Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Hallo, voor school zou ik moeten een skinnerbox maken. Weet iemand soms vanaf welk voltage /amperage de rat iets gewaar wordt ?

Ik las ergens dat het voltage gelijk hoe hoog mag zijn maar de amperage niet. Maar hoeveel is dat dan precies want ik zou graag de rat meermaals gebruiken :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Is dat legaal in Belgie?? Of heb je een vergunning?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Ik vindt zo'n experiment te walgelijk voor woorden! Ik mag van harte hopen dat je het nooit uitvoert.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Nou, als scholier mag je iig in Nederland zoiets helemaal niet doen. Dat is gewoon een misdrijf, dierproeven doen zonder vergunning. Dus tenzij dat heel anders gaat in Belgie...?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

ja ik heb alles opgezocht over de wetgeving hier in belgie en dat mag allemaal, er zijn enkele voorwaarden maar daaraan wil ik me dan ook houden. Vandaar dat ik ook niet overhaast aan het experiment wil beginnen zonder eerst navraag te doen over de juiste spanning enzo.

Het is niet de bedoeling dat die rat doodgaat hé mannen. Zo'n klein hartje allemaal ?

Echt niemand die dat weet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Gewoon niet doen. Zo'n experiment kán haast niet eindigen zonder dierenleed.

Sluit desnoods dat ding op jezelf aan, en deel de stroomsterkte waarbij je iets voelt door het verschil in gewicht tussen jou en een gemiddelde rat (een gram of 400).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Of kijk op websites van producenten van lab-apparatuur wat die dingen normaalgesproken leveren.

Andere optie is beginnen bij een minimum en kijken vanaf waar je rat reageert. Ik zou dat eerst even op jezelf testen, om een eerste indruk te krijgen (hele kleine schokjes kunnen al behoorlijk onaangenaam zijn). Je kan ook nog kijken hoeveel stroom er op van die veehekken staat.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 52

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Of gebruik Google! Een handige zoekterm is volgens mij "threshold current" + rats.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Andere optie is beginnen bij een minimum en kijken vanaf waar je rat reageert.
Ook dat vind ik moreel verwerpbaar, en ik mag hopen dat je leraar het eveneens totaal onacceptabel vindt.

Misschien noem je het een klein hartje, maar denk eens na: je wil een levend wezen aan een hoeveelheid pijn blootstellen om te zien wanneer deze reageert. Ik vind dat niet normaal.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Ik stelde dat voor omdat het me nog de diervriendelijkste methode lijkt. Je komt dan in ieder geval bij een zo laag mogelijk voltage uit. Zo laag dat het in ieder geval geen fysiologische schade oplevert.

Maar eerklijkgezegd keur ik dit hele experiment ethisch af. Er is een reden dat dit in Nederland verboden is.

Wat jij namelijk wilt doen met je rat is een dier ongerief aandoen. Hoe weinig het ook mag zijn (ik denk overigens niet dat het weinig is, leef je maar eens in in de rat), er is nul maatschappelijk nut om hier aan een tegenwicht te bieden.

De afweging is dus:

Schade voor de rat: aanzienlijk.

De controle op het welzijn is bovendien niet gewaarborgd, omdat er geen ervaren deskundige bij het onderzoek betrookken is.

Maatschappelijk of wetenschappelijk nut van de proef: minimaal.

Lijkt me duidelijk hoe deze afweging uitvalt.


Rimmert, wat is eigenlijk je onderzoeksvraag? Zou je die niet ook kunnen beantwoorden door het dier te belonen ipv te straffen? Als het bijvoorbeeld om leergedrag of een keuzeproef gaat is dat een prima alternatief.[/i]
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

de bedoeling was idd om het leergedrag van de rat waar te nemen.

> lampje laten branden > schokje geven waardoor de rat naar de andere kamer loopt.

Het was de bedoeling dat de rat na verloop van tijd direct bij het branden van het lampje naar de andere kamer zou lopen vooraleer de schokjes kwamen.

Nuja aangezien ik niet voldoende info vind ( en krijg ) ben ik nu dus op zoek naar een ander project.

Iemand een idee voor een leuk project om uit te voeren op school ?

Gelijk wat.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Misschien een mechanisme dat een beetje voedsel neerlegt aan de andere kant van de doos als het lampje gaat branden, dat werkt ongeveer hetzelfde alleen doe je de rat geen pijn. (misschien overgewicht :shock: )
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

De wetgeving in België staat - in tegenstelling tot hetgeen hierboven vermeld wordt- niet toe dat studenten skinnerboxen construeren en vervolgens ook uittesten op proefdieren.

De wet van 14/08/1986 betreffende de bescherming en het welzijn van dieren bepaalt onder hoofdstuk VIII / dierproeven dat elke dierproef die niet beantwoordt aan de voorwaarden gesteld in dit hoofdstuk verboden zijn. Verder lezen we (o.a. in artikels 21, 24 en 26) dat dierproeven moeten plaats vinden in laboratoria die hiertoe erkend zijn, de dierproeven tot een strikt minimum dienen beperkt te worden, er slechts dierproeven mogen gedaan worden als de beoogde resultaten niet door andere methoden kunnen worden bereikt en de dierproeven die pijn, lijden of letsel veroorzaken enkel mogen gebeuren onder de nodige verdoving, enz…

Verder bepaalt artikel 30 van diezelfde wetgeving dat dierproeven van didactische aard slechts toegestaan zijn in het hoger onderwijs en voor zover ze onmisbaar zijn voor de vorming van de studenten en niet door andere evenwaardige didactische methoden kunnen worden vervangen. Bovendien moeten zulke proeven dan nog plaats vinden onder de leiding van bevoegd onderwijzend personeel.

Tot slot nog dit : een echte skinnerbox berust in feite op het principe van beloning en niet van bestraffing.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Skinnerbox : welk voltage/amperage kan een rat verdragen ?

Bedankt voor de toelichting. Ik was al hogelijk verbaasd dat dit in Belgie legaal zou zijn.

Ik denk dat Rimmert maar eens een goed gesprek moet voeren met zijn leraar... Ik vraag me nu wel af of het nou vaker voorkomt dat scholieren toch dergelijk proefjes doen?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer