Hoe help ik het best?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Hoe help ik het best?

Dag allemaal,

Ik heb een moeilijk, en vooral persoonsgebonden vraagstuk waarbij jullie hulp enorm gewaardeerd zou worden. Ik zou graag iets willen doen voor de 3e wereld; erg egoistisch aangezien ik denk dat dat me gelukkiger zal maken dan manager worden in een of andere multinational, maar daar gaat het niet om.

Aangezien ik weet dat hier pientere mensen zitten hoop ik dat jullie me hiermee kunnen helpen. Hoe kan ik de derde wereld zo goed mogelijk helpen? Door

-bijna mijn hele toekomstige inkomen van Bedrijf A steevast elke maand over te maken naar een goed doel; of

-door zelf actief te zijn binnen wat dan ook. Graag hoor ik dan ook waar mijn skills het meest nuttig zouden zijn volgens jullie, en/of of/hoe ik mijn studie {dus Graduate/Postgrad-programma} nog zou kunnen aanpassen op mijn toekomstige bijdrage aan de wereld)

(Mocht het helpen: profiel: jong, rond nu BSc Economie in NL nu af met 9 gemiddeld, al toegelaten tot een top5 v/d wereld MSc Financial Management in het buitenland maar kan nog terug, totaal geen micro- of macro-econoom en ben niet geinteresseerd of talentvol in de politiek van 3e wereld landen, wel geinteresseerd in bedrijfs-economie, met name accountancy & finance.)

Duizendmaal dank voor elke zin aan input die door jullie gegeven wordt - het helpt me enorm!

Berichten: 954

Re: Hoe help ik het best?

Beste Will,

Allereerst: iets goeds doen zodat je er gelukkiger van wordt klinkt misschien egoistisch, maar volgens mij is dat een prima motivatie!

En verder een kort (persoonlijk) antwoord op een persoonlijke vraag: voor zover ik weet en kan overzien is het meeste rendement te behalen door zelf "iets" op te zetten in het land of gebied waar je interesse in hebt. Als je maandelijks geld gaat overmaken weet je niet zo heel goed wat er mee gebeurt, en daarbij komt: volgens mij word je nog gelukkig als je met eigen ogen ziet dat je inspanning resultaat oplevert.

Succes

Ferry

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Hoe help ik het best?

Verdiep je eerst in de gebruikelijke mentaliteit en behoeftes zoals die in een land bestaan en probeer niet jouw normen en waarden te exporteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Hoe help ik het best?

De juiste instelling, niets egoïstisch aan wat mij betreft!

Zelf ben ik altijd een voorstander van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit kan op allerlei manieren. Stel dat je een eigen bedrijf hebt, kun je bijvoorbeeld gericht inkopen bij producenten uit 3e-wereldlanden (wel opletten dat het geen "foute" producent is). Of zet daar een eigen maatschappij op waarmee je de aanvoer van je grondstoffen (of wat dan ook) zelf regelt op een nette manier. Zo heb je commercieel voordeel en je doet nog iets voor een ander. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3

Re: Hoe help ik het best?

Bedankt voor jullie reacties. Ferry heeft een goed punt. Maar is dat waar dat je meer rendement haalt uit zelf iets opzetten dan iets overmaken? Iets opzetten kan een goede MBOer natuurlijk ook doen; mijn inziens zijn de opportunity costs voor hem veel kleiner dan voor mij.

Berichten: 1.425

Re: Hoe help ik het best?

Iets opzetten is nog niet zo gemakkelijk hoor. Het zal ervaring en een startkapitaal vereisen. Ik denk niet dat je er geld voor kunt lenen.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoe help ik het best?

Gewoon geld afdragen heeft niet zoveel zin.

Het beste wat je voor een land kan doen is microfinancieringen verstrekken, zoals Maxima ook aan het promoten is.

Het probleem echter met elke 3de wereld land is de politieke instabiliteit, en daar kun je als econoom vrij weinig aan doen.

Dat komt dus ook terug op mijn eerste argument, je moet heel goed uitzoeken waar je je geld insteekt, want veel te vaak blijft er teveel geld hangen of verdwijnt in corruptie.

Berichten: 474

Re: Hoe help ik het best?

Ik ben ontwikkelingswerker op Curacao (ik ben een zorgboerderij aan het opzetten voor mensen met een justitieel verleden met een verslavingsprobleamtiek en vroegtijdig schoolverlaters).

Mijn mening ( en ik heb er wel langer dan 5 minuten over nagedacht): sluit aan bij de behoefte en de mogelijkheden van de cultuur en mentaliteit. Betrek de locals in hetgeen wat je doet. DEnk niet dat ze dom zijn, ws hebben ze zelf ook al 'dingen' uitgeprobeert (die heel logisch zijn en waar jij ook mee gaat komen), maak de bevolking ervan bewust dat het beter kan worden maar ook dat het moet worden (vaak vinden ze het wel best zoals het nu gaat, ze leven immers nog en er wordt voor ze gezorgd), en vooral dat laatste is belangrijk: mentaliteits verandering van individu en groep. Microfinacieringen bereik je het individu mee qua mentaliteitsverandering en op de lange duur van de groep, maar bedenk eens iets wat direct kan bijdragen aan de mentaliteitsverandering van de groep (per land en cultuur verschillend).

OP curacao is er weining landbouw, veel werklozen maar wel mogelijkheden tot landbouw. er wordt voor 20.000.000 Naf (gelijk aan onze oude gulden ongeveer) ingevoerd aan groenten en fruit. Ik wil de mentaliteitsverandering om wel in de landbouw te gaan werken op pakken door de 'probleemgroepen' kennis te laten maken met een geldwinnende werk. Om dit landbouw daadwerkelijk te stimuleren moeesten er wel eerst innovernde waterzuiveringstechnieken ontwikkeld worden, we zijn rioolwater gaan zuiveren en we werken met koudwatertechniek. Zo zie je dat je op diverse wijzen kunt bijdragen aan de derde wereld: ontwikkeling en research, marketing, in kaart brengen waar de behoefte ligt, wat is de cultuur, etc etc

Probeer in te spelen op de expertise die nu al aanwezig is op de derde wereld en gaa geen eilandje vormen die denkt dat ze alles beter weten.

mogelijk kun je tussen de regels een beetje frustratie lezen, maar tja.... ik hoop dat je er wat aan hebt.
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hoe help ik het best?

Ik heb een tijdlang indirect gewerkt voor een miljonair met een vergelijkbaar idee, hij vond niet dat hij zijn met geluk verdiende kapitaal geheel mocht opfeesten. Met wat hij niet nodig had voor een comfortabel leven heeft hij een stichting opgezet, en die investeerde in allerlei achterstandsgebieden. Voorgestelde projecten moesten in principe op den duur minstens self-supporting kunnen worden, onder het motto, als het geen geld verdient kan het geen welvaart/welzijn verhogen.

Dat waren in principe weldoordachte risicovolle investeringen die hij pleegde, met slechts vooruitzichten op betrekkelijke (financiële) rendementen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Hoe help ik het best?

Ik heb een moeilijk, en vooral persoonsgebonden vraagstuk waarbij jullie hulp enorm gewaardeerd zou worden. Ik zou graag iets willen doen voor de 3e wereld; erg egoistisch aangezien ik denk dat dat me gelukkiger zal maken dan manager worden in een of andere multinational, maar daar gaat het niet om.
Hierboven hebben andere schrijvers al prima adviesen gegeven, maar ik doe ook graag mijn (extreem maatschappijkritische) duit in het zakje.

In een notendop: De problemen die in de derde wereld heersen worden veroorzaakt door oneerlijke concurrentie met de eerste wereld. Scheve en sluwe handelsverdragen zorgen ervoor dat de arme landen arm blijven en de rijken rijk. Zo blijkt dat alleen al de handelverdragen tussen Europa en de derde wereld de directe oorzaak zijn dat 1 miljard mensen onder de armoedegrens leven. Ik zeg altijd maar dat de derde wereld niet zozeer gebaat is bij *hulp* van het Westen, als wel gebaat is bij een *vermindering van de voortdurende tegenwerking* van het Westen.

Mijn conclusie is dat je, als je echt iets wil doen voor de derde wereld en je een hoge maatschappelijke positie weet te verwerven, je zou moeten richten op de bestrijding van de voortdurende economische oorlogvoering tegen de allerarmsten in de wereld door de feiten hierover aan het grote publiek te (blijven) presenteren. De knop moet om bij de perceptie van de gemiddelde westerse burger over waar nu eigenlijk de problemen in de derde wereld ontstaan. Men moet beseffen dat 99% van alle ellende in de derde wereld wordt veroorzaakt door de eerste wereld. Helaas is die boodschap zo treurig en demotiverend dat ze doorgaans wordt verdrongen.

Lees eens het boek: "Confessions of an economic hitman" wiki link voor onderbouwing van bovenstaande. Wees bereid op een totale transformatie van je opvattingen over rechtvaardigheid, beschaving, globalisering en democratie. Het plaatje is veel minder mooi dan men graag denkt. De wereld is een krankzinnig maelstroom van ellende, onderdrukking en vernietiging, en de eerste wereld draagt daar met name de verantwoordelijkheid voor. We have seen the enemy, and he is US!

Besef alleen wel dat als je hier iets mee doet dat je in de hogere echelons van de financiele wereld als een groot gevaar zal worden gezien. Dit zal ongetwijfeld grote consequenties hebben voor je carriere. Wolven dulden geen schapen in hun midden. Misschien is het dus beter om pas na je pensioen aan de slag te gaan, zoals zoveel klokkenluiders en 'herboren' activisten dat doen, met Al Gore als meest recent voorbeeld natuurlijk.

Succes ermee!

Berichten: 1.425

Re: Hoe help ik het best?

Mechanieker schreef:.

Lees eens het boek: "Confessions of an economic hitman" wiki link voor onderbouwing van bovenstaande. Wees bereid op een totale transformatie van je opvattingen over rechtvaardigheid, beschaving, globalisering en democratie. Het plaatje is veel minder mooi dan men graag denkt. De wereld is een krankzinnig maelstroom van ellende, onderdrukking en vernietiging, en de eerste wereld draagt daar met name de verantwoordelijkheid voor. We have seen the enemy, and he is US!
Lijkt me niet zo'n goed boek.
The poor have made these gains because Perkins's second contention is equally wrong: The corporatocracy is neither evil nor omnipotent. Survey after survey has shown that the multinational companies vilified by Perkins pay better wages than their local rivals in poor countries: One study of 20,000 Indonesian manufacturing plants found that the average pay in foreign-owned factories was 50 percent higher than in local ones -- and also that foreign competition pushed local wages upward. As Martin Wolf remarks in his book, "Why Globalization Works," multinational firms induce a race to the top more than a race to the bottom.

Perkins likes to say that of the world's 100 biggest economies, 51 are companies. This old chestnut is based on a fallacious comparison of companies' sales to countries' gross domestic product: Whereas GDP measures the amount of value added in an economy, sales lump together a firm's value-added with inputs bought in from suppliers. According to an apples-to-apples comparison done by the United Nations, just two of the world's top 50 economies were companies in the year 2000. Of the top 100 economies, 29 were companies.

That may still sound like a lot, but remember that companies compete against each other. In the world as Perkins dreams it, the top 100 or so firms are joined in a shadowy conspiracy. But the reality is that Exxon Mobil schemes to undermine BP and Shell, and General Electric plots against Siemens and Hitachi. Countries don't face a united corporatocracy. They play firms off against each other. http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/conte...6022601265.html
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 329

Re: Hoe help ik het best?

Ik geloof dat ik als kleine jan met de pet wat kan doen door zo sober mogelijk te leven en mijn ecologische voetafdrukzo klein mogelijk te houden.

Als ieder voor zijn eigen deur veegt is de hele straat al een beetje properder misschien?

Niettemin: ik ben geen schoolvoorbeeld hoor. Maar ik doe een beetje mijn best :-)

Re: Hoe help ik het best?

Gratis werken, arme drommels helpen, dat kun je hier, elke dag in je eigen dorp of stad.

Berichten: 3

Re: Hoe help ik het best?

bedankt iedereen voor jullie reacties!

Hari mag ik vragen hoe je in contact komt met een project zoals dat van jou, of hoe je op het idee komt om iets dergelijks op te zetten?

Nogmaals bedankt!

Berichten: 474

Re: Hoe help ik het best?

Will schreef:bedankt iedereen voor jullie reacties!

Hari mag ik vragen hoe je in contact komt met een project zoals dat van jou, of hoe je op het idee komt om iets dergelijks op te zetten?

Nogmaals bedankt!
Ik denk dat je moet gaan kijken naar wat je wil. Ik werk in een project wat volkomen draait op landeigen sponsorgelden, ik ben de enige 'buitenlander' daar. Voordeel: het project gaat straks gedraait worden door deze mensen hier en zal worden gedragen als ik weg ben! Eindelijk kunnen ze doen hoe zij erover denken. Nadeel: je voeld je vaak onbegrepen, mijn bestuur en directie zijn voor mij buitenlanders en steunen me niet altijd, je hebt geen organisatie achter je die kennis know how en geld heeft. Als je dit wil moet je emigreren, en komen werken.

Wil je bovenstaande niet. Wat ik begrijp, ik zou er nu niet anders meer willen maar als ik over mocht doen deed ik het wel anders!

Kijk dan eens op www.artsenzondergrenzen.nl Je kunt ook kijken bij www.Paxchristi.nl of zoek eens op stichting nederlandse vrijwilligers SNV, of KIT (koninklijke instituut voor de tropen). Of KdK(Kontact der Kontinenten in Soesterberg).

Dit zijn allemaal niet overdreven uitdragende christelijke instellingen, als je wil kan ik nog wel wat wel christelijke zoeken, Denk aan OM, de Hoop, Jeugd met een OPdracht etc.

Ik denk dat jij je het meest kunt vinden in SNV (stichting Nederlandse vrijwilligers) maar dat is ongetwijfeld een vooroordeel. Mijn project kijk op www.seedtime-harvest.org
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Reageer