Rogier schreef:
Het alternatief (God) wordt toch ook geaccepteerd zonder een verklaring te hebben waar die vandaan kwam?
Zoals al eerder gezegd, God komt nergens vandaan. God was er altijd al.
Hou het ontstaan van de big bang dus maar op "dat kunnen we nou eenmaal niet weten", "gaat ons begrip te boven" of "die bestond gewoon altijd al". Probleem opgelost!
Dan heb je dus hetzelfde idee als met God. Alleen is met God de rest van de theorie aannemelijker dan met de evolutietheorie.
Ik begrijp niet dat mensen aan iets dat per definitie zó ontzettend ver buiten ons begrip ligt, waarvoor ons voorstellingsvermogen zo ontzettend te kort schiet om er een glimp van te kunnen bevatten, toch allerlei menselijke eigenschappen toekennen zoals intelligentie, barmhartigheid, ons evenbeeld vormend, aanwijzen welk ras 'de baas' is op één van zijn triljarden planeten, enzovoort. Of zelfs menen te weten wat Hij zou willen of prefereren. Hoe kóm je op het idee dat de oorzaak van het universum, een onvoorstelbaar abstract begrip dat aan de basis van alles ligt, aan dat soort bekrompen, van menselijke beperkingen doorstoken eigenschappen onderhevig is.
De Oorzaak van het universum is niet aan dat soort bekrompen, van menselijke beperkingen doorstoken eigenschappen onderhevig. Ik vind intelligentie en barmhartigheid enzo niet bepaald slechte bekrompen eigenschappen.
Sterker nog, zou het volgens datzelfde argument niet nog logischer zijn dat er achter God wel een héle briljante Super Schepper moet zitten? Laten we die God2 noemen. Want als zoiets als een mier al niet zomaar kan bestaan, dan zoiets enorm ingewikkelds als God zeker niet. Waarom nemen mensen het bestaan van God nou aan (sterker nog, dat vinden ze logisch) maar geldt dat niet voor God2?
Omdat God geen schepper nodig heeft aangezien Hij er altijd al was.
Is hij ook alwetend? Als in: weet hij al wat ik ga doen?
Ja, Hij weet zelfs precies wat je op dit moment denkt.
Fout. De wetenschap neemt niks zomaar voor waar aan, en claimt ook niet de waarheid in pacht te hebben. Wetenschap probeert alleen een beschrijving te geven van de wereld om ons heen, die onze waarnemingen in de praktijk zo goed mogelijk beschrijft en voorspelt.
Meestal wel ja, maar wat de evolutie betreft is dat wat anders. Helaas waren daarvan weinig (geen) ooggetuigen. Geen mensen dus die tijdens de evolutie de wereld om zich heen konden beschrijven. En de waarnemingen van vandaag de dag wat evolutie betreft vind ik ook maar tegenvallen. Tegenwoordig is het best rustig met de nieuwe dierenrijken die aan het evolueren zijn.