Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

We zitten met een dilemma...

Hier hebben we een pool tafel en we willen weten of de bal zijn uitval hoek scherper of zwakker (flauwer) word, als de snelheid van de (witte) bal die de bal raakt sneller of langzamer is.

ofwel

Als snelheid x anders is zal de bal dan een andere hoek op gaan?

Afbeelding

Berichten: 232

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Ik dacht dat het niet te maken had met de snelheid, dat de bal altijd wordt teruggekaatst volgends dezelfde hoek maar ben niet zeker...
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Berichten: 2

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Is het niet zo dat de bal door de hogere snelheid eerst nog langer "mee rolt"? dus dat hij niet meteen de hoek maakt?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Volgens mij rolt de tweede bal altijd weg in de tegenovergestelde richting van de normaal van het punt waar hij geraakt wordt. Zelfs ongeacht uit welke richting de eerste komt. De snelheid van de eerste bal bepaalt alleen hoe hard de tweede wegrolt, niet de richting.

Voorbeeld - in al deze gevallen rolt de rode bal volgens mij in dezelfde richting weg:

Afbeelding
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 232

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Wanneer een biljartbal tegen de rand van de tafel stoot dan is de hoek die de teruggekaatste bal met de rand maakt gelijk aan de hoek waaronder hij tegen de rand botst.
Bron: wisfaq.

De snelheid heeft er dus niets mee te maken volgens mij.
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Theoretisch heeft de snelheid niets ermee te maken, maar in de praktijk moet je ook rekening houden met een effect dat je meegeeft. Als een bal langzaam gaat, is het meer waarschijnlijk dat hij gaat wiebelen, dan verandert de hoek natuurlijk.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Als de bal een lichte bocht maakt wordt deze als hij verder komt toch steeds verder vergroot en maakt de snelheid wel uit. Of maakt de bal nooit een bocht? (hoe klein dan ook?)
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Als de bal een lichte bocht maakt wordt deze als hij verder komt toch steeds verder vergroot en maakt de snelheid wel uit. Of maakt de bal nooit een bocht? (hoe klein dan ook?)
Als je tafel recht (plat) is en er geen andere krachten spelen dan die ene tik die hij krijgt (dus geen ventilator erbij o.i.d. :shock: ) dan maakt hij geen bocht nee.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.166

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

de pool tafel is bekleed met doek. op dit doek zitten 'haartjes'.

Deze haartjes wijzen een bepaalde richting in.

Deze haartjes resulteren in een effect op de bal, vooral als de bal langzaam rolt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Er is wel een snelheidsafhankelijk effect: hij hoge snelheid kan het zijn dat de bal niet meer rolt, maar over het doek gaat glijden. In dat geval kan de botsing wat anders gaan verlopen. Maar als je het rol/glij probleem negeert, is er geen snelheidsafhankelijkheid in de uiteindelijke hoekverdeling na de botsing. Deze wordt dan volledig bepaald door de massaverhouding van de twee ballen en de (radiele) positie waar de ballen elkaar raken.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Of juist als hij snel rolt, omdat hij dan meer haartjes tegenkomt.

In ieder geval, op een theoretisch ideale biljarttafel staan er in alle richtingen evenveel haartjes en/of hebben deze geen invloed op de bal. Of misschien moet je anders op een spiegel biljarten :shock:

Als we dit soort neveneffecten erbij gaan betrekken is het einde zoek, want dan doet het er ook toe of je biljarttafel op de noord- of zuidpool staat of op de evenaar, onder welke hoek de bal rolt t.o.v. de maan aangezien diens zwaartekracht ook invloed heeft, een perfect ronde bal bestaat in de praktijk ook niet, etc. Dat soort factoren lijken me voor deze vraag niet interessant.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 99

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Rogier schreef:Voorbeeld - in al deze gevallen rolt de rode bal volgens mij in dezelfde richting weg:

Afbeelding
In het plaatje zal de rode bal drie verschillende richtingen uitgaan. De pijlen wijzen naar het punt waarde rode bal geraakt moet worden. Om de rode bal in alle drie de gevallen de zelfde richting uit te laten gaan zouden de pijlen niet naar het raakpunt moeten wijzen maar de halve diameter van de bal voor het raakpunt.

Terzijde: was met de zoek functie aan het spelen :D voor info, na veel oefenen blijkt dat ik de witte bal te vaak links van het midden raak :D .

Berichten: 99

Re: Biljartbal kaatshoek afhankelijk van snelheid of niet?

Had ik niet verwacht dat ik ooit in het natuurkunde forum iets zinnigs zou kunnen zeggen.

Dus ik ga er alsnog gretig gebruik van maken.

Ik ga uit van de figuur van rogier, waarbij het doel is dat die rode bal de aangegeven richting op moet gaan en dat er van uit die drie posities geschoten wordt.
Als snelheid x anders is zal de bal dan een andere hoek op gaan?
Niet voor de middelste bal, wel voor de bovenste en onderste bal.

Wanneer met de onderste bal naar de rode geschoten wordt, om de rode bal de aangegeven richting te laten lopen dan zal door de wrijving de rode bal naar rechts van die lijn afwijken. Bij de bovenste bal zal de rode bal links van die lijn afwijken. Bij een zachter schot zal de afwijking meer zijn dan bij een harder schot.

De mate van afwijking is ook afhankelijk van het feit of de witte bal de rode bal schuivend raakt of rollend. De positie van de witte bal tov de rode bal is ook belangrijk.

Link voor het bewijs:

http://billiards.colostate.edu/technical_p...new/TP_A-14.pdf

Hier zijn artikelen die de man nog meer over pool geschreven heeft:

http://billiards.colostate.edu/bd_articles/index.html

In die artikelen staan ook links naar zijn wis- natuurkundige bewijzen.

Reageer