invloed zwaartekracht op licht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.404

Re: invloed zwaartekracht op licht

Zwaare massa's beinvloeden dus wel degelijk de ontsnappings snelheid van licht.

Een klok die bij zwaare massa's geplaatst wordt,loopt immers trager als waneer dit niet zo is.Als t0 is voor licht kan deze niet trager lopen...Hij kan dan hoogstens snelheid verliezen.Door het verlies aan snelheid moet de klok voor het licht nadat het de zwaare massa heeft verlaten (ontsnapt is) iets sneller gaan lopen.Het licht kent dan geen t0 meer,toch kan het blijven bestaan......Waar blijft nu het verlies aan energie  

Men kan ook zeggen....Licht dat geproduceerd is bij zwaare massa,kent een laagere Energie hoeveelheid.De ontsnapings Energie voor licht,ligt lager bij zwaare massa's.Maar dit neemt niet weg dat licht dus wel degelijk kan blijven bestaan waneer space/time zijn normaale (voor ons normaale) omstandigheden terug krijgt.Het licht doet zich dan alleen anders aan ons voor.....Spectrum verschuiving.

Maar elke foton zal er niet anders uit zien als zijn broertje zo als wij die kennen vermoed ik.

Met onze optische kijkers kunnen wij waarschijnlijk bepaalde fotonen niet zien die onder nog laagere snelheden zijn ontsnapt.


Hoe lang je er ook blijft over doorbomen, toch blijft de lichtsnelheid constant volgens de huidige stand van de wetenschap. Frequentieverschuiving en energieverlies van het foton hebben niets met zijn snelheid te maken!
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 106

Re: invloed zwaartekracht op licht

peterdevis schreef:
Zwaare massa's beinvloeden dus wel degelijk de ontsnappings snelheid van licht.

Een klok die bij zwaare massa's geplaatst wordt,loopt immers trager als waneer dit niet zo is.Als t0 is voor licht kan deze niet trager lopen...Hij kan dan hoogstens snelheid verliezen.Door het verlies aan snelheid moet de klok voor het licht nadat het de zwaare massa heeft verlaten (ontsnapt is) iets sneller gaan lopen.Het licht kent dan geen t0 meer,toch kan het blijven bestaan......Waar blijft nu het verlies aan energie  

Men kan ook zeggen....Licht dat geproduceerd is bij zwaare massa,kent een laagere Energie hoeveelheid.De ontsnapings Energie voor licht,ligt lager bij zwaare massa's.Maar dit neemt niet weg dat licht dus wel degelijk kan blijven bestaan waneer space/time zijn normaale (voor ons normaale) omstandigheden terug krijgt.Het licht doet zich dan alleen anders aan ons voor.....Spectrum verschuiving.

Maar elke foton zal er niet anders uit zien als zijn broertje zo als wij die kennen vermoed ik.

Met onze optische kijkers kunnen wij waarschijnlijk bepaalde fotonen niet zien die onder nog laagere snelheden zijn ontsnapt.


Hoe lang je er ook blijft over doorbomen, toch blijft de lichtsnelheid constant volgens de huidige stand van de wetenschap. Frequentieverschuiving en energieverlies van het foton hebben niets met zijn snelheid te maken!
Je doelt op Planck...Energieverlies voor het overbruggen van de snelheid van een verwijderend voorwerp.

Ik doel op het ontstaan van licht binnen een zwaar gravitatie veld,waarin ruimte/tijd andere constanten kent. Zwaartekracht laat de tijd langzamer lopen omdat het een omgekeerde richting snelheid kent. -L en licht kent een langzamer lopende tijd door zijn snelheid in +L

Als dan de gravitatiekracht gelijk staat aan de ontsnappingssnelheid (lichtsnelheid) kent licht geen snelheid meer.De lichtsnelheid is afhankelijk van ruimte/tijd.(Afgelegde afstand binnen een tijdsbestek) Aangezien licht niet kan versnellen zal het met een laagere snelheid moeten ontsnappen,wat merkbaar is aan een laagere Energie/Massa verhouding.Als licht dus een constante snelheid kent en geen versnelling,moet het haast wel met een laagere snelheid ontsnappen.Maar goed.....Ik zal er wel naast zitten. :wink:

Berichten: 1.404

Re: invloed zwaartekracht op licht

Beste Tuut,

Uit je antwoorden blijkt dat je het begrip relativiteit nog niet helemaal onder de knie hebt. Ik raad u dan ook aan eerst de speciale relativiteitstheorie grondig te bestuderen om dan over te gaan naar de algemene relativiteitstheorie waarna je het probleem van het gedrag van licht bij zwarte gaten kan bestuderen.

Ondertussen kan ik je zeggen dat de tijdsvertraging die een waarnemer van buitenaf waarneemt een gevolg is van de constante lichtsnelheid.

Deze tijdsvertraging samen met de lengteverkorting is zo 'opgemaakt' dat de lichtsnelheid constant blijft in elk referentiestelsel.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 106

Re: invloed zwaartekracht op licht

peterdevis schreef:Beste Tuut,

Uit je antwoorden blijkt dat je het begrip relativiteit nog niet helemaal onder de knie hebt. Ik raad u dan ook aan eerst de speciale relativiteitstheorie grondig te bestuderen om dan over te gaan naar de algemene relativiteitstheorie waarna je het probleem van het gedrag van licht bij zwarte gaten kan bestuderen.

Ondertussen kan ik je zeggen dat de tijdsvertraging die een waarnemer van buitenaf waarneemt een gevolg is van de constante lichtsnelheid.

Deze tijdsvertraging samen met de lengteverkorting is zo 'opgemaakt' dat de lichtsnelheid constant blijft in elk referentiestelsel.
Goed...Ik zal het eens goed doorlezen. :wink: Toch heeft men het licht wel eens bijna stil en stil laten staan. (1 milliseconde) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: invloed zwaartekracht op licht

Toch heeft men het licht wel eens bijna stil en stil laten staan. (1 milliseconde)


Dat is in een medium (in dit geval een Bose-Einstein condensaat). We hebben het hier altijd over de lichtsnelheid in vacuum. Dat is ook het enige waar de relativiteitstheorie uitspraken over doet.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 106

Re: invloed zwaartekracht op licht

TuuT schreef:Toch heeft men het licht wel eens bijna stil en stil laten staan. (1 milliseconde)


Dat is in een medium (in dit geval een Bose-Einstein condensaat). We hebben het hier altijd over de lichtsnelheid in vacuum. Dat is ook het enige waar de relativiteitstheorie uitspraken over doet.
Weet ik. :wink:

Re: invloed zwaartekracht op licht

Zou het niet kunnen zijn dat de overgang massa-energie samen hangt met de snelheid.

Een energiedeeltje dat tot stilstand komt, vormt massa. Wanneer een massa door de "muur" van de lichtsnelheid vliegt, wordt het gewoon (licht) energie.

E=mc²

E = (kg * 300 000 000 m) / s

Wanneer we in dit geval een foton nemen... dat we laten botsen met een atoom-kern. Dan zal deze haar snelheid verliezen, en in de omgeving van die kern gevangen blijven. Het verlies aan snelheid betekent in dit geval misschien ook de overgang naar massa terug...

Ik weet er in feite veel te weinig over, maar het lijkt een mogelijke verklaring.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: invloed zwaartekracht op licht

Voor diegenen (even tussendoor) die nou verward zijn hoe een ruimtetijdkromming er ongeveer uitziet:

Afbeelding
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: invloed zwaartekracht op licht

Voor diegenen (even tussendoor) die nou verward zijn hoe een ruimtetijdkromming er ongeveer uitziet:  Zie figuur


In dat geval geloof ik er toch niet in hoor, want DAT ben ik nu nog nooit tegengekomen in realiteit. :shock:

Re: invloed zwaartekracht op licht

Voor diegenen (even tussendoor) die nou verward zijn hoe een ruimtetijdkromming er ongeveer uitziet:  Zie figuur


In dat geval geloof ik er toch niet in hoor, want DAT ben ik nu nog nooit tegengekomen in realiteit. :shock:


Inderdaad, zo'n grote appel is eerder onwaarschijnlijk... Een meloen zou al veel geloofwaardiger zijn :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: invloed zwaartekracht op licht

Iedere massa heeft een gravitatieveld. Dus ook deze king-size appel :shock:
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: invloed zwaartekracht op licht

Ongeacht of je naar een lichtbron toebeweegt of ervan weg gaat, de lichtdeeltjes of golven komen met contstante snelheid naar je toe. Dit zal wel zo zijn maar ik kan het mij echt niet voorstellen. En wat dan met dat voorbeeld waarbij een astronaut met een raket die zich nabij een kerktoren bevindt tegen lichtsnelheid de ruimte in gelanceerd wordt. Stel dat die astronaut bij zijn lancering de kerktorenklok in de gate zou kunnen houden dan ziet hij deze toch stil staan of niet?

Re: invloed zwaartekracht op licht

Ongeacht of je naar een lichtbron toebeweegt of ervan weg gaat, de lichtdeeltjes of golven komen met contstante snelheid naar je toe. Dit zal wel zo zijn maar ik kan het mij echt niet voorstellen. En wat dan met dat voorbeeld waarbij een astronaut met een raket die zich nabij een kerktoren bevindt tegen lichtsnelheid de ruimte in gelanceerd wordt. Stel dat die astronaut bij zijn lancering de kerktorenklok in de gate zou kunnen houden dan ziet hij deze toch stil staan of niet?


Hangt er natuurlijk vanaf wat je als referentie gebruikt... Massa en tijd zijn niet constant en rechtlijnig, zoals wij telkens ervaren. Alles is relatief.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: invloed zwaartekracht op licht

De tijd voor de waarnemer gaat 'normaal' zoals op aarde. Dus hij ziet zijn klok even snel lopen. MAAR dat normaal geldt alleen voor de waarnemer, want voor iemand op aarde heeft 'normaal' in verhouding tot hem een nieuwe standaard. Bij hem gaat de tijd dus langzamer. Tijd ervaar je zelf altijd even snel, maar de omgeving gaat sneller of langzamer.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: invloed zwaartekracht op licht

De tijd voor de waarnemer gaat 'normaal' zoals op aarde. Dus hij ziet zijn klok even snel lopen. MAAR dat normaal geldt alleen voor de waarnemer, want voor iemand op aarde heeft 'normaal' in verhouding tot hem een nieuwe standaard. Bij hem gaat de tijd dus langzamer. Tijd ervaar je zelf altijd even snel, maar de omgeving gaat sneller of langzamer.


Da's ook logisch, want je staat stil tov jezelf.

Reageer