De maan

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

De maan

De maan drijft toch langzaam van de aarde weg?

hoe kan dat eigenlijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: De maan

Dat komt omdat de maan steeds een beetje sneller rond de aarde draait.

bind maar ens een steen aan een touwtje en zwier de steen in het rond. Hoe sneller je wil dat de steen in het rond gaat, hoe harder je aan het touw zult moeten trekken om te voorkomen dat de steen wegschiet.

Een grotere snelheid betekent dat er een grotere kracht nodig is om in dezelfde baan te blijven, maar ja, die zwaartekracht is nou eenmaal zó groot en niet groter, die kán niet harder trekken. In een tikje ruimere baan is er bij die nieuwe snelheid minder kracht nodig om in die ruimere baan te blijven, en zo is de boel weer in evenwicht.

Ik voel de volgende vraag al........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: De maan

ik heb geen vragen meer over dit

ik ben nieuwschrierig

vertel.........

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: De maan

ik heb geen vragen meer over dit
nou, als je daarover dan geen vragen meer hebt, vertel ons dan maar waarom die maan dan steeds sneller gaat :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: De maan

als je iets eenduwtje geeft in het heelal zal die altijd zo hard gaan.

dus als je blijft duwen gaat het steeds sneller

toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: De maan

En wát blijft er dan duwen (of trekken, da's mij eender)?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: De maan

de aarde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: De maan

Hoe??

(ik doe dit niet om je te stangen hoor, maar je moet nou eenmaal niet tevreden zijn met een half antwoord, en ik heb de indruk dat jij dat nog wél bent. Voor een wetenschapper in de dop is het gezond om de consequenties van je antwoorden dóór te denken)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 25

Re: De maan

heeft ies met de zwaarte kacht van de aarde te maken.

PS: ben pas 12 en snap van die zwaarte kracht dingen nog niet. ik zou graag een uitleg willen hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: De maan

Ah zo.

Aarde en maan trekken aan elkaar met zwaartekracht.

Die kracht die werkt effectief van middelpunt naar middelpunt.

Maar die kracht kan niet zomaar de maan versnellen, daarvoor zou ze wel de goede richting moeten hebben.

Want een kracht kan drie dingen doen met een voorwerp:

-de snelheid van dat voorwerp veranderen

-de bewegingsrichting van dat voorwerp veranderen

-of de vorm van dat voorwerp veranderen.

Als er geen kracht op een voorwerp werkt, dan wil dat voorwerp gewoon in een rechte lijn doorgaan met de snelheid die het had. Dan verandert er niks. Dat wist je al, dat is wat je volgens mij bedoelde met:
als je iets een duwtje geeft in het heelal zal die altijd zo hard gaan.
Wil je dat dat harder gaat, dan zul je moeten duwen (of trekken) in de richting waarin het beweegt. Wil je dat het langzamer gaat, dan zul je moeten trekken tegen die bewegingsrichting in.....

Kijken we nou eens naar maan en aarde.
maanaarde.png
maanaarde.png (7.15 KiB) 577 keer bekeken
Laten we nou maar eens stellen, die maan heeft ooit eens een douw gehad en is daardoor rond de aarde gaan draaien. "Als je iets een duwtje geeft in het heelal zal die altijd zo hard gaan", ja, zo ongeveer wel, want er is zo weinig om het af te remmen.

De aarde trekt wel aan die maan (en andersom ook, maar dat doet er even niet toe). Maar zie je dat die kracht loodrecht op die snelheid staat? Zo kan die wél de richting van de maan veranderen, en dat doet ie ook, permanent, steeds als de maan rechtdoor wil trekt de aarde hem weer een eindje opzij, rechtdoor, opzij, rechtdoor, opzij, en zo wordt dat uiteindelijk een rondje. (pas op he, dat gaat niet schoksgewijs, dat gaat in zulke kleine en gelijktijdige stapjes dat dat een vloeiende beweging wordt)

Maar ja, zolang er geen kracht werkt in de richting waarin die maan beweegt, zal de snelheid van de maan niet veranderen, en zal die maan steeds even snel rondjes draaien. Is dat zover duidelijk?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer