De snelheid tegenover de tijd (of horizontale afstand x). Ik ben al begonnen, maar weet niet precies wat ik met de hoeksnelheid (rad/s) moet.
DOC-File: http://members.lycos.nl/daanvansommeren/cilinder.doc
![Gechoqueerd :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Moderator: physicalattraction
de snelheid van het zwaartepuntAnonymous schreef:Je gooit bij de energieen (kinteische-energie) de snelheid horizontaal en verticaal op een hoop en noem je v. maar je wilt de v hebben van de buitenkant van de cilinder.....(neme ik aan).
denk ik...
en hoe kom je daar precies aanDvR schreef:De hoeksnelheid is gerelateerd aan de snelheid van het zwaartepunt..
De snelheid van een punt op de cilinderwand is 2 maal de snelheid van het zwaartepunt..
Tevens is: w = v/r waarbij w de hoeksnelheid is, r de straal van de cilinder en v de snelheid van een punt op de wand.
Aangezien deze v twee maal zo groot is als de v van het zwaartepunt mag je 'w' ook zo schrijven:
w = 2 v/r
In dit geval is v de snelheid van je zwaartepunt.
EDIT: Als t goed is moet je uitkomen op een versnelling van 1/3 g sin[hellingshoek]
Dat komt dus overeen met: v(t)=1/3 g t sin[hoek] + v0
(waarbij v0 een eventuele beginsnelheid is)
ik bedoel met een dubbele kegel, 2 kegels die met de vlakke zijde aan elkaar vast zitten. De v-vormige hellende baan bestaat uit twee rails die uiteenlopend van elkaar omhoog lopen. Deze opstelling wordt vaak gebruikt voor demonstraties. een cilinder rolt gewoon omlaag, maar de dubbele kegel lijkt omhoog te rollen, maar dit komt omdat de baan van het zwaartepunt meer naar beneden helt (de dubbele kegel zakt tussen de twee hellende baanstukken) dan dat de helling van de baan omhoog loopt.Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, en dan met name de 'dubbele kegel' en de 'v vormige hellende baan'..
Das best lastig.. Je vroeg hoe je de snelheid van het zwaartepunt kan berekenen uit de hoeksnelheid.. Nou, dat kan met deze formule:ik bedoel met een dubbele kegel, 2 kegels die met de vlakke zijde aan elkaar vast zitten. De v-vormige hellende baan bestaat uit twee rails die uiteenlopend van elkaar omhoog lopen. Deze opstelling wordt vaak gebruikt voor demonstraties. een cilinder rolt gewoon omlaag, maar de dubbele kegel lijkt omhoog te rollen, maar dit komt omdat de baan van het zwaartepunt meer naar beneden helt (de dubbele kegel zakt tussen de twee hellende baanstukken) dan dat de helling van de baan omhoog loopt.DvR schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, en dan met name de 'dubbele kegel' en de 'v vormige hellende baan'..
PS ik heb je toegevoegd bij msn
Hey,Das best lastig.. Je vroeg hoe je de snelheid van het zwaartepunt kan berekenen uit de hoeksnelheid.. Nou, dat kan met deze formule:groverd_a schreef:ik bedoel met een dubbele kegel, 2 kegels die met de vlakke zijde aan elkaar vast zitten. De v-vormige hellende baan bestaat uit twee rails die uiteenlopend van elkaar omhoog lopen. Deze opstelling wordt vaak gebruikt voor demonstraties. een cilinder rolt gewoon omlaag, maar de dubbele kegel lijkt omhoog te rollen, maar dit komt omdat de baan van het zwaartepunt meer naar beneden helt (de dubbele kegel zakt tussen de twee hellende baanstukken) dan dat de helling van de baan omhoog loopt.DvR schreef:Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, en dan met name de 'dubbele kegel' en de 'v vormige hellende baan'..
PS ik heb je toegevoegd bij msn
v = w r
probleem is alleen dat r verre van constant is in dit systeem, en de hoeksnelheid ook niet makkelijk te bepalen is.. Het is afhankelijk van de hoek van de kegel, de hoek die de baan maakt ten opzichte van de grond, en de hoek die zit tussen de twee rails...
Ook is het traagheidsmoment niet meer 1/2 m r^2 zoals bij de cilinder..
Ik ben bang dat ik je hier dus niet veel mee kan helpen.. Het is zeker uit te rekenen, maar daar gaat me nou net iets te veel tijd in zitten..
Succes ermee iig
iemand anders nog toevoegingen?