Welke rol speelt intelligentie van mens in evolutie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Welke rol speelt intelligentie van mens in evolutie?

Welke rol speelt onze intelligentie in de evolutie? De mensen worden steeds slimmer, mensen leren steeds meer. Mensen worden handiger doordat mensen van ouders en voorouders technieken leren. Wetenschap wordt aan elkaar doorgegeven. Mogen we nu stellen dat onze hersenen een rol spelen in de evolutie? De slimmere mensen overleven? Beinvloeden mensen de evolutie door hun intelligentie?

Berichten: 300

Re: Welke rol speelt intelligentie van mens in evolutie?

Ik denk dat intelligentie nog altijd een rol speelt, maar niet meer zo op de voorgrond als toen de mens nog in de natuur leefde.

De mens was toen een stuk kwetsbaarder dan tegenwoordig en moest daarom sneller slimmer worden dan nu om zijn concurenten voor te blijven.

Die druk is weggevallen met als gevolg dat mensen zich op andere dingen zijn gaan richten.

Het groepsgevoel/controle zorgt er denk ik voor dat slimmere mensen zich niet als superieur gaan gedragen en daardoor als groep de boventoon gaan voeren.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Welke rol speelt intelligentie van mens in evolutie?

Ik denk dat de soort Homo sapiens door intelligentie en vooral het doorgeven van kennis een erg grote impact heeft op de eigen evolutie en de evolutie van de flora en fauna om ons heen. Je zou bijna denken dat wij evolueren volgens de theorie van Lamarck. Volgens mij is het niet per se zo dat de slimme mensen overleven, maar dankzij slimme mensen zijn er medicijnen e.d. voor mensen die het vroeger in de natuur nooit hadden gered. Aan de andere kant: de genen van slimme mensen zullen wellicht beter overleven, vanwege het feit dat men graag een intelligente partner heeft.

Toevallig behandel ik dit onderwerp nu in mijn 5HAVO klas en stel ik hen daar vragen over. Ook mijn leerlingen hebben wel het idee dat we veel invloed hebben op de wereld om ons heen en op ons eigen overleven.

Ben erg benieuwd wat andere mensen daarvan vinden!
We did not inherit the earth from our ancestors, we borrow it from our children

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Welke rol speelt intelligentie van mens in evolutie?

Volgens mij is het niet per se zo dat de slimme mensen overleven, maar dankzij slimme mensen zijn er medicijnen e.d. voor mensen die het vroeger in de natuur nooit hadden gered. Aan de andere kant: de genen van slimme mensen zullen wellicht beter overleven, vanwege het feit dat men graag een intelligente partner heeft.
Je hebt (slimme) mensen die rijk zijn, en daardoor hun een partner veroveren, en je hebt mensen die 'rijk' zijn in liefde waardoor zij hun partner veroveren.
Volgens mij is het 'niet' per se zo dat de slimme mensen overleven, maar dankzij slimme mensen zijn er medicijnen e.d.
Dit beinvloed de evolutie, ofwel de theorie dat de sterkste overleven gaat niet meer op door de intelligentie van de mens.

Mensen die slechte genen hebben kunnen mischien blijven overleven omdat toevallig voor hun het juiste medicijn is uitgevonden. De mens brengt de hele evolutie theorie in de war. Dus de mens evolueert allang niet meer volgens de natuur, maar volgens uitvindingen en intelligentie :shock: .

Berichten: 206

Re: Welke rol speelt intelligentie van mens in evolutie?

Mensen die bekend staan om hun intelligentie, staan er niet om bekend dat ze veel kinderen hebben. Eerder het tegendeel daarvan.

Het lijkt er dus op dat intelligentie en overleving van een soort onverenigbaar zijn.
Wat niet kan bestaat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Welke rol speelt intelligentie van mens in evolutie?

De mens brengt de hele evolutie theorie in de war. Dus de mens evolueert allang niet meer volgens de natuur, maar volgens uitvindingen en intelligentie
Nee en Ja: Nee de evolutietheorie wordt niet door de mens in de war gebracht en ja, de mens evolueert steeds meer door gebruik van intelligentie.

De mens evolueert nog steeds volgens het boekje, alleen is de mens niet meer helemaal overgeleverd aan de natuur en dus zijn de natuurlijke omstandigheden niet meer richtinggevend voor de evolutie van de mens.

In onze huidige tijd en plaats is het waarschijnlijk beter voor overleven om kennis te hebben/te verwerven dan om hard te kunnen slaan en snel te kunnen lopen. Met die kennis kan je je een goed inkomen verwerven en kan je medische kosten betalen etc. Door het vermijden van gevechten heb je een betere kans om te overleven. Nog steeds geheel volgens de evolutietheorie.



Dus het feit dat de natuurlijke omstandigheden minder maatgevend zijn voor mensen (en koeien, honden, kippen etc) en bijvoorbeeld intelligentie meer, is niet in strijd met de evolutietheorie, maar ermee in overeenstemming.

De best aangepaste overleven, dat is niet per sé de gezondste of sterkste mens, want dat is in deze tijd niet meer zo relevant als 5 eeuwen geleden.

Reageer