Azijnzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Azijnzuur

Kan het dat azijnzuur zwarte vlekken achterlaat op de handen die er onmogelijk af te wassen zijn met water en zeep.

Kan iemand mij een tip geven om die vlekken weg te krijgen (liefst geen white spirit)?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Azijnzuur

Ik zou zeggen: nee, azijnzuur laat geen vlekken op de handen achter. hooguit veroorzaakt het blaarvorming in hoge concentraties, of leidt het tot bloedingen indien langere tijd verdund azijnzuur op de handen zit.

Als deze vlekken al door azijnzuur worden veroorzaakt dan zal je dit hoogstwaarschijnlijk niet met een organisch oplosmiddel als white spirit kunnen verwijderen.

Berichten: 45

Re: Azijnzuur

Kan het ook zijn dat je toevallig met AgNO3 of KMnO4 hebt gewerkt?

Want die leveren wel donkere vlekken die je er niet met water afkrijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Azijnzuur

Bij zilvernitraat denk ik dat je de vlekken allen schurend kan verwijderen (of met sterke zuren, maar dat is niet zo huid vriendelijk :wink: )

Bij bruinsteenaanslag kan je een milde reductor als natriumsulfiet of natriumthiosulfaat (in oplossing) proberen.

Re: Azijnzuur

AgNO3 (zilvernitraat) geeft zwarte vlekken... als je deze vlekken op je handen hebt zal je een aantal weken moeten wachte voor deze helemaal verdwenen zijn! als deze vlekken op tafels ofzo zijn kan je deze verwijderen met thiosulfaat

Reageer