Verdampingsverliezen

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Verdampingsverliezen

Ik las ergens de volgende vraag:

een buis met lengte 1000 feet waarin om de 100 feet een opening is van 1 inch met daarop een buis van 1 feet.

In deze buis stroomt water van 25°C. De lucht is droog.

Nu vraagt men de verdampingsverliezen te berekenen in lb per dag.

Hoe begin je aan zo'n oefening?

Ik heb nog nooit zulke oefeningen gemaakt dus ik weet absoluut niet hoe je hieraan zou moeten beginnen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Verdampingsverliezen

Ik kan me bij dat buizenstelsel niks voorstellen. :D En qua verdampingsvraagstuk al helemaal niet zonder nadere gegevens over windsnelheid, contactoppervlak lucht/water, instraling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verdampingsverliezen

Ik denk dat hier de Wet van Fick gebruikt moet worden.

Je moet dan echter wel weten wat van elke 1 inch pijp de afstand Δx tussen het waterniveau in elke pijp, en het uiteinde ervan is.

Aan het uiteinde van elke pijp heb je droge lucht (C = 0) en bij elk waterniveau is de lucht verzadigd met waterdamp bij 25 oC (C bepalen met stoomtabel).

Als alle 1 inch pijpen even lang zijn moet je bedenken dat het waterniveau in elke 1 inch pijp anders is omdat er drukverlies is over de 100 feet leiding tussen elke twee 1 inch pijpen. Dan is Δx dus voor iedere 1 inch pijp anders.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 254

Re: Verdampingsverliezen

Ik denk dat men ervanuit mag gaan dat er geen drukverliezen zijn?

Maar heb je niet meer gegevens?

Reageer