Emanuel lasker (1868-1941)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Emanuel lasker (1868-1941)

"Lasker had een geweldige gave voor wiskunde en leverde verschillende bijdragen van blijvende waarde op dit terrein"

aldus Garry Kasparov

Hij blijkt de man te zijn van het Lasker-Noether theorema. Heeft hij nog verwezenlijkingen op zijn naam staan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Je bedoelt op wiskundig vlak? Ik ken geen andere dingen die expliciet naar hem genoemd zijn, maar dat wil uiteraard niet zeggen dat hij geen andere dingen verwezenlijkt heeft :D
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Uiteraard op wiskundig vlak :D

Het is gewoon een vraag want (volgens Kasparov) zouden er meerdere bijdragen zijn. Ik kon er maar "één" vinden die naar hem genoemd is (zie wikipedia), wat niet weg neemt dat er dingen kunnen zijn die niet naar hem genoemd zijn.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Hij heeft zijn wiskundige carriëre vergooit voor een spelletje.

Wat een verslaving al niet vermag.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Dat klopt, maar hij is dan wel wereldkampioen geweest

Ik citeer Gareth Williams: "Toen zijn vader ontdekte dat ze hun tijd verdeden met schaken om geld in een tearoom, liet hij Emanuel subiet overplaatsen naar een school in Landsburg"

(context, toen Lasker 11 was werd hij naar Berlijn gestuurd waar zijn broer medicijnen studeerde"

1889 onderbrak hij zijn studies

1901 onderbrak hij het schaken om zijn doctoraat te behalen

1908 tweekamp met Tarrasch

EDIT: in Landsburg blonk hij uit in wiskunde en keerde later terug naar Berlijn om er uiteraard wiskunde te studeren
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

PeterPan schreef:Hij heeft zijn wiskundige carriëre vergooit voor een spelletje.

Wat een verslaving al niet vermag.
Wat een vreemde reactie :D Net alsof wiskunde per se beter / nuttiger / belangrijker zou zijn dan schaken. En waarom zou wiskunde geen verslaving kunnen zijn? Als hij voor een wiskunde-carriere had gekozen had een schaakfanaat pecies de omgekeerde opmerking kunning maken.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Net alsof wiskunde per se beter / nuttiger / belangrijker zou zijn dan schaken.
Ik ben zelf een fanatiek schaker.

Schaken is een spelletje. Niets meer.

Wiskunde is wetenschap.

Schaken is onbelangrijk. Het is een tijdverdrijf.

Wetenschap is belangrijk voor ons nu en voor onze toekomst.

Berichten: 168

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Ik vind het op zich wel een interessante stelling van PP, maar ik zou toch liever een topschaker zijn dan een middelmatige wiskundige. Ik vermoed trouwens dat er iets fout is gegaan met de jaartallen in de topic-titel.
Existentie gaat vooraf aan essentie -- Sartre

Berichten: 954

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Voor zover ik weet was Lasker (1841 moet inderdaad 1941 zijn) zowel topschaker als topwiskundige; wereldkampioen en hoogleraar. Tja, het kan zijn dat het een niet altijd samen heeft kunnen gaan met het ander, maar om nou te stellen dat hij iets vergooid zou hebben, dat lijkt me toch wel iets te ver. Er zijn genoeg mensen die zich in hun handen mogen knijpen als ze een van deze talenten zouden kunnen ontwikkelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Schaken is onbelangrijk. Het is een tijdverdrijf.
Dat is jou mening, voor een ander zal het zijn grootste passie zijn. Vind je soms dat alle musici, schrijvers, sporters, etc. ook allemaal hun tijd vergooien? Dat jij wiskunde belangrijker vindt is prima, maar laat andere mensen aub hun eigen mening hebben. Als hij onder druk van anderen zich volledig op de wiskunde zou storten, omdat anderen dat belangrijker vinden terwijl hij zelf schaken eigenlijk leuker vindt DAN zou hij pas echt zijn carriere vergooien.

Sorry, maar ik vind je opmerking vrij respectloos.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Als je ergens talent voor hebt moet je proberen daar het maximale uit te halen. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om sport, muziek of wetenschap.

Maar als je meer dan 1 talent hebt (wat zeer uitzonderlijk is), dan is er wel een verschil tussen sport enerzijds en muziek, literatuur en wetenschap anderzijds.

Wie kent niet William Shakespear of J.S. Bach en zijn Mattheus passion? Wie kent niet Darwin en zijn evolutietheorie of Pythagoras?

De stelling van Pythagoras wordt honderden keren per dag in de hele wereld toegepast.

Een partij van Lasker wordt hooguit als curiosum een keer nagespeeld. Zijn speelwijze is ouderwets en onbruikbaar voor de huidige speler.

En dat is een wezenlijk verschil. Sport is voor ons de belangrijkste bijzaak, gericht op het nu.

Muziek, literatuur en wetenschap is de belangrijkste hoofdzaak, gericht op de toekomst.

Lasker werd wereldkampioen schaken. Prachtig! Zijn verslaving dwong hem ertoe zijn wiskundetalent te verloochenen en zich verder alleen op schaken te richten.

Eeuwig zonde, want als hij zich op de wiskunde gericht had, hadden we hem nu gekend als wereldkampioen schaken die bovendien nog bekend is vanwege een of andere stelling.

Berichten: 954

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Ten eerste, lijkt me wat je met leven doet toch wel vooral een kwestie van individuele keuze. En, suggereren dat Lasker zijn leven heeft vergooid, gaat veel en veel te ver. Overigens zou je naast Bach en Shakespear zou je ook James Dean en Kurt Cobain kunnen noemen die allebei hun stempel op de toekomst hebben gedrukt.

Ten tweede, is wat je suggereert gewoonweg pertinent onjuist. Lasker heeft wel degelijk een bijdrage aan de wiskunde geleverd. Het is wel erg flauw te doen alsof het het een of het ander zou zijn.

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Ten eerste, lijkt me wat je met leven doet toch wel vooral een kwestie van individuele keuze.
Dus als een leraar een leerling verwijt dat ie niet genoeg zijn best doet zou dat niet mogen.

Die vrijheid van individuele keuze houdt niet in dat je iemand niet zou mogen verwijten dat ie niet het maximale uit zijn talent haalt.

Lasker heeft na het behalen van zijn wereldtitel er voor gekozen al zijn energie in schaken te stoppen en zijn wiskundecarriere eraan te geven.

Als hij niet zo verslaafd was geweest aan dat spelletje had hij zeker een andere keuze gemaakt, dat staat als een paal boven water. Passie is prachtig; op verslaving past alleen afkikken.

Berichten: 2.746

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

En wat maakt het verschil tussen wiskunde en schaken? En wie stelt het een boven het andere? Jij?

Volgens mij kan je evengoed schaken zien als cariere en wiskunde als verslaving.

Berichten: 954

Re: Emanuel lasker (1868-1941)

Volgens dezelfde redenering was Einstein ook een lambal omdat hij zich niet altijd heeft toegelegd op zijn wetenschappelijke werk.

Het probleem is natuurlijk dat het wel een beetje gemakkelijk is standaards aan te leggen. Maar, maak eerst maar eens duidelijk wat "het maximale" is en toon vervolgens ook maar eens aan dat iemand meer uit zijn/haar leven had kunnen halen door een ander pad te kiezen.

Reageer