Hoeveel co2 kan een boom binden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Hoeveel co2 kan een boom binden

Klimaatsverandering is tegenwoordig een hot item deze dagen.

En iets doen tegen de klimaatsverandering even eens.

Wat ik me afvroeg is hoeveel co2 1 boom kan binden?

wie o wie kan mij hier mee helpen, ik heb al op internet gestruind maar ik kan niks vinden!

m.v.g.

Suzanne

Berichten: 8.614

Re: Hoeveel co2 kan een boom binden

Neem onze handleiding Google eens door, dan vind je misschien vaker wat je zoekt.

Je zoektermen verengelsen helpt je meestal vooruit. Googel met tree CO2 en je eerste hit is dit.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 12.262

Re: Hoeveel co2 kan een boom binden

Nouja.. zoiets is ook best uit te rekenen natuurlijk. Je moet dan wel weten hoe groot de boom is als hij sterft, en het percentage droge stof weten. Je rekent de droge massa van de boom uit, neemt voor het gemak aan dat het allemaal cellulose is, en je bent al een eind.
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Hoeveel co2 kan een boom binden

Hoe kan ik dan dat simpel uitrekenen?

stel de boom word uiteindelijk 20 m hoog en word 100 jaar oud.

hoeveel co2 heeft hij dan omgezet?

alvast bedankt voor de reacties

Berichten: 8.614

Re: Hoeveel co2 kan een boom binden

Nogmaals: neem onze handleiding Google eens door. Dergelijke zaken zijn namelijk echt niet moeilijk te vinden als je een beetje weet hoe je moet zoeken.

Als je - zoals ik in mijn vorige post reeds zei - googelt met tree CO2 krijg je onmiddellijk deze pagina. Daaruit kan je niet alleen reeds veel relevante informatie vinden, maar ook andere zoektermen om verder te zoeken. Je leest er bijvoorbeeld dit:
Trees remove (sequester) CO2 from the atmosphere during photosynthesis...
Nu weet je dat het 'geleerde' Engelse werkwoord hiervoor 'to sequester' is. Je verfijnt je zoekopdracht door nogmaals te googelen, maar nu met de zoekterm tree CO2 sequester. Je tweede hit is dit. Daar vind je verschillende bronnen, cijfermateriaal en berekeningen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Hoeveel co2 kan een boom binden

Hoe hoog is die boom ? Hoe dik is de stam? Hoeveel water ontvangt die boom ? Wat is de oppervlakte van de bladeren van die boom ? Hoeveel zonlicht ontvangt die boom ? In welk klimaat staat die boom ? Als je op al die vragen met zekerheid een antwoord hebt, ben je misschien op weg een antwoord te vinden. Geen gemakkelijke klus zou ik zeggen.Benm zijn methode zou je het dichts bij de oplossing brengen. Dan moet de boom natuurlijk al dood zijn. Dan heb je de oplossing voor één boom van één soort.

Berichten: 6

Re: Hoeveel co2 kan een boom binden

Volgens mij legt een boom geen CO2 vast. Alle CO2 komt weer vrij als de boom sterft en wordt afgebroken. De CO2 wordt alleen vastgehouden als de boom eeuwig blijft bestaan.
"Not only does God play dice, the dice are loaded."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Hoeveel co2 kan een boom binden

Volgens mij legt een boom geen CO2 vast. Alle CO2 komt weer vrij als de boom sterft en wordt afgebroken. De CO2 wordt alleen vastgehouden als de boom eeuwig blijft bestaan.
Dat klopt, met als nuande: als voor die dode boom een nieuwe in de plaats groeit..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer