Ringen en nuldelers

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 997

Ringen en nuldelers

Als in een ring alle elementen (behalve het 0-element) symmetriseerbaar zijn, hoe volgt daar dan uit dat er geen nuldelers zijn?

Berichten: 96

Re: Ringen en nuldelers

Als in een ring alle elementen op nul na inverteerbaar (of symmetriseerbaar) zijn, wil dat zeggen dat we in een lichaam werken, en een lichaam bevat geen nuldelers.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ringen en nuldelers

Kleine correctie (nuance):
Als in een ring alle elementen op nul na inverteerbaar (of symmetriseerbaar) zijn, wil dat zeggen dat we in een lichaam werken
Het wil zeggen dat we in een delingsring (scheeflichaam) werken. Een lichaam is een commutatieve delingsring: de commutativiteit is hier niet gegeven.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Ringen en nuldelers

de benaming doet er niet echt toe, in mijn cursus staan de benamingen lichaam en scheef veld voor een niet commutatief veld

nu vraag ik me dus af hoe
\( \forall a : 0 \neq a \in A : \exists a^{-1} \in A : aa^{-1} = a^{-1}a=1 \)
impliceert dat
\(ab=0 \Rightarrow a=0 \vee b=0\)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ringen en nuldelers

in mijn cursus staan de benamingen lichaam en scheef veld voor een niet commutatief veld
Weet je zeker dat in jouw cursus "lichaam" en "scheefveld" hetzelfde zijn? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een lichaam bij jou niet commutatief is.

In België zegt men veld, in Nederland lichaam (Engels: field). Ik zou de benamingen toch even duidelijk uit elkaar houden.

Goed, over naar je vraag.

Stelling: een element a van een commutatieve ring R met 1 kan niet tegelijk nuldeler en eenheid zijn.

Bewijs: Stel dat a een linkernuldeler is:
\(a\neq 0,ab=0\)
met
\(b\in R,b\neq 0\)
; en tevens een eenheid: ac=ca=1 (
\(c\in R\)
). Dan geldt: cab=1b=b en ook cab=c0=0 dus b=0, tegenspraak.

Analoog voor rechternulder.

In jouw geval zijn alle elementen ongelijk aan nul eenheden, dus ze zijn geen nuldelers.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 96

Re: Ringen en nuldelers

Kleine correctie (nuance):Het wil zeggen dat we in een delingsring (scheeflichaam) werken. Een lichaam is een commutatieve delingsring: de commutativiteit is hier niet gegeven.


Ok, sorry, my mistake. 'k Heb fout verondersteld dat 't zoizo een lichaam zou zijn.

Sorry voor de verwarring.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ringen en nuldelers

Zo erg was het niet hoor :P Ik wilde even helemaal correct zijn. :D
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 96

Re: Ringen en nuldelers

Zo erg was het niet hoor :D Ik wilde even helemaal correct zijn. :P


Overschot van gelijk :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Ringen en nuldelers

HolyCow schreef:de benaming doet er niet echt toe, in mijn cursus staan de benamingen lichaam en scheef veld voor een niet commutatief veld

nu vraag ik me dus af hoe
\( \forall a : 0 \neq a \in A : \exists a^{-1} \in A : aa^{-1} = a^{-1}a=1 \)
impliceert dat
\(ab=0 \Rightarrow a=0 \vee b=0\)
Is dit nu wel duidelijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Ringen en nuldelers

Is dit nu wel duidelijk?
ja, ik heb de uitleg van Phys niet voor de volle honderd procent begrepen maar het heeft me wel goed opweg gezet mijn probleem als volgt op te lossen:

stel:
\(ab =0 \ \ \& \ \ ( \exists a^{-1}, \ \ b^{-1} \in A)\)
dan:
\(a^{-1} ab =a^{-1} 0 \ \ \& \ \ abb^{-1}=0b^{-1} \Rightarrow b=0 \ \ \& \ \ a=0 \)
en dit is een tegenspraak want het nul element is niet symmetriseerbaar tov de vermenigvuldigingswet

Gebruikersavatar
Berichten: 84

Re: Ringen en nuldelers

In België zegt men veld, in Nederland lichaam (Engels: field).
Beetje off topic, maar dit is niet de eerste keer dat ik zo'n opmerking lees. Ondanks de 'betrouwbare' woorden van Wikipedia gebruikt men in Vlaanderen evengoed de term lichaam (personen die het woordje 'veld' in mijn bijzijn verkopen kots ik met plezier in de bek).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Ringen en nuldelers

Ik had moeten schrijven: "in België schijnt men 'veld' te zeggen" :D Het staat inderdaad op Wikipedia, en ook in mijn (Nederlandse) cursus.

Maar, ik hoop dat je gelijk hebt, want dit
(personen die het woordje 'veld' in mijn bijzijn verkopen kots ik met plezier in de bek).
vind ik wel een erg zware straf!
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 400

Re: Ringen en nuldelers

Euh Hansicarpus, ik weet niet waar in België jij woont, maar ik moet de eerste Vlaming nog tegenkomen die lichaam zegt tegen een veld, zonder dat die wil meelopen met de Nederlanders of wiskunde van Nederlanders op het internet heeft geleerd of zo en niet op school. Ik kan mij hier geen school of universiteit inbeelden waar lichaam voor veld gebruikt wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Ringen en nuldelers

Ik ben al cursussen tegengekomen (Vlaamse universiteit) waar toch beide termen gegeven werden...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Ringen en nuldelers

wij gebruiken (Vlaanderen) beide termen, toch hebben ze een andere betekenis:

- lichaam (of scheef veld) = ring met eenheidselement en symmetriseerbaarheidseigenschap (alle elementen verschillend van 0 hebben een inverse.)

- veld = lichaam met commutatieve vermenigvuldiging.
[center]Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabuntur.[/center]

Reageer