Lactobacillus

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Lactobacillus

Lactobacillus : een goeie bacterie die vaak in yoghurtjes voorkomt en ervoor zorgt dat proliferatie van andere bacteriën wordt tegengegaan?Altijd commensaal aanwezig? Ben ik correct in wat ik zeg?Of heeft deze bacterie nog andere goeie eigenschappen?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Lactobacillus

Normaal gezien zou lactobacillus rijk aanwezig moeten zijn in yoghurt. Een goede yoghurt bevat ten minste 10^8 lactobacillus per gram. Ik heb onlangs meegedaan aan een onderzoek waar verschillende merken yoghurt werden onderzocht. Wij hebben vooral een telling uitgevoerd van het aantal lactobacillus en de resultaten waren eerder verontrustend. Vooral de meer bekende merken die reclame maken voor hun probiotica scoorden niet zo goed. Het zijn inderdaad darmcommensalen maar het is vermoedelijk wel nuttig van ze binnen te nemen.

Als je een goeie yoghurt eet, waar 10^8 lactobacillen per gram inzitten, dan zou je met 1 potje (dat 125 gram is)

125 * 10^8 goeie darmbacterieen binnenkrijgen. Dat is toch wat?

In het algemeen denken we wel dat ze positieve eigenschappen hebben, maar daar moet toch nog meer onderzoek naar worden verricht.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer