De algemene gaswet

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

De algemene gaswet

Hallo,

Ik heb een (misschien domme) vraag over de algemene gaswet. In deze gaswet wordt er gebruik gemaakt van de universele gasconstante R zijnde 8,314J/kgK. Nu is de gasconstante van lucht bijvoorbeeld gelijk aan 288J/kgK. Hoe weet ik wanneer ik de universele gasconstante of de gasconstante specifiek voor een bepaald gas mag gebruiken?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: De algemene gaswet

Hoooo stop.

Die gasconstante is de gasconstante. 8,3145 J/mol·K. Punt.

En niet een of andere soortelijke warmte van lucht of zo.

Nadrukkelijk gelieve niet te verwarren.

Die zou je eventueel via molmassa kunnen omrekenen naar J/kg·K of zo, (of voor mijn part oranje schilderen) maar plak die dan vervolgens in elk geval NOOIT meer in de gaswet, want dan loopt het NIET goed af.
Nu is de gasconstante van lucht bijvoorbeeld gelijk aan 288 J/kgK.
Waar haal je dat in vredesnaam vandaan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: De algemene gaswet

Waar haal je dat in vredesnaam vandaan?
zie ik inmiddels: de gasconstante daadwerkelijk gedeeld door de molmassa van lucht. Vraag is: wat wil je ermee?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: De algemene gaswet

Ik was bezig met wat dingen op te zoeken over het Otto-kringproces. Daar werd in de algemene gaswet gebruik gemaakt van die R-waarde voor lucht. Ik zie dat ik in mijn originele vraag de verkeerde eenheden heb gebruikt. Mijn excuses daarvoor, dat is niet van mijn gewente :D . Alleszins bedankt voor je antwoord, ik zie nu ook waar ze die R-waarde voor lucht vandaan hebben gehaald.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: De algemene gaswet

Ik was bezig met wat dingen op te zoeken over het Otto-kringproces. Daar werd in de algemene gaswet gebruik gemaakt van die R-waarde voor lucht. Ik zie dat ik in mijn originele vraag de verkeerde eenheden heb gebruikt. Mijn excuses daarvoor, dat is niet van mijn gewente :D . Alleszins bedankt voor je antwoord, ik zie nu ook waar ze die R-waarde voor lucht vandaan hebben gehaald.
Ah. Op die fiets. Pas op, wil je die 288 J/kg·K gebruiken in de gaswet, (die we dan maar de "luchtwet" zullen dopen) dan zul je daarin óók de factor n (eenheid mol) moeten vervangen door de factor m (eenheid kg).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer