Vogels in een vliegtuig...

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Re: Vogels in een vliegtuig...

sanderol schreef:wat bedoel je met gooi een vliegtuigje weg ???

Dat je in een vliegtuig staat en een papierenvliegtuigje in het vliegtuig laat zweven ?
juistum :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Vogels in een vliegtuig...

De luchtverplaatsing van het weggegooide (papieren vliegtuigje) blijft dan toch, ............? Stel je hebt een afgesloten cilinder waar bv. een op afstand bestuurbare helicopter in staat, dan zou die cilinder toch nét zoveel wegen als de helicopter toch in die cilinder rondvliegt of ,..................?!?!?!
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Vogels in een vliegtuig...

De luchtverplaatsing van het weggegooide (papieren vliegtuigje) blijft dan toch, ............? Stel je hebt een afgesloten cilinder waar bv. een op afstand bestuurbare helicopter in staat, dan zou die cilinder toch nét zoveel wegen als de helicopter toch in die cilinder rondvliegt of ,..................?!?!?!
Inderdaad..

Een beetje papieren vliegtuigje blijft wel ff op dezelfde hoogte vliegen (als je em recht uit gooit).. In dit geval werkt er dus een reactiekracht op t grote vliegtuig gelijk aan de massa van 't papieren vliegtuigje maal g... (mits natuurlijk het grote vliegtuig niet versnelt naar boven of beneden beweegt)
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Vogels in een vliegtuig...

Wat die vogels ook doen, de dichtheid van het systeem blijft altijd gelijk, dus de opwaarste (in dit geval negatief) kracht veranderd ook niet, de weegschaal zal dezelfde waarde aangeven.

Berichten: 100

Re: Vogels in een vliegtuig...

Wat die vogels ook doen, de dichtheid van het systeem blijft altijd gelijk, dus de opwaarste (in dit geval negatief) kracht veranderd ook niet, de weegschaal zal dezelfde waarde aangeven.


Ja, dat denk ik ook

Berichten: 73

Re: Vogels in een vliegtuig...

G = m*g (of maw F = m*a)

Waarbij G dan de kracht die de vogels uitoefenen (hun gewichtskracht zeg maar), m de massa van de vogels en g de valversnelling.

De massa van de vogels zal niet veranderen, of ze nu zitten of vliegen. De valversnelling zal over deze miniscule verandering in hoogte ook gelijk blijven.

Dus G blijft dan ook constant en de balans zal hetzelfde gewicht aangegeven.
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Berichten: 33

Re: Vogels in een vliegtuig...

gewicht = 9,81*massa

dus als de vogels in het vliegtuig blijven verandert er niets aan de massa dus blijft het gewicht altijd hetzelfde!

maar als de vogels naar boven vliegen, waardoor de zwaartekracht op de vogels groter word (bv 11newton) dan wijzigt de formule voor die vogels: gewicht = 11*massa dus dan weegt je vliegtuig meer.

als de vogels naar beneden vliegen vermindert de zwaartekracht op de vogels waardoor het vliegtuig minder weegt.

Dus zo lang als de vogels horizontaal blijven vliegen blijft het gewicht van het vliegtuig gelijk !

Het verschil dat je zou denken dat er moet zijn wordt gecounterd door het verschil in drukkrachten van de lucht in het vliegtuig!

Berichten: 73

Re: Vogels in een vliegtuig...

mngm schreef:maar als de vogels naar boven vliegen, waardoor de zwaartekracht op de vogels groter word (bv 11newton) dan wijzigt de formule voor die vogels: gewicht = 11*massa   dus dan weegt je vliegtuig meer.

als de vogels naar beneden vliegen vermindert de zwaartekracht op de vogels waardoor het vliegtuig minder weegt.
:shock:

g (valversnelling) is redelijk constant indien je dicht bij de aarde blijft dus ik denk niet dat der een verandering in g zal zijn voor die hooguit 2 meter hoogteverschil. K vind dit een erg bizarre uitleg.

Verder wat de zwaartekracht betreft: deze is bij mijn weten groter vlak bij de aarde dan verder weg en dit net omdat a daar groter is... (g is hetzelfde als a, vlak bij het oppervlakte van de aarde, als je vele hoger gaat, spreekt men niet meer van g, maar van a, welke kleiner is dan g)

Of zit ik nu zo mis, want nu ben ik in de war :?:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Vogels in een vliegtuig...

Och, als de vogels met 1.2 m/s^2 binnen het vliegtuig omhoog versnellen... F = (9.8 + 1.2)*m

:shock:
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Re: Vogels in een vliegtuig...

Naar mijn mening hoef je de vogels er niet bij te tellen. Stel je hebt een kartonnen doos waarin je een zware vogel vervoerd, indien deze vogel gaat vliegen dan zal de doos voor jou echt lichter worden. Het zou veranderen indien het vliegtuig in een vacuum situatie zou staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Vogels in een vliegtuig...

Hoe zit dat dan met vissen in een aquarium?

(zou je dit dan onder water moeten wegen?)
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Re: Vogels in een vliegtuig...

woodstock schreef:Hoe zit dat dan met vissen in een aquarium?

(zou je dit dan onder water moeten wegen?)
Leuk man! :shock: ik heb dit een paar dagen geleden in eenzelfde topic op www.fokforum.nl gepost... of kom jij daar ook wel eens?

--> http://forum.fok.nl/showtopic.php/456558/3

Re: Vogels in een vliegtuig...

het lijkt mij dat het gewicht minder wordt omdat, de vogels nie meer op de "weegschaal" staan of zelfs maa rin contact komen met de weegschaal.

als je bijvoorbeeld een doos met knikkers op een weegschaal legt en je pak er 1 uit wordt het gewicht toch ook minder.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Vogels in een vliegtuig...

Naar mijn mening hoef je de vogels er niet bij te tellen. Stel je hebt een kartonnen doos waarin je een zware vogel vervoerd, indien deze vogel gaat vliegen dan zal de doos voor jou echt lichter worden.  Het zou veranderen indien het vliegtuig in een vacuum situatie zou staan.


Maar, hoe vliegt er iets in een vacuüm dan?
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Vogels in een vliegtuig...

pnx schreef:het lijkt mij dat het gewicht minder wordt omdat, de vogels nie meer op de "weegschaal" staan of zelfs maa rin contact komen met de weegschaal.

als je bijvoorbeeld een doos met knikkers op een weegschaal legt en je pak er 1 uit wordt het gewicht toch ook minder.


Deze knikker-analogie gaat niet op, de grap is juist dat het object in de doos blijft! Tuurlijk, als je een vogel uit de doos haalt wordt de doos ook lichter...
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Reageer