Speciale relativiteitstheorie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 100

Speciale relativiteitstheorie

Bij de speciale relativiteitstheorie is licht absoluut.Zelfs als er een ruimteschip vliegt dat 299.999 km/s gaat zal een lichtstraal je nog steeds inhalen met de lichtsnelheid.

Stel dat er in dat geval een waarnemer op een andere planeet staat en ziet dit schip voorbijgaan. Hoe ziet hij dan de lichtstraal.

Ziet hij het schip in stilstand??Ziet hij het licht niet ??

Re: Speciale relativiteitstheorie

Hm volgens mij ziet hij het schip gewoon voorbij vliegen met een enorme snelheid (stel dat je dat zou kunnen zien :shock: ) maar de lichtstraal zie je denk ik niet, want hoe wil jij in godsnaam een lichtstraal zien die niet op jouw gericht is? :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Speciale relativiteitstheorie

ik dnek : licht zien we gewoon zoals nu

schip: zien we niet: gaat te snel :shock:

Berichten: 100

Re: Speciale relativiteitstheorie

Hm volgens mij ziet hij het schip gewoon voorbij vliegen met een enorme snelheid (stel dat je dat zou kunnen zien :shock: ) maar de lichtstraal zie je denk ik niet, want hoe wil jij in godsnaam een lichtstraal zien die niet op jouw gericht is?  :wink:


Ja, oke maar stel nou dat je de lichtstraal kan zien(ondanks dat hij niet op je gericht is) en je zou het schip ook kunnen zien. Dan zou je de lichtstraal met een snelheid veel hoger dan het schip moeten waarnemen. Of niet natuurlijk... :?: ;) ..??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Speciale relativiteitstheorie

je oog kan dergelijke snelheden niet waarnemen.

Berichten: 100

Re: Speciale relativiteitstheorie

je oog kan dergelijke snelheden niet waarnemen.


nee, daarom zeg ik ook 'stel'

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Speciale relativiteitstheorie

Dit is nu juist het mooie licht ziet iedereen met de lichtsnelheid op zich afkomen. Hoe de waarnemer het schip ziet hangt van zijn eigen snelheid af.
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Speciale relativiteitstheorie

noortje schreef:je oog kan dergelijke snelheden niet waarnemen.
nee, daarom zeg ik ook 'stel'
Ik snap eigenlijk totaal het nut van je vraag niet. Waar wil je juist naartoe?

Relativiteitstheroie is veel meer dan een absolute lichtsnelheid.

Berichten: 100

Re: Speciale relativiteitstheorie

tuuurlijk daar heb je gelijk in, maar waar ik naar toe wil is dit.

stel je hebt een schip met de snelheid relatief aan een waarnemer bijna even groot als het licht(bijv. 299.999km/u). Langs het schip komt een lichtstraal met relatief aan het schip de lichtsnelheid (want die is absoluut).

Stel nou dat de waarnemer het licht en het schip zou kunnen zien. Hoe zou hij die dan zien ?? met welke snelheden.

want voor de waarnemer zou dan toch gelden: snelheid van het schip + snelheid van het licht= de snelheid die hij zal zien voor de lichtbundel langs het schip.

Maar dat kan niet want de absolute snelheid is lichtsnelheid.

Maar hoe moet ik me dan voorstellen wat de waarnemer dan wel ziet ?

Re: Speciale relativiteitstheorie

Dat is nou juist de paradox :shock: :wink:

Special Relativity is hier juist het antwoord op.

Dat zou betekenen:

Het mannetje in het schip zal de straal met de lichtsnelheid vooruit zien schieten.

De waarnemer zal de lichtstraal met de lichtsnelheid voorbij zien gaan, en het ruimteschip met zijn eigen snelheid erachter aan. Het is dus niet zo dat dan die lichtsnelheid opeens meer zou zijn ofzo, zie hypothese 2 (snelheid van licht is altijd c onafhankelijk van de waarnemer) van Special Relativity.

De waarnemingen zullen op deze manier zijn, maar hoe dit mogelijk is dus de paradox. Antwoord daarop is volgens mij hypothese 1( There is no preferred inertial frame. If you feel at rest

then you are at rest as much as anyone can be). En die begrijp ik nog niet helemaal, dus dat kan ik je nog niet uitleggen. :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Speciale relativiteitstheorie

Is het niet zo dat de waarnemer dan en het ruimteschip en de lichtstraal met (bijna) dezelfde snelheid voorbij ziet gaan.

Re: Speciale relativiteitstheorie

Ik weet niet wat je bedoeld met lichtsnelheid is absoluut.

In de relativiteitstheorie stelt men dat in elk inertieel assenstelsel dezelfde natuurwetten moeten gelden. Eén van die wetten is dat het licht in vacuum zich voortplant tegen de 300.000 km/sec en niets zich sneller kan bewegen. Dit moet dus n alle niet versnelde assenstelsels gelden.

In jou probleem zien de mensen in het ruimteschip de lichtstraal met een snelheid van 300.000 km/sec op zich afkomen. De waarnemer buitenaf ziet dat de raket en de lichtstraal tegen bijna de zelfde snelheid zich voortbewegen en elkaar dus niet inhalen.

Hoe dit kan? Doordat de tijd in bijde stelsels niet even snel zal lopen.

Re: Speciale relativiteitstheorie

Peterdevis schreef:. De waarnemer buitenaf ziet dat de raket en de lichtstraal tegen bijna de zelfde snelheid zich voortbewegen en elkaar dus niet  inhalen.

Hoe dit kan? Doordat de tijd in bijde stelsels niet even snel zal lopen.
Hmm, aangezien de lichtstraal vanaf het schip is afgevuurd, zal deze altijd een voorsprongbehouden op het schip(en deze wordt natuurlijk groter), dus van inhalen is zoiezo geen sprake.

Maar ik snap niet hoe de lichtstraal en de raket ongeveer even snel kunnen voortbewegen gezien vanuit een ander inertial frame? Je zegt dat de tijd in beide frames niet gelijk loopt, maar aangezien je kijkt naar 2 objecten in hetzelfde inertial frame (!), zul je ze misschien vertraagd/versneld voorbij zien komen, maar ze zullen wel degelijk de zelfde inhaalverhoudingen hebben. :shock:

Berichten: 100

Re: Speciale relativiteitstheorie

het is gewoon een beetje moeilijk te begrijpen.

want als je heel logish zal nadenken zou je zeggen dat de waarnemer de lichtstraal zal zien met de snelheid van het ruimteschip + de snelheid van het licht (net zoals 2+2=4). Ik weet dat, dat juist het paradox is maar denk dat het bij mij nog ff moet bezinken ofzo. :shock:
Hoe dit kan? Doordat de tijd in bijde stelsels niet even snel zal lopen.
Dit snap ik niet helemaal, kan je het wat nader toelichten. Ik denk dat dit wel eens het antwoord voor mij kan zijn op me vraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Speciale relativiteitstheorie

dat van de tijd:

dat kan je het best uitleggen aan de hand van een indentieke tweeling. eentje daarvan vertrekt met zo'n ruimteschip waarover jij sprak. de andere blijft hier.

Na 20 jaar voor de ene komt de andere terug. De ene is 20 jaar ouder geworden want ze was gewoon hier gebleven en de andere misschien een jaar of 2

Tijd vertraagt naagelang de snelheid stijgt. Heeft men trouwens kunnen waarnemen met de apollovluchten (dan gingen het uiteraard niet over jaren, maar over minuten!)

Noortje

Reageer