Fout in de evolutietheorie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Re: Fout in de evolutietheorie?

Mika schreef:
Geen enkel skelet wordt samengesteld uit losse beenderen. Je moet eerst in creationisme (en een soort van beenderuitleenplaats ) geloven vooraleer dit voorbeeld opgaat.


Zo was dat bot voorbeeld natuurlijk niet bedoeld. Uiteraard geloof ik ook niet dat er eerst een wereld van botten bestond ofzo. Het was alleen maar bedoeld als voorbeeld van hoe klein de kans is dat alles wat hier op aarde is, zo geniaal in elkaar steekt door toeval. Bijvoorbeeld als je kijkt naar uit hoeveel geordende atoompjes wij zijn opgebouwd.

Berichten: 88

Re: Fout in de evolutietheorie?

Lees eens na wat JanMeut heeft geschreven. Dat hele voorbeeld slaat op niets, en heeft enkel zin in een creationistisch denken. Goed dat God me niet geschapen heeft met alle botjes netjes op een rijtje, of in een cirkel van botjes, af praktisch alle andere onzinnige voorbeelden.

Toch wel veelzeggend dat je met foutieve voorbeelden het creationisme denkt te kunnen steunen.

Re: Fout in de evolutietheorie?

Rogier schreef:
En aangezien minstens één van de twee (iets wat kan scheppen, of iets wat kan vliegen) moet zijn ontstaan zonder dat dáár weer een schepper of iets anders intelligents achter zat, lijkt de vogel mij nog altijd de meest logische optie. Of liever gezegd minst onlogische.


De vogel lijkt me idd ook de minst onlogische optie als je er van uit gaat dat Iets wat kan scheppen moet ontstaan. God (iets wat kan scheppen) heeft namelijk altijd al bestaan.

Re: Fout in de evolutietheorie?

JanMeut schreef:
Als IT er denk ik dan meteen aan de "minimax methode".


Als IT er heb je vast ook geleerd dat informatie niet kan ontstaan uit niet-informatie.

Re: Fout in de evolutietheorie?

Bas schreef:
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability


Wat bedoel je hiermee?

Berichten: 88

Re: Fout in de evolutietheorie?

We zijn zover: definieer God.

Aangezien we hier op een wetenschapsforum zitten, graag een beetje wetenschappelijk onderbouwd.

Voor zover ik weet is "ik geloof" in de wetenschap geen argument, en evenmin: wij geloven met 5,9 miljard.

Re: Fout in de evolutietheorie?

Mika schreef:
We zijn zover: definieer God.
Okay. Allereerst is God niet in een definitie vast te leggen (omdat Hij daar veel te ontzagwekkend groot voor is), maar hieronder een kleine poging.

God is de schepper van de hemel en de aarde met alles erop en eraan. Hij heeft alles geniaal bedacht en in elkaar gezet. De mens is ook meer dan een dier. De mens is naar Gods evenbeeld geschapen. Een mens valt toch wel op in de “dierenwereld”. De mens heeft van God het ontzag gekregen om over de dieren te heersen.

Het bewijs: God is zichtbaar in Zijn werk, Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Kijk bijvoorbeeld eens naar een mier. Probeer die eens na te maken (niet uit iets, voor zover dat al mogelijk is, maar uit niets). Of kijk eens naar een zonsondergang, vind ik persoonlijk mooier dan een schilderij. Kijk van mijn part naar een paddestoel, en zoek is uit hoe alles in die paddestoel werkt. Zelf je ogen waar je nu mee leest zijn toch super dingen. Daar kan geen kunstoog tegenop.

In het kort: God is de almachtige en liefhebbende maker van heel de aarde en zijn bewoners. Doe je ogen open.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Fout in de evolutietheorie?

rebekkaver schreef:Bas schreef:
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability
Wat bedoel je hiermee?
Ik vond het een aardige uitspraak. Ik vind dat veel mensen (met name gelovigen, meer specifiek de creationisten) veel te blind zijn voor de onvolkomenheden van onszelf en de gehele natuur. Zo perfect is dit allemaal niet. Als we iets mooi vinden dan is dit subjectief; iets IS niet mooi, je kan dat alleen VINDEN. Omdat we met onze beperkte intelligentie niet alles kunnen bevatten en verklaren, schrijven we veel zaken maar toe aan een schepper. Ik vind dat niet nodig. Durf kritisch te zijn, is dan ook min of meer mijn boodschap.

Beetje offtopic misschien, maar goed. Nu weet je het :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: Fout in de evolutietheorie?

Bas schreef:
Ik vond het een aardige uitspraak. Ik vind dat veel mensen (met name gelovigen, meer specifiek de creationisten) veel te blind zijn voor de onvolkomenheden van onszelf en de gehele natuur. Zo perfect is dit allemaal niet. Als we iets mooi vinden dan is dit subjectief; iets IS niet mooi, je kan dat alleen VINDEN. Omdat we met onze beperkte intelligentie niet alles kunnen bevatten en verklaren, schrijven we veel zaken maar toe aan een schepper. Ik vind dat niet nodig. Durf kritisch te zijn, is dan ook min of meer mijn boodschap.


Bedankt voor de uitleg. Je punt is duidelijk. Het klopt idd dat de gehele natuur nu onvolkomen is. Maar dat was eerst niet zo. Het was perfect maar helaas hebben de mensen het verknalt.

Wat dat kritisch zijn betreft: ik vind het best kritisch als je iets niet voor waar aanneemt wat het merendeel van de wetenschappelijke wereld wel doet.

Berichten: 52

Re: Fout in de evolutietheorie?

rebekkaver schreef:Mika schreef:
We zijn zover: definieer God.
Okay. Allereerst is God niet in een definitie vast te leggen (omdat Hij daar veel te ontzagwekkend groot voor is), maar hieronder een kleine poging.

God is de schepper van de hemel en de aarde met alles erop en eraan.
Definieer god! Dat houdt in dat je zijn eigenschappen opsomt, niet de sprookjes over wat hij gedaan heeft.
De mens... blabla
Definieer god. Niet de mens, god! OK?
Het bewijs: God is zichtbaar in Zijn werk, Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Kijk bijvoorbeeld eens naar een mier. Probeer die eens na te maken (niet uit iets, voor zover dat al mogelijk is, maar uit niets).
Dat wij iets niet kunnen is geen bewijs dat dus (jouw versietje van) een god de oorzaak is. Er bestaan al wetenschappelijke verklaringen voor het ontstaan van materie (big bang kosmologie) en van mieren in het bijzonder (evolutie). Je god hypothese is dus overbodige ballast.

Re: Fout in de evolutietheorie?

DetectedDestiny schreef:
Definieer god! Dat houdt in dat je zijn eigenschappen opsomt, niet de sprookjes over wat hij gedaan heeft.
Zoals al eerder gezegd God is niet in een definitie te stoppen. God is niet eenofander begrip ofzo. Eigenschappen heeft God wel, God is liefdevol, trouw, rechtvaardig, goed, almachtig, eerlijk, ontzagwekkend, geduldig en genadevol.
Er bestaan al wetenschappelijke verklaringen voor het ontstaan van materie (big bang kosmologie) en van mieren in het bijzonder (evolutie).
Er bestaan idd verklaringen voor het ontstaan van materie vanuit de big bang. Maar, ff aangenomen dat deze verklaringen kloppen, waar kwam die big bang vandaan :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Fout in de evolutietheorie?

Ik geloof in God en in de ET. Het lijkt een onlogische combinatie, echter als je over het scheppingsverhaal nadenkt dan klopt dit in grote lijnen met het ontstaan van het heelal en leven.

Ik zie God als een soort horlogemaker. Hij heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan. (daar gaat het nu niet over oké)

Je zou het kunnen zien als 1 gigantisch experiment. Wat gebeurd er als ik ....? Dan krijg je wat je nu hebt. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Zo combineer ik wetenschap en geloof.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 88

Re: Fout in de evolutietheorie?

rebekkaver schreef:
Zoals al eerder gezegd God is niet in een definitie te stoppen. God is niet eenofander begrip ofzo. Eigenschappen heeft God wel, God is liefdevol, trouw, rechtvaardig, goed, almachtig, eerlijk, ontzagwekkend, geduldig en genadevol.
Er zijn tsunami's en God is almachtig. Hij veroorzaakt de tsunami's of laat toe dat ze ontstaan. Als God almachtig is kan het niet anders.

God is ontzagwekkend: in verband met tsunamis: ja, waarom niet?

Maar verder: Liefdevol? Trouw? Eerlijk? Rechtvaardig? Die mensen verdienden dat dan of zo?

Geduldig? Genadevol?

Bon, je lijstje spreekt zichzelf tegen.
Er bestaan al wetenschappelijke verklaringen voor het ontstaan van materie (big bang kosmologie) en van mieren in het bijzonder (evolutie).
Er bestaan idd verklaringen voor het ontstaan van materie vanuit de big bang. Maar, ff aangenomen dat deze verklaringen kloppen, waar kwam die big bang vandaan :shock: [/quote]

We moeten erkennen dat we iets niet weten. Maar dat betekent niet dat we dat dan naar hartelust willekeurig zelf mogen invullen. Dat kan wel, maar het heeft dan geen waarde, of niet meer waarde dan een andere mening, en het eerlijkste is dat we het niet weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Fout in de evolutietheorie?

Er bestaan idd verklaringen voor het ontstaan van materie vanuit de big bang. Maar, ff aangenomen dat deze verklaringen kloppen, waar kwam die big bang vandaan ;)
Waarom moet je dat weten of er uberhaupt een theorie voor hebben, alvorens de big bang aan te nemen?

Het alternatief (God) wordt toch ook geaccepteerd zonder een verklaring te hebben waar die vandaan kwam?

Hou het ontstaan van de big bang dus maar op "dat kunnen we nou eenmaal niet weten", "gaat ons begrip te boven" of "die bestond gewoon altijd al". Probleem opgelost! :shock:
God is de schepper van de hemel en de aarde met alles erop en eraan. Hij heeft alles geniaal bedacht en in elkaar gezet. De mens is ook meer dan een dier. De mens is naar Gods evenbeeld geschapen. Een mens valt toch wel op in de "dierenwereld". De mens heeft van God het ontzag gekregen om over de dieren te heersen.
Met alle respect, ik vind dat wel zó'n arrogant, misplaatst, en typisch door mensen bedacht uitgangspunt... Wij zijn het uitverkoren ras, wij lijken het meest op God en al het andere wat hier op aarde rondkruipt is er om ons te dienen. Inderdaad, geniaal hoor ;)

Ik begrijp niet dat mensen aan iets dat per definitie zó ontzettend ver buiten ons begrip ligt, waarvoor ons voorstellingsvermogen zo ontzettend te kort schiet om er een glimp van te kunnen bevatten, toch allerlei menselijke eigenschappen toekennen zoals intelligentie, barmhartigheid, ons evenbeeld vormend, aanwijzen welk ras 'de baas' is op één van zijn triljarden planeten, enzovoort. Of zelfs menen te weten wat Hij zou willen of prefereren. Hoe kóm je op het idee dat de oorzaak van het universum, een onvoorstelbaar abstract begrip dat aan de basis van alles ligt, aan dat soort bekrompen, van menselijke beperkingen doorstoken eigenschappen onderhevig is. ;)
Het bewijs: God is zichtbaar in Zijn werk, Zijn eeuwige kracht en goddelijkheid zijn voor het verstand waarneembaar. Kijk bijvoorbeeld eens naar een mier. Probeer die eens na te maken (niet uit iets, voor zover dat al mogelijk is, maar uit niets).
En dat God zelf uit het niets moet zijn ontstaan is geen reden tot twijfel?

God als "antwoord" op de onverklaarbaarheid van dingen is een pure drogredenering. We kunnen het bestaan van een mier (of van een mens, of wat dan ook) niet verklaren. Goed, so be it, er zijn grenzen aan wat wij als mens kunnen begrijpen. Punt. Maar nee, zeggen sommigen, als we het niet op een logische manier kunnen verklaren, trekken we de conclusie dat er een soort bovennatuurlijke oorzaak achter moet zitten die we God noemen. Maar dan? Dan heb je toch groter probleem gecreëer dan je hebt opgelost, namelijk dat we het bestaan van God al helemáál niet kunnen verklaren?!

Sterker nog, zou het volgens datzelfde argument niet nog logischer zijn dat er achter God wel een héle briljante Super Schepper moet zitten? Laten we die God2 noemen. Want als zoiets als een mier al niet zomaar kan bestaan, dan zoiets enorm ingewikkelds als God zeker niet. Waarom nemen mensen het bestaan van God nou aan (sterker nog, dat vinden ze logisch) maar geldt dat niet voor God2?

Als het tegenargument is dat het met God niet op die manier werkt, dat die niet valt onder onze logica (hoe je dan kunt concluderen dat God bestaat is mij een raadsel) en we moeten accepteren dat Hij ons begrip te boven gaat, dan zeg ik: nee, dan moeten we gewoon accepteren dat het bestaan van een mier (of een mens, of het heelal, etc) niet onder onze logica valt en ons begrip te boven gaat. En niet een zinloze extra schijnoplossing introduceren die goed in het straatje van ons menselijk denken (en behoeftes) valt.
In het kort: God is de almachtige en liefhebbende maker van heel de aarde en zijn bewoners. Doe je ogen open.
Is hij ook alwetend? Als in: weet hij al wat ik ga doen?

En liefhebbend... ik weet niet hoe jij aankijkt tegen de onvoorstelbare wreedheden die dier en mens (met name de mens, je weet wel, dat uitverkoren ras, de Kroon op Zijn Schepping) elkaar in de natuur aandoen. Overigens niet in de laatste plaats in Zijn Naam. Ik kan dat moeilijk liefhebbend noemen...

Als God echt zo liefhebbend en almachtig was, waarom heeft hij dan niet al lang op een grote DELETE knop gedrukt, en de boel opnieuw begonnen, ditmaal zonder mens?
Bedankt voor de uitleg. Je punt is duidelijk. Het klopt idd dat de gehele natuur nu onvolkomen is. Maar dat was eerst niet zo. Het was perfect maar helaas hebben de mensen het verknalt.
Uhm, de mensen zijn toch een onderdeel van die gehele natuur? De mensen zijn net zo goed ook Zijn Schepping?
Wat dat kritisch zijn betreft: ik vind het best kritisch als je iets niet voor waar aanneemt wat het merendeel van de wetenschappelijke wereld wel doet.
Fout. De wetenschap neemt niks zomaar voor waar aan, en claimt ook niet de waarheid in pacht te hebben. Wetenschap probeert alleen een beschrijving te geven van de wereld om ons heen, die onze waarnemingen in de praktijk zo goed mogelijk beschrijft en voorspelt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 300

Re: Fout in de evolutietheorie?

Hoe komt het toch dat elk topic over evolutie en de wetenschap daarvan verzand in een discussie over god?

Als bekering zo zwaar weegt open dan "Het Groot Bekeringstopic"!

Dan kunnen we hier weer verder met waar het eigenlijk om ging.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Reageer