Mannen klonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 778

Mannen klonen

Het is misschien een domme vraag maar ik vroeg me vandaag af of het mogelijk zou zijn om een mannelijke cel te klonen.

Waarmee ik bedoel: zou je een mannelijke Dollie kunnen klonen.

Het lijkt me onmogelijk. :shock:

Berichten: 9

Re: Mannen klonen

Als je een vrouwelijke dollie kan clonen zul je ook een mannelijke dollie kunnen klonen. Je hebt altijd een zaad- eicel nodig lijkt mij.....

Hierbij moet ik zeggen dat ik vrijwel niks van clonen afweet en hoe het in zijn werk gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Mannen klonen

Grolo schreef:Als je een vrouwelijke dollie kan clonen zul je ook een mannelijke dollie kunnen klonen. Je hebt altijd een zaad- eicel nodig lijkt mij.....

Hierbij moet ik zeggen dat ik vrijwel niks van clonen afweet en hoe het in zijn werk gaat.
Maar met die eicel heb je toch vrouwelijke info?

En niet meer gelijkend op de mannelijke Dollie omwille van deze vrouwelijke info.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Mannen klonen

Het kan gewoon. Je neemt dan een eicel van een vrouwelijke donor, haalt daar de kern (met het erfelijke materiaal er in) uit. Vervolgens injecteer je de kern van de mannelijke cel van het dier dat je wil klonen.

Implanteer, laat uitgroeien, voila.

(Dit kos dus wel zo'n 300 pogingen bij de meeste diersoorten, maar dat geldt ook voor het klonen van vrouwtjes.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Mannen klonen

Cassanne schreef:Het kan gewoon. Je neemt dan een eicel van een vrouwelijke donor, haalt daar de kern (met het erfelijke materiaal er in) uit. Vervolgens injecteer je de kern van de mannelijke cel van het dier dat je wil klonen.

Implanteer, laat uitgroeien, voila.

(Dit kos dus wel zo'n 300 pogingen bij de meeste diersoorten, maar dat geldt ook voor het klonen van vrouwtjes.)
De afstotingsverschijnselen van "vreemd" materiaal weerspiegelt zich dan in het aantal pogingen?

P.S.: bedankt voor het logische antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Mannen klonen

De afstotingsverschijnselen van "vreemd" materiaal weerspiegelt zich dan in het aantal pogingen?
Afstoting is niet zo'n groot probleem. (Bij dieren leg je desnoods het immuunsysteem tijdlijk plat.) Grotere problemen zijn:

1) De kloonprocedure veroorzaakt nogal een groot risico op DNA schade.

2) Bij de Dollie-methode gebruik je een volwassen cel, en die vorm je om tot een embryonale cel. Om dit te bereiken wordt de cel als het ware 'geformatteerd'. Dat blijft ook niet zonder gevolgen, de kans op een normaal embryo is veel kleiner (en abnormale embryo's worden gewoonlijk in een vroeg stadium spontaan geaborteerd).

Daarnaast is het nog een zeer experimentele techniek. Bij runderen, schapen en muizen wil het nu enigzins lukken (en katten, blijkbaar), maar bij primaten kunnen ze het simpelweg niet. Er valt blijkbaar nog veel te onderzoeken.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Mannen klonen

Is het niet zo dat als je een somatische cel in een lege eicel stopt dat dan de deling niet vanzelf begint? Er moet toch een prikkel worden gegeven om de mitose te laten beginnen?

Hoe wordt die prikkel op de natuurlijke manier gegeven, en hoe werd die prikkel bij dollie gegeven?

Is dat ook de reden van het lage aantal succesvolle bevruchtingen?

Thanks in advance!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Mannen klonen

een simpel stroomstootje is genoeg om de celdeling in gang te brengen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: Mannen klonen

Ik vind dat we te ver gaan met het klonen. We proberen de wereld in onze eigen macht te krijgen. We nemen dat plaats van God in, dat gaat te ver!

Re: Mannen klonen

Ik vind dat we te ver gaan met het klonen. We proberen de wereld in onze eigen macht te krijgen. We nemen dat plaats van God in, dat gaat te ver!


Klonen is geen probleem als het maar onderzoeksdoeleinden gebruikt wordt of voor therapeutisch klonen gebruikt wordt.

Sommige godsdiensten pleiten in dit geval voor het klonen (Islam,...) en in de bijbel staat zover ik weet ook niet dat het niet mag.

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Mannen klonen

Gast: natuurlijk staat er in de bijbel niets over klonen: van welk jaar is DNA ook alweer? Juist. In de tijd van Jezus was de aarde plat, weet je wel. En dit is een wetenschappelijk forum: God bestaat niet

als je echt wilt weten hoe het zit met genetische modificatie en de toekomst:

HAPPY CHAOS organiseert:

zondag 8 mei in Amsterdam (in de vernieuwde Odeon) een symposium over de status quo van de wetenschap nu en de voorspellingen over de toekomst.

Speciaal voor deze avond komt uit de VS:

-Lee Silver: Deze moleculair bioloog uit Princeton University komt exclusief voor happyChaos: Terug naar de Toekomst naar amsterdam om zijn theorie aan ons voor te leggen: de mensheid zal, zodra men daadwerkelijk in staat zal zijn om mensen genetisch te modificeren, hier gretig gebruik van maken. Dit zal leiden tot een grotere kloof tussen arm en rijk en zelfs na verloop van tijd tot het ontstaan van een nieuwe mensensoort…

voor de namen van andere sprekers en spektakel, kijk op www.happychaos.nl

geintresseerd in genetische modificatie en mogelijke gevolgen? Dan MOET je hier bij zijn! Kaarten kosten 10 euro en zijn te reserveren bij het AUB-uitburo (0900-0191, 40ctpm) en te koop bij alle mensen van de happyChaos-organisatie.

Voor verdere vragen over kaartverkoop mail: [email protected]

Voor meer info over de avond: www.happychaos.nl

Re: Mannen klonen

om te beginnen,

ik ben volledig tegen klonen!!

maar langs de andere kant zou mannen klonen zeer handig zijn.

Zie maar naar het vrouwenoverschot in azie en in siberie...

De problemen zouden snel opgelost zijn.

Maar dan zaten we weer met de overbevolking hé.

En toch ben ik er tegen!

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Mannen klonen

niet zo oppervlakkig marliesje

krijgen we nog een paar lekkere argumenten te horen?

Reageer