Intensieve vs. extensieve grootheden

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 89

Intensieve vs. extensieve grootheden

hi,

Ik ben thermodynamica aan het studeren en kom steeds de termen intensieve en extensieve grootheden tegen.

Ik weet dat per definitie intensieve grootheden grootheden zijn onafhankelijk tijn van massa maar , snap deze termen niet . want bv. kracht in zogezegd een intensieve goortheid maar is ttoch afhankelijk van massa F=m.a .

kan iemand deze termen verduidelijken ,eventueel met voorbeelden.

Groetjes en dank ,

griertens

Berichten: 8.614

Re: Intensieve vs. extensieve grootheden

Je definitie is niet volledig.

Een intensieve grootheid is een fysische grootheid van een systeem, die niet afhangt van de grootte of de massa van dat systeem.

Een extensieve grootheid is een fysische grootheid van een systeem, die wel afhangt van de grootte of de massa van dat systeem.

Voorbeelden en veel meer uitleg vind je hier, hier en hier.

PS: Zie ook deze topic.

PPS: Zou je alsjeblieft een beetje op je spelling willen letten? Ik ben daar nogal gevoelig voor.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Intensieve vs. extensieve grootheden

Ik heb hier met Jan een keer over gesproken in een minicursusforum (niet voor gebruikers zichtbaar):
Jan van de Velde schreef:kom ik in scheikunde een vraag tegen over intensieve en extensieve grootheden.

Wikipedia heeft er een paar zeer summiere lemma's over.



Wat is de zin van dit onderscheid, waarom wordt het gebruikt? Ik had er nog nooit van gehoord, en heb dat manco tot heden redelijk overleefd :D . (Dacht ik)
Phys schreef:Ik dacht, laat ik nog eens even antwoorden.

Zelf ben ik deze begrippen alleen nog maar bij Thermische Fysica tegengekomen: een extensieve grootheid schaalt mee met de systeemgrootte, een intensieve grootheid blijft constant bij variërende systeemgrootte. Zo zijn 'druk' en 'temperatuur' intensieve grootheden: als je een liter water en nog een liter water bij elkaar gooit (en dus de systeemgrootte 2x zo groot maakt), veranderen de temperatuur en druk niet. Het volume wordt wordt echter ook twee keer zo groot en is dus een extensieve grootheid.
\(dU=TdS-PdV+\mu dN\)
. Bij iedere intensieve grootheid (T,P,mu) hoort een extensieve grootheid (S,-V,N).

Als je de afgeleide neemt van de energie naar een extensieve variabele, krijg je een intensieve grootheid.

Ik kan je niet zeggen waar het nut precies in zit, maar er is volgens mij van alles over te zeggen. Ik ben het slechts in één cursusje tegen gekomen, dus ik heb er te weinig kennis over.

Je zou nog eens kunnen rondsnuffelen op een aantal leuke wiki-pagina's
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Intensieve vs. extensieve grootheden

Kracht is geen toestandgrootheid en is dus niet extensief en niet intensief.

Bij extensief: Eigenschap van de systeem is de som van de eigenschappen van zijn deelsystemen.

Intensie: Eigenschap de van de susteem is niet de som van de eigenschappen van zijn deelsystemen.

Extensief: Massa, volume, energie, ntropy, enthalpy...

Intensief: Temperatuur, druk, dichtheid, elektrische veld..

edit:"Nut" ervan is (zover ik me kan herinneren) dat we aan 1 extensieve en 1 intensieve grootheid genoeg hebben om de toestand van de systeem te beschrijven.
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer