Virus designing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Virus designing

In de gentechnologie gebruiken we virussen als vector om een gewenst gen in de gastcel te brengen, zodat dit gen in het organisme tot uiting komt. Hiervoor wordt het virus aangepast, de virusgenen die schadelijk zijn voor de cel worden weggeknipt en de gewenste DNA/RNA-tekst wordt ingebracht.

We kunnen dus virussen designen naar onze wil.

Nu loop ik al enige tijd rond met een vraag hieromtrend.

Is het mogelijk dat deze technologie voor "slechte" doeleinden wordt gebruikt.

Maw, is het dus mogelijk dat een terroristische beweging een virus designed waar niets tegen te doen is, of een bestaand virus aanpast waardoor het, besmettelijker, dodelijker,... wordt?

bv: - het ebola-virus kan aanpassen zodat het langer in open lucht kan overleven

- HIV aanpassen zodat het niet enkel seksueel overdraagbaar is

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Virus designing

In het kort: In principe wel, alleen is de kennis die wij als mensheid op dit moment hebben nog te beperkt om echt op die manier gerichte aanpassingen te doen op een breed vlak.

Deze wordt echter wel steeds groter en ook de materialen die nodig zijn om als relatieve amateur in je schuurtje te knutselen worden steeds goedkoper en sneller (zie bv DNA sequencers).

Een tijdje geleden zag ik een interessante presentatie van een jongeman van het MIT over nieuwe technieken die gebruikt worden voor het maken van designer-virussen en over biological open source en democratisering van technologie, de voordelen en gevaren (o.a. bioterrorisme) die dit met zich mee brengt. Als ik straks thuis ben zal ik een linkje voor je opzoeken als je geinteresseerd bent.

(edit: typo)

Berichten: 7

Re: Virus designing

absoluut!

bij deze al bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 33

Re: Virus designing

Ok, hier vind je onderaan een torrent link naar de presentatie (presentatie duurt best lang, maar is zeker de moeite waard om even uit te zitten):

http://events.ccc.de/congress/2007/Fahrpla...ts/2329.en.html

veel plezier ermee :D

Reageer