar gewoon een stukje tekst waar je dingen vanaf kunt leiden. En als het wel als verslag bedoeld is kun je best bij de objectiviteit vraagtekens zetten.

Maar dan? De juistheid zul je moeten afwegen tov. andere bronnen. Daar trek je een conclusie uit.

Feiten bestaan niet in de geschiedenis, Het zal een eeuwige discussie blijven (daarom koos ik ook mede het als studie :shock: ).
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Reageer