Fout in de evolutietheorie?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Fout in de evolutietheorie?

Erik schreef:Hoe komt het toch dat elk topic over evolutie en de wetenschap daarvan verzand in een discussie over god?

Als bekering zo zwaar weegt open dan "Het Groot Bekeringstopic"!

Dan kunnen we hier weer verder met waar het eigenlijk om ging.
Het ging in dit topic al vanaf het eerste bericht over de vraag of de schepping (van God dus) eigenlijk niet logischer was dan evolutie.

Niks mis mee toch? Ik vind het wel interessant om de eventuele argumenten daarvoor te horen.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Fout in de evolutietheorie?

Ik vind het wel interessant om de eventuele argumenten daarvoor te horen.
En ik sluit me hier bij aan :wink:
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Re: Fout in de evolutietheorie?

Wouter_Masselink schreef:
Ik zie God als een soort horlogemaker. Hij heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan. (daar gaat het nu niet over oké)

Je zou het kunnen zien als 1 gigantisch experiment. Wat gebeurd er als ik ....? Dan krijg je wat je nu hebt. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Zo combineer ik wetenschap en geloof.
Met alle respect, in wat voor God geloof je dan? Een God die niet eens weet wat er gebeurd als Hij wat doet. God komt veel meer eer toe dan een experimenterend mannetje. Bovendien geloof je dan in een God die je zelf niet gelooft. God heeft laten weten dat Hij alles in 6 dagen geschapen heeft, waarom geloof je in God als je God zelf niet gelooft?

Dat van die horlogemaker vind ik b.t.w. een mooie omschrijving.

Re: Fout in de evolutietheorie?

Mika schreef:
Er zijn tsunami's en God is almachtig. Hij veroorzaakt de tsunami's of laat toe dat ze ontstaan. Als God almachtig is kan het niet anders.

God is ontzagwekkend: in verband met tsunamis: ja, waarom niet?

Maar verder: Liefdevol? Trouw? Eerlijk? Rechtvaardig? Die mensen verdienden dat dan of zo?

Geduldig? Genadevol?

Bon, je lijstje spreekt zichzelf tegen.
Het lijkt op het eerste gezicht idd dat mn lijstje zichzelf tegenspreekt maar dat is niet zo. Ik zou het ff uitleggen. Hiervoor is wel een stukje geschiedenis nodig.

God heeft in het begin alles perfect gemaakt, ook de mens. God zat alleen niet te wachten op een stelletje robots, dat op zijn commando “halleluja” begonnen te zingen. Daarom gaf God de mens een eigen wil. Met andere woorden God wilde niemand gedwongen van Hem laten houden. God zei (onder andere) tegen de mens dat ze van alle bomen mochten eten behalve van de boom in het midden van de tuin (de boom van de kennis van goed en kwaad). Zo kon de mens dus kiezen of ze van God wilde houden en Hem dus gehoorzamen of niet. Helaas at de mens wel van die boom. Daarom heeft God de aarde vervloekt. Verdiende loon. Dat is de reden van bijvoorbeeld een tsunami.

Okay, wat het almachtig zijn betreft, God zou met zijn almacht zo de aarde kunnen wissen en opnieuw iets kunnen scheppen maar doordat God trouw is aan de mens doet Hij dat gelukkig niet. Omdat God liefdevol is wil Hij graag een nieuwe aarde zonder alle ellende enzo, maar dat zou in strijd zijn met zijn rechtvaardigheid. Omdat God rechtvaardig is kan Hij een verdiende straf niet zomaar niet uitvoeren. Gelukkig hoeven wij als mensen niet eeuwig op de vervloekte aarde te zitten. Want genadevol stond ook in het lijstje. Genade betekent iemand iets geven wat hij niet verdient en iemand iets vergeven. Dat doet God dan ook. Daarom stuurde Hij zijn eigen Zoon om voor ons de straf te dragen. Zodat wij, als wij dit cadeau aannemen, straks op de nieuwe, weer volmaakte, aarde kunnen leven. Wat overblijft geduldig: God zou bijvoorbeeld vandaag de nieuwe aarde kunnen maken en alle mensen die Zijn cadeau geaccepteerd hebben daar een mooi huisje geven, maar dat zal betekenen dat er veel mensen verloren zouden gaan. God is geduldig en wacht totdat iedereen, van wie Hij weet dat hij het cadeau gaat accepteren, dat gedaan heeft. Zodat deze mensen ook op de perfecte aarde kunnen leven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
We moeten erkennen dat we iets niet weten. Maar dat betekent niet dat we dat dan naar hartelust willekeurig zelf mogen invullen. Dat kan wel, maar het heeft dan geen waarde, of niet meer waarde dan een andere mening, en het eerlijkste is dat we het niet weten.
Dat iets wat men niet weet is wel de basis van de theorie.

Berichten: 1.404

Re: Fout in de evolutietheorie?

Beste Rebekkaver,

We kennen allemaal het vehaaltje dat we alle ellende onszelf aandoen, louter en alleen omdat God ons een vrije wil heeft gegeven. Ondanks dat de kerkelijke intellectuelen er reeds 2000 jaar over nadenken, blijven ook zij (al zullen ze het niet toegeven) met een wrang gevoel zitten als het gaat over het lijden van totaal onschuldigen. Denken we maar aan kinderen (en volwassennen) met genetische aandoeningen, de honger en ellende gewoon omdat je op het verkeerde werelddeel bent beland.

Een aanwezige god (in de zin dat hij bekommerd is om ons) kan in dit opzicht geen rechtvaardige God zijn.

Trouwens als hij almachtig was, kon hij vrije wil en harmonieuze wereld wel met elkaar verzoenen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Berichten: 300

Re: Fout in de evolutietheorie?

Heeft god je wel die vrije wil gegeven?

Lees dit maar eens: http://www.mit.edu/people/dpolicar/writing.../godTaoist.html
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Berichten: 88

Re: Fout in de evolutietheorie?

rebekkaver schreef:Mika schreef:
Er zijn tsunami's en God is almachtig. Hij veroorzaakt de tsunami's of laat toe dat ze ontstaan. Als God almachtig is kan het niet anders.

God is ontzagwekkend: in verband met tsunamis: ja, waarom niet?

Maar verder: Liefdevol? Trouw? Eerlijk? Rechtvaardig? Die mensen verdienden dat dan of zo?

Geduldig? Genadevol?

Bon, je lijstje spreekt zichzelf tegen.
Het lijkt op het eerste gezicht idd dat mn lijstje zichzelf tegenspreekt maar dat is niet zo. Ik zou het ff uitleggen. Hiervoor is wel een stukje geschiedenis nodig.

God heeft in het begin alles perfect gemaakt, ook de mens. God zat alleen niet te wachten op een stelletje robots, dat op zijn commando “halleluja” begonnen te zingen. Daarom gaf God de mens een eigen wil. Met andere woorden God wilde niemand gedwongen van Hem laten houden. God zei (onder andere) tegen de mens dat ze van alle bomen mochten eten behalve van de boom in het midden van de tuin (de boom van de kennis van goed en kwaad). Zo kon de mens dus kiezen of ze van God wilde houden en Hem dus gehoorzamen of niet. Helaas at de mens wel van die boom. Daarom heeft God de aarde vervloekt. Verdiende loon. Dat is de reden van bijvoorbeeld een tsunami.

Okay, wat het almachtig zijn betreft, God zou met zijn almacht zo de aarde kunnen wissen en opnieuw iets kunnen scheppen maar doordat God trouw is aan de mens doet Hij dat gelukkig niet. Omdat God liefdevol is wil Hij graag een nieuwe aarde zonder alle ellende enzo, maar dat zou in strijd zijn met zijn rechtvaardigheid. Omdat God rechtvaardig is kan Hij een verdiende straf niet zomaar niet uitvoeren. Gelukkig hoeven wij als mensen niet eeuwig op de vervloekte aarde te zitten. Want genadevol stond ook in het lijstje. Genade betekent iemand iets geven wat hij niet verdient en iemand iets vergeven. Dat doet God dan ook. Daarom stuurde Hij zijn eigen Zoon om voor ons de straf te dragen. Zodat wij, als wij dit cadeau aannemen, straks op de nieuwe, weer volmaakte, aarde kunnen leven. Wat overblijft geduldig: God zou bijvoorbeeld vandaag de nieuwe aarde kunnen maken en alle mensen die Zijn cadeau geaccepteerd hebben daar een mooi huisje geven, maar dat zal betekenen dat er veel mensen verloren zouden gaan. God is geduldig en wacht totdat iedereen, van wie Hij weet dat hij het cadeau gaat accepteren, dat gedaan heeft. Zodat deze mensen ook op de perfecte aarde kunnen leven.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is..
Het 'niet snappen' is nooit mijn probleem geweest. Je verhaaltje is waardeloos als wetenschappelijke uitleg in de definitie van God, die trpouwens niet te geven valt. Dat je princiële problemen hebt bij de evolutietheorie is een lachertje, omdat je ze duidelijk niet snapt, en je bent er eigenlijk ook niet echt in geïnteresseerd, ware het niet dat wat ze zegt en verklaart jouw God wel heel onwaarschijnlijk maakt.

Je verhaaltje is echt niet intern consistent. We vragen nu geen herhaling meer, maar een wetenschappelijke fundering, wat niet teveel gevraagd is op een wetenschappelijk forum. Anders moet je zelf maar eens je conclusies trekken.
rebekkaver schreef:

We moeten erkennen dat we iets niet weten. Maar dat betekent niet dat we dat dan naar hartelust willekeurig zelf mogen invullen. Dat kan wel, maar het heeft dan geen waarde, of niet meer waarde dan een andere mening, en het eerlijkste is dat we het niet weten.
Dat iets wat men niet weet is wel de basis van de theorie.
Fout, dat zegt nu net helemaal niets, want we weten er niets van.

Re: Fout in de evolutietheorie?

Rogier schreef:
Het alternatief (God) wordt toch ook geaccepteerd zonder een verklaring te hebben waar die vandaan kwam?
Zoals al eerder gezegd, God komt nergens vandaan. God was er altijd al.
Hou het ontstaan van de big bang dus maar op "dat kunnen we nou eenmaal niet weten", "gaat ons begrip te boven" of "die bestond gewoon altijd al". Probleem opgelost!  
Dan heb je dus hetzelfde idee als met God. Alleen is met God de rest van de “theorie” aannemelijker dan met de evolutietheorie.
Ik begrijp niet dat mensen aan iets dat per definitie zó ontzettend ver buiten ons begrip ligt, waarvoor ons voorstellingsvermogen zo ontzettend te kort schiet om er een glimp van te kunnen bevatten, toch allerlei menselijke eigenschappen toekennen zoals intelligentie, barmhartigheid, ons evenbeeld vormend, aanwijzen welk ras 'de baas' is op één van zijn triljarden planeten, enzovoort. Of zelfs menen te weten wat Hij zou willen of prefereren. Hoe kóm je op het idee dat de oorzaak van het universum, een onvoorstelbaar abstract begrip dat aan de basis van alles ligt, aan dat soort bekrompen, van menselijke beperkingen doorstoken eigenschappen onderhevig is.  
De Oorzaak van het universum is niet aan dat soort bekrompen, van menselijke beperkingen doorstoken eigenschappen onderhevig. Ik vind intelligentie en barmhartigheid enzo niet bepaald slechte bekrompen eigenschappen.
Sterker nog, zou het volgens datzelfde argument niet nog logischer zijn dat er achter God wel een héle briljante Super Schepper moet zitten? Laten we die God2 noemen. Want als zoiets als een mier al niet zomaar kan bestaan, dan zoiets enorm ingewikkelds als God zeker niet. Waarom nemen mensen het bestaan van God nou aan (sterker nog, dat vinden ze logisch) maar geldt dat niet voor God2?
Omdat God geen schepper nodig heeft aangezien Hij er altijd al was.
Is hij ook alwetend? Als in: weet hij al wat ik ga doen?
Ja, Hij weet zelfs precies wat je op dit moment denkt.
Fout. De wetenschap neemt niks zomaar voor waar aan, en claimt ook niet de waarheid in pacht te hebben. Wetenschap probeert alleen een beschrijving te geven van de wereld om ons heen, die onze waarnemingen in de praktijk zo goed mogelijk beschrijft en voorspelt.
Meestal wel ja, maar wat de evolutie betreft is dat wat anders. Helaas waren daarvan weinig (geen) ooggetuigen. Geen mensen dus die tijdens de evolutie de wereld om zich heen konden beschrijven. En de waarnemingen van vandaag de dag wat evolutie betreft vind ik ook maar tegenvallen. Tegenwoordig is het best rustig met de nieuwe dierenrijken die aan het evolueren zijn.

Re: Fout in de evolutietheorie?

peterdevis schreef:
Een aanwezige god (in de zin dat hij bekommerd is om ons) kan in dit opzicht geen rechtvaardige God zijn.
Dat is idd een moeilijk punt. Maar geen enkel mens is onschuldig, omdat hij een mens is. God had nadat de mens van de boom gegeten had op de delete knop kunnen drukken. Dan waren alle mensen en dus ook kinderen die nu een genetische aandoeningen hebben er niet geweest. Alle mensen verdienen het om er niet meer te zijn omdat ze afstammen van de mens die van de boom heeft gegeten. Daarom leeft nu ook iedereen op de vervloekte wereld en is deze wereld niet alleen voor een groep mensen vervloekt. Hier komt bij dat al het lijden op deze wereld niet opweegt tegen de heerlijkheid die straks geopenbaard zal worden.
Trouwens als hij almachtig was, kon hij vrije wil en harmonieuze wereld wel met elkaar verzoenen.
Voor de duidelijkheid, bedoel je voor of nadat de mens van de boom had gegeten?

Re: Fout in de evolutietheorie?

Mika schreef:
Dat je princiële problemen hebt bij de evolutietheorie is een lachertje, omdat je ze duidelijk niet snapt, en je bent er eigenlijk ook niet echt in geïnteresseerd,
Hoe kun jij dat weten? Ik was er wel in geïnteresseerd en had de ET ook zon beetje als waar aangenomen maar omdat ik christelijk ben opgevoed begon ik te twijfelen. Zo van, God en de ET sluiten elkaar uit dus 1 moet er afvallen. Toen ben ik zooi gaan lezen, ook over de ET, en op een gegevenmoment zag ik in dat de ET een soort van blinddoek is die de mensen het zicht op God ontneemt.
ware het niet dat wat ze zegt en verklaart jouw God wel heel onwaarschijnlijk maakt.
Wat is er onwaarschijnlijk aan?
Je verhaaltje is echt niet intern consistent.
Wat vind je niet intern consistent aan mijn verhaaltje? (citeer die gedeeltes anders ff)
Fout, dat zegt nu net helemaal niets, want we weten er niets van.
Ja, maar geeft toe, als die big bang er niet was geweest had de hele evolutie niet plaats kunnen vinden. De ET heeft dus onbekende wortels.

Berichten: 300

Re: Fout in de evolutietheorie?

Beste rebekkaver,

Als je buurman geflitst wordt en jij krijgt de bekeuring, vind je dat dan rechtvaardig?

Waarom moeten de mensen van nu boeten voor de misstap van een ander?

Heb je zelf last van de genoemde genetische afwijkingen o.i.d.?

Dat jij met de kromme visie van rechtvaardigheid en straf van je geloof kunt leven is in mijn ogen al idioterie, maar dat je denkt dat mensen die een ander geloof belijden of niet geloven, van de noodzaak ervan denkt te kunnen overtuigen is lijden aan godheidswaanzin! :shock:

PS

Het enige wat een empirisch wetenschappelijk feit is in dit onderwerp is de evolutietheorie.

Op een wetenschapsforum zul je dus met bewijs van gelijke waarde moeten komen om e.e.a. te kunnen weerleggen.

Nogmaals: GODDIDIT VOLSTAAT NIET!!!
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Fout in de evolutietheorie?

Het monotheisme incl. schepping is niet logisch te onderbouwen.

1) God is almachtig en alwetend. Hoe kan Hij dan een doel hebben? Alles wat Hij wil, heeft Hij. Alles wat Zijn doel is, Hij is er. Alles wat Hij wil weten, hij weet het al...

Waarom dan een schepping? Hij weet immeers tochj al van tevoren exact hoe dat zou verlopen, etc. De enige logische verklaring die iok kan bedenken is dat God expres Zijn ogen sluit voor bepaalde dingen, of dat hij niet alwetend en almachtig is.

2) Je kan alleen alles weten en alles kunnen als je ook alles bent. Ga maar na, je kunt alleen precies alles weten en kunnen wat ik ook kan, als je mij bent. Anders kun je nooit compleet beseffen hoe het is om mij te zijn op elk mogelijk moment. God is dus alles.

Maar hoe kun je 'alles' nu karaktereigenschappen toeschrijven? Alweer is de enige oorzaak die ik kan bedenken dat God zichzelf gedeeltelijk blind houdt, of dat hij zich opgesplitst heeft (polytheisme), of dat hij niet almachtig en alwetend is.

3) De 'Rechtvaardigheid' van God. God weet alles, dus hij wist ook al vantevoren dat de mensen die appel zouden gaan opeten. Dat kan onmogelijk een verassing zijn geweest. Hij had dit dus makkelijk kunnen voorkomen (door bijv. de mensen anders te scheppen). Maar: God's schepping was in alle onderdelen perfect. Dus dit was blijkbaar ook perfect, en dus de bedoeling. Het moet wel God's wil zijn geweest... Echter, wat er rechtvaardig aan is, kan ik niet zien.

Lees ook nog eens de bijbelverhalen na over de Egyptenaren en de 7 plagen (het punt waarop ik de bijbel walgend terzijde legde) en dat over die arme Job, en zeg dan nog eens dat God rechtvaardig is...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Fout in de evolutietheorie?

Ik was er wel in geïnteresseerd en had de ET ook zon beetje als waar aangenomen maar omdat ik christelijk ben opgevoed begon ik te twijfelen. Zo van, God en de ET sluiten elkaar uit dus 1 moet er afvallen. Toen ben ik zooi gaan lezen, ook over de ET, en op een gegevenmoment zag ik in dat de ET een soort van blinddoek is die de mensen het zicht op God ontneemt.


Er zijn massa's gelovige mensen die gewoon de ET aannemen. Zijn dat dan geen echte gelovigen ofzo? Ik vind je echt heel krom denken en redeneren, sorry. Je bent zelf juist verblind door je hele God-waanideeën. De God die jij schetst is een enorme ... (ik zal dit maar niet invullen...).

Geloven in God is tot daar aan toe en moet je zelf weten, maar wat jij hier allemaal uitkraamt is bijna ziekelijk (of fundamentalistisch). Ik hoop dat je nog enigszins tot inkeer komt.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 300

Re: Fout in de evolutietheorie?

De enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat God expres Zijn ogen sluit voor bepaalde dingen, of dat hij niet alwetend en almachtig is.
Er is nog een derde mogelijk: God bestaat niet.
The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries,

is not "Eureka!" (I've found it!),

but "That's funny..."



Isaac Asimov

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Fout in de evolutietheorie?

Zo van, God en de ET sluiten elkaar uit dus 1 moet er afvallen.
Hoezo? :shock:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer