Dna sequenties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 13

Dna sequenties

Ik ben terug geruime tijd bezig met een aantal boeken en cursussen over genetica en ik heb een vraag waar ik maar geen duidelijk antwoord kan op vinden. Misschien kan iemand me helpen?

Het DNA in de celkern bestaat uit diverse DNA sequenties die, al of niet, verspreid over verschillende chromosomen, meerdere kopieën van zichzelf bevatten.

Zou het dan eventueel kunnen dat, bv, een gen nodig voor de aanmaak van bepaalde kleurstoffen, op verschillende chromosomen kan geactiveerd worden en bij gevolg, een normaal autosomaal recessief gen, plots op een geslachtschromosoom geactiveerd wordt?

Kan het ook dat zo’n gen wanneer het op ‘een alternatief chromosoom’ geactiveerd wordt, zich ipv recessief zich plots dominant gaat gedragen?

Wat indien bv beide identieke genen zich samen gaan manifesteren of kan dat niet?

Berichten: 167

Re: Dna sequenties

pellong schreef:Ik ben terug geruime tijd bezig met een aantal boeken en cursussen over genetica en ik heb een vraag waar ik maar geen duidelijk antwoord kan op vinden. Misschien kan iemand me helpen?

Het DNA in de celkern bestaat uit diverse DNA sequenties die, al of niet, verspreid over verschillende chromosomen, meerdere kopieën van zichzelf bevatten.

Zou het dan eventueel kunnen dat, bv, een gen nodig voor de aanmaak van bepaalde kleurstoffen, op verschillende chromosomen kan geactiveerd worden en bij gevolg, een normaal autosomaal recessief gen, plots op een geslachtschromosoom geactiveerd wordt?

Kan het ook dat zo’n gen wanneer het op ‘een alternatief chromosoom’ geactiveerd wordt, zich ipv recessief zich plots dominant gaat gedragen?

Wat indien bv beide identieke genen zich samen gaan manifesteren of kan dat niet?
Ik begrijp je vraag niet al te goed. Maar naar mijn weten heeft ieder chromosoom een unieke genetische code en dus andere genen. Ieder chromosoom komt twee keer voor behalve het geslachtschromosoom bij de man is verschillend.

Als er dus geen gen voor "kleurstof" op het geslachtschromosoom ligt zal dat daar dus ook nooit tot expressie kunnen komen
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 12.262

Re: Dna sequenties

Het zou natuurlijk wel kunnen dat op zowel een normaal chromosoom als op een geslachtschromosoom een identiek gen aanwezig is (dus 2 kopien van dezelfde sequentie). Veronderstelt dat ze beide in gelijke mate tot expressie komen zou je dat, denk ik, wel terugzien in de overerving ervan.

Overigens heb ik geen idee of er werkelijk iets gekarakteriseerd is waarbij dat het geval is. Genen waarvan meerdere kopien in het genoom zitten zijn vaak sowieso belangrijke maar basale zaken - zou je de allemaal missen denk ik dat je dat in de regel niet overleeft... wat natuurlijk niet let dat er een uitzondering kan zijn.
Victory through technology

Reageer