"the collector" van john fowles

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8.614

Re: "the collector" van john fowles

[opleidingsdeformatie]Ik weet niet of Frederick bestempeld mag worden als een psychopaat. Hij ontbeert de meeste kenmerken die onder factor één geschaard worden in de bekende checklist van Hare: het charmante is afwezig, zijn zelfwaarde is praktisch nihil, hij is niet manipulatief, etc. (kenmerken waar Hannibal Lecter haast prototypisch voor is).[/opleidingsdeformatie]
Ik had wel verwacht dat deze opmerking er zou komen. Eerst had ik nog geschreven "een uiterst gevaarlijk iemand", maar ik veranderde dit toch in "psychopaat" omdat:
  • het woord ook in het boek zelf gebruikt wordt;
  • je zelf zei dat Frederick "zich niet gebonden voelt door de sociale conventies die ons geweten vormen", wat ik beschouw als één van de kenmerken van een psychopaat. Wellicht is dit echter een populaire misvatting.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: "the collector" van john fowles

Wellicht is dit echter een populaire misvatting.
Nee, antisociaal gedrag wordt inderdaad beschouwd als een kenmerk van psychopathie (er zijn vraagtekens te zetten bij die definitie, maar da's weer wat anders).

Berichten: 8.614

Re: "the collector" van john fowles

Het feit dat je snakt naar een reactie van de buitenwereld maakt denk ik juist deel uit van het huis clos-gegeven.
Inderdaad en dat is misschien ook één van de doelen van de schrijver.
Nee, antisociaal gedrag wordt inderdaad beschouwd als een kenmerk van psychopathie (er zijn vraagtekens te zetten bij die definitie, maar da's weer wat anders).
Dan had ik het toch deels bij het rechte eind. Het lijkt me voorlopig echter niet relevant voor de bespreking om uit te vissen of Frederick nu wel of geen psychopaat is.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: "the collector" van john fowles

confusie schreef: En als de schrijver de lezer wil laten griezelen, waarom dat gevoel doorzetten ook nadat het boek uit is?
Hier volg ik je even niet. Kan je deze uitspraak toelichten a.u.b.?


Ik doel op het open einde. Dat Ferdinand aan het einde van het boek nog niet is opgepakt. Het verhaal is nog niet af. Ferdinand gaat waarschijnlijk door met ontvoeren. Dat geeft mij een onprettig gevoel, ook nadat het boek uit is.

Zoals ik elders al schreef het boek doet griezelen als een kermisattractie. Aan het einde van een kermisattractie sta ik graag weer veilig op de grond om verder te gaan. Het open eind van dit boek is alsof ik in een kermisattractie ben gestapt, die ergens bovenaan stopt.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 8.614

Re: "the collector" van john fowles

Maar dat is nu juist het geweldige aan dit boek. Het achtervolgt je en blijft je een onbehaaglijk gevoel geven, zelfs nadat het al een tijdje uit is. Een schrijver die dit kan bereiken is fantastisch.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: "the collector" van john fowles

Klintersaas schreef:
ypsilon schreef:
Het feit dat je snakt naar een reactie van de buitenwereld maakt denk ik juist deel uit van het huis clos-gegeven.
Inderdaad en dat is misschien ook één van de doelen van de schrijver.
Dit roept wel een vraag bij op. Misschien niet direct als gevolg van het open einde van het boek.

Het lezen over twee geïsoleerde mensen doet me snakken naar een reactie van de buitenwereld. Het boek lezen is alsof je zelf ook opgesloten bent in een kelder. Wat ik me nu afvraag is hoeveel personages nodig zijn in een boek om te bereiken dat de lezer zich vrij voelt.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: "the collector" van john fowles

Ik denk niet dat je daar een getal op kan plakken... In 1948 bijvoorbeeld, zitten behoorlijk veel personages, maar de sfeer is er een van onvrijheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: "the collector" van john fowles

<!--quoteo(post=407226:date=30 March 2008, 20:00:name=Klintersaas)-->Klintersaas schreef (op 30 March 2008, 20:00): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec--><!--quoteo(post=406420:date=27 March 2008, 10:52:name=Veertje)-->Veertje schreef (op 27 March 2008, 10:52): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec--> Ik vond het een goed boek. Opvallend voor mij was dat ik Frederick's verhaal in 1 adem las, geboeid, en dat Miranda's verhaal me van begin tot eind vreselijk irriteerde, zoniet verveelde.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Deze mening kom ik vaak tegen bij mensen die dit boek ook hebben gelezen. Dat komt waarschijnlijk omdat er in het tweede deel minder vaart zit en dezelfde zaken herhaaldelijk terugkeren <!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->En dat komt m.i. omdat Miranda vooral op zichzelf gericht is. Ikke, ikke, ikke.
<!--quoteo-->Quote<!--quotec-->Toch kan je er niet om heen dat dit deel eigenlijk het belangrijkste gedeelte van het boek is. <i>The Collector</i> is eigenlijk meer het verhaal van het verzamelobject dan van de verzamelaar.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->Ja, misschien wel. Maar ik denk eigenlijk dat het hier om twee "verzamelaars" gaat.

<!--quoteo-->Quote<!--quotec--><!--quoteo(post=406420:date=27 March 2008, 10:52:name=Veertje)-->Veertje schreef (op 27 March 2008, 10:52): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Mijn sympathie lag duidelijk bij F.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Sympathie is een groot woord, maar doorheen het hele boek kon ik wel begrip opbrengen voor Fredericks gedrag en persoonlijkheid. Dat deed me denken aan <i>The silence of the lambs</i> waar je (ik althans) ook een zekere sympathie krijgt voor Hannibal Lecter, door zijn verfijndheid en zijn uitstraling. Frederick is echter geen persoon waarvoor ik begrip zou wíllen opbrengen, dus ik hoopte eigenlijk stiekem dat hij iets werkelijk misdadigs zou doen (zoals Miranda aanranden) zodat ik een reden zou hebben om hem te verachten. Op het einde van het boek kreeg ik die reden. Fredericks reactie na het lezen van Miranda's dagboek, het als sneeuw voor de zon verdwijnen van zijn liefde voor haar en de zaken die hij zichzelf continu wijsmaakt deden al mijn begrip voor hem verdwijnen. Frederick is - meer nog dan een zielige, zieke, hulpbehoevende persoon - een uiterst gevaarlijke psychopaat (iets wat ypsilon hier ook al min of meer aanhaalde).<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Misschien, maar mijn begrip voor F. kwam uit iets anders voort. Volgt hieronder.

<!--quoteo-->Quote<!--quotec--><!--quoteo(post=406420:date=27 March 2008, 10:52:name=Veertje)-->Veertje schreef (op 27 March 2008, 10:52): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Ik kon er niet omheen in Miranda een zelfingenomen, arrogant en egocentrisch persoon te zien die zich interessanter voordeed dan ze eigenlijk is.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Ook hier ben ik het eens met ypsilon. Miranda is een bijzondere persoonlijkheid die in een bijzondere situatie terechtkomt. Ze beseft haar eigen gebreken zeer goed. Verder vind ik ypsilons omschrijving "zoekende" erg treffend.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->Ik vind niet dat ze haar eigen gebreken goed ziet. Ze heeft niet door dat ze misschien wel onterecht alleen maar slechts ziet in haar medemensen.
<!--quoteo-->Quote<!--quotec-->(pagina 208, Engelse versie, Vintage classics)I know we're supposed to face the herd, control the stampede - it's like a Wild West film. Work for them and tolerate them. I shall never go to the Ivory Tower, that's the most despicable thing, to choose to leave life because it doesn't suit you. But sometimes it's frightening, thinking of the struggle life is if one takes it seriously (zoals zij zelf dus).
All this is talk. Probably I shall meet someone and fall in love with him and marry him and things will seem to change and I shan't care anymore. I shall become a Little Woman. One of the enemy. (als ze een "gewoon" leven oppakt, dan wordt ze volgens haar "one of the enemy". Het klootjesvolk).
But this <i>is</i> what I feel these days. That I belong to a sort of band of people who have to stand against all the rest (Miranda tegen de wereld). I don't know who they are - famous men, dead and living, who've fought for the right things and created and painted in the right way, and unfamous people I know who don't lie about things, who try not to be lazy, who try to be human and intelligent (en dat kan zijn volgens haar dus allemaal beoordelen).
Yes, people like G.P., for all his faults. His Fault. (ook hij wordt kritisch benaderds, zoals iedereen).
They're not even good people (nee, zelfs the "band of people" niet). They have weak moments. Sex moments and drink moments. Coward and money moments. They have holidays in the Ivory Tower. But part of them is one with the band.
The Few.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Ze oordeelt permanent over anderen en ziet vooral het slechte in anderen (en deels ook in zichzelf). Ze begrijpt ergens op de achtergrond dat ze zichzelf hoog plaatst en distantieert zichzelf dan, om dat interne conflict op te lossen, ook nog eens boven de meesten in de "Ivory Tower". Nee, zegt ze, daar hoor ik zelf niet bij, want IK zie mijn gebreken, ik ben zelfs beter dan diegenen die daar plaatshebben. Ik ben een ware bewaker van deze wereld, weet als geen andere wat ervoor nodig is het goede te bewaken. Zij is volgens zichzelf er één van "The Few".
<!--quoteo-->Quote<!--quotec--><!--quoteo(post=406420:date=27 March 2008, 10:52:name=Veertje)-->Veertje schreef (op 27 March 2008, 10:52): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec-->Ik zie in het boek dus ook een soort boodschap, de boodschap dat het slecht eindigt met mensen die zich beter voordoen dan ze eigenlijk zijn.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Dat is een nogal simplistische moraal, die ik eerder met een sprookje dan met een literair hoogstandje als <i>The Collector</i> associeer.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->Grmbl. Zo simplistisch had ik niet bedoeld in ieder geval. Ik heb het te simpel (in mijn haast) uitgedrukt. Ik neem die opmerking terug, al vind ik wel dat het thema "zich beter voordoen dan de rest" terugkomt, ook bij Frederick, die duidelijk een hekel heeft aan mensen die zichzelf boven anderen plaatsen.
Maar het centrale thema is misschien meer: het bewaren van wat er nog aan schoonheid rest in deze wereld. Frederick probeert Miranda's schoonheid (innerlijk en uiterlijk) te bewaren door haar te vangen (net zoals zijn vlinders) en uiteindelijk laat hij haar ook om die reden doodgaan. Het laatste restje schoonheid dat hij ziet wil hij bewaren, hij wil het zelfs, in een kort moment eigenlijk nog weer mooier maken dan het in realiteit is geworden (tot zijn grote spijt) door zelf te sterven: <!--quoteo-->Quote<!--quotec-->We would be buried together. Like Romeo and Juliet It would be a real tragedy. Not sordid.<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Miranda op haar beurt wil ook het goede van de wereld bewaren. Door JUIST te schilderen, voor het JUISTE te vechten, door NIET te liegen, etc. Maar ze kan dat niet opbrengen omdat ze zoveel slechts ziet in haar medemensen.
Voor elkaar betekenen F. en M. precies dat waar ze zo'n hekel aan hebben. Miranda is niet de "puurheid" waar F. zo van houdt, Frederick is klootjesvolk (kan niet schilderen, heeft geen stijl, etc. etc.) waar M. zo'n hekel aan heeft. En het wrange is dat ze allebei met elkaar te maken op zo'n destructieve manier juist omdat ze eigenlijk hetzelfde nastreven. Eigenlijk zijn ze allebei "verzamelaars", ze proberen restjes schoonheid die ze in de wereld nog kunnen zien te bewaren.
<!--quoteo(post=406973:date=29 March 2008, 13:07:name=confusie)-->confusie schreef (op 29 March 2008, 13:07): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec--><!--quoteo(post=406420:date=27 March 2008, 10:52:name=Veertje)-->Veertje schreef (op 27 March 2008, 10:52): <{POST_SNAPBACK}><!--quotec--> ... Mijn sympathie lag duidelijk bij F. ...<!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->
Ferdinand heeft Miranda met geweld gevangen gezet. Is dat niet voldoende reden om te kiezen voor Miranda, en tegen Ferdinand? Afbeelding/icon_eek.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":shock:" border="0" alt="icon_eek.gif" /><!--QuoteEnd--><!--QuoteEEnd-->Hierboven een beetje geprobeerd uit te leggen. M. heeft geen goed woord over voor haar medemens, zelfs niet voor degenen die dicht bij haar staan, terwijl F. WEL het mooie in de mens kan zien (op zijn zieke manier). Dat ligt dus persoonlijk bij mij. Ik kan zelf niet zo goed tegen mensen die voornamelijk het slechte zien in hun medemensen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.367

Re: "the collector" van john fowles

Volgens mij is de titel goed gevonden… net zoals hij vlinders in een lade verzamelt, houdt Frederick een meisje gevangen in zijn kelder. Voor hem zijn er dus analogieën tussen een mens en een insect. Wanneer zij de bewegingen van een vlinder nadoet, kan Frederick – die zelf totaal niet creatief is – niet raden wat ze bedoelt. Dit geeft zijn gebrek aan inlevingsvermogen weer en geeft de verschillen tussen de twee aan. Miranda is creatief en Frederick is destructief.

Ik denk dat Fowles probeert aan te geven dat je liefde en geluk niet kunt kopen. Frederick heeft alleen maar geld, en Miranda heeft alles behalve vrijheid. Ik heb het idee dat Fowles ook wil laten zien dat de afwijkingen van Frederick een ondermijnende invloed hebben op zijn psyche. En dat heeft hij dan ook heel knap gedaan.

Ik vind niet dat Miranda alleen maar ik-gericht is. Zij wordt dit omdat ze als een insect wordt vastgehouden, dit is dus onder invloed van Fredericks onvermogen om zich in haar te verplaatsen. Juist Frederick is ik-gericht in zijn verzameldrift. Miranda betrekt weliswaar zaken op zichzelf en vergelijkt alles met zichzelf, maar toch is ze meer naar buiten gericht.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 8.614

Re: "the collector" van john fowles

En dat komt m.i. omdat Miranda vooral op zichzelf gericht is. Ikke, ikke, ikke.
Ze oordeelt permanent over anderen en ziet vooral het slechte in anderen (en deels ook in zichzelf). Ze begrijpt ergens op de achtergrond dat ze zichzelf hoog plaatst en distantieert zichzelf dan, om dat interne conflict op te lossen, ook nog eens boven de meesten in de "Ivory Tower". Nee, zegt ze, daar hoor ik zelf niet bij, want IK zie mijn gebreken, ik ben zelfs beter dan diegenen die daar plaatshebben. Ik ben een ware bewaker van deze wereld, weet als geen andere wat ervoor nodig is het goede te bewaken. Zij is volgens zichzelf er één van "The Few".
Hoeft dit dan echt zo'n slechte eigenschap te zijn? Miranda wordt ontvoerd en geïsoleerd van de buitenwereld. Daardoor heeft ze veel tijd om na te denken. En hoe graag ik het ook anders zou zien, als je eenmaal begint na te denken over de wereld kom je al snel tot de conclusie dat het maar een triestige bedoening is. Het is sowieso al veel gemakkelijker om de slechte kanten te zien. Wanneer je tijd genoeg hebt om je leven te overpeinzen zal je waarschijnlijk eerst zien wat er allemaal is misgelopen.

Waarom zou je jezelf dan niet mogen beschouwen als een bewaker van de wereld, als iemand die weet wat goed en wat slecht is? Dat is waarschijnlijk één van de enige manieren om te overleven en de hoop niet op te geven. Als je zo op jezelf aangewezen bent, als je niemand anders hebt dan jezelf (en Frederick natuurlijk), is je enige redmiddel jezelf.
Maar het centrale thema is misschien meer: het bewaren van wat er nog aan schoonheid rest in deze wereld.
Dat ben ik absoluut met je eens.
Ik kan zelf niet zo goed tegen mensen die voornamelijk het slechte zien in hun medemensen.
Dat is natuurlijk je persoonlijke kijk op de zaak. Ik zou ook veel liever hebben dat alles rozengeur en maneschijn was, maar dat is nu eenmaal niet zo. We mogen onze ogen niet sluiten voor de negatieve kanten van de wereld en de mensen. Natuurlijk kan je ook zeggen: "Wees niet zo pessimistisch en destructief en kijk liever naar alle prachtige zaken op aarde.", maar dan heb ik het gevoel dat ik het me te gemakkelijk maak (langs de andere kant kan je ook zeggen dat het juist moeilijk is om de schoonheid te ontdekken tussen al die gruwelen).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 15

Re: "the collector" van john fowles

:eusa_whistle:Quote

(pagina 208, Engelse versie, Vintage classics)I know we're supposed to face the herd, control the stampede - it's like a Wild West film. Work for them and tolerate them. I shall never go to the Ivory Tower, that's the most despicable thing, to choose to leave life because it doesn't suit you. But sometimes it's frightening, thinking of the struggle life is if one takes it seriously (zoals zij zelf dus).

All this is talk. Probably I shall meet someone and fall in love with him and marry him and things will seem to change and I shan't care anymore. I shall become a Little Woman. One of the enemy. (als ze een "gewoon" leven oppakt, dan wordt ze volgens haar "one of the enemy". Het klootjesvolk).

But this is what I feel these days. That I belong to a sort of band of people who have to stand against all the rest (Miranda tegen de wereld). I don't know who they are - famous men, dead and living, who've fought for the right things and created and painted in the right way, and unfamous people I know who don't lie about things, who try not to be lazy, who try to be human and intelligent (en dat kan zijn volgens haar dus allemaal beoordelen).

Yes, people like G.P., for all his faults. His Fault. (ook hij wordt kritisch benaderds, zoals iedereen).

They're not even good people (nee, zelfs the "band of people" niet). They have weak moments. Sex moments and drink moments. Coward and money moments. They have holidays in the Ivory Tower. But part of them is one with the band.

The Few.

Ze oordeelt permanent over anderen en ziet vooral het slechte in anderen (en deels ook in zichzelf). Ze begrijpt ergens op de achtergrond dat ze zichzelf hoog plaatst en distantieert zichzelf dan, om dat interne conflict op te lossen, ook nog eens boven de meesten in de "Ivory Tower". Nee, zegt ze, daar hoor ik zelf niet bij, want IK zie mijn gebreken, ik ben zelfs beter dan diegenen die daar plaatshebben. Ik ben een ware bewaker van deze wereld, weet als geen andere wat ervoor nodig is het goede te bewaken. Zij is volgens zichzelf er één van "The Few".
Maar meteen hierna zegt ze (Nederlandstalige versie):
Ik ben ijdel. Ik ben niet een van hen. Ik wil een van hen zijn en dat is niet hetzelfde.
Ze beseft zelf dat ze te ijdel is en te veel gebreken heeft om deel uit te maken van 'the Few'.

Ik zie Miranda als een jonge vrouw met veel idealen, die ze zo goed als ze kan probeert na te streven. Ze heeft ook een beeld van de ideale mens, dat weliswaar veeleisend is. Iedereen die ze kent toets ze aan dit ideaalbeeld, maar bij iedereen vindt ze gebreken. Hierdoor lijkt ze inderdaad soms een veeleisend iemand die alleen het slechte in mensen ziet.

Reageer