Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 39

Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Hallo, ik heb een discussie over de voetafdrukken op de maan.

Daar zijn mooie foto's van gemaakt, maar ergens klopt er iets niet helemaal.

Op de maan is geen water of zuurstof.

Toch heeft men een zeer duuidelijke voetafdruk gemaakt op de maan.

Hoe kan deze afdruk bestaan als er geen water of zuurstof is op de maan.

Een degelijke voetprint is onmogelijk te maken in droog zand.

Wat denken jullie daarvan???

http://space.about.com/library/weekly/bllunarprint.htm

Berichten: 597

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

basbas schreef:Hallo, ik heb een discussie over de voetafdrukken op de maan.

Daar zijn mooie foto's van gemaakt, maar ergens klopt er iets niet helemaal.

Op de maan is geen water of zuurstof.

Toch heeft men een zeer duuidelijke voetafdruk gemaakt op de maan.

Hoe kan deze afdruk bestaan als er geen water of zuurstof is op de maan.

Een degelijke voetprint is onmogelijk te maken in droog zand.

Wat denken jullie daarvan???

http://space.about.com/library/weekly/bllunarprint.htm
ik wist niet dat er zand op de oppervlakte van de maan ligt?

mij lijkt het eerder dat er een grote laag stof/klein gruis ligt en daarin ontstaan weldegelijk zulke voetafdrukken (volgens mij ontstaan door het inslaan van meteorieten ed.)
Voorheen bekend onder de gebruikersnaam "Fabrice Macours".

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Er is geen voetafdruk mogelijk zonder zuurstof?

Raar...

Volgens mij kan dat gewoon hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Op aarde is een hoop zand door erosie mooi rond geworden waardoor droogzand snel uiteen valt door wind enzo en

en gravitatie.

Op de maan is het zandm eerder stof, niet door erosie rond gemaakt waardoor het nogal hoekig van aard is lijkt me.

Hierdoor blijft een structuur goed bijeen.

Is is geen wind en alleen de gravitatie.

Dus.. een gemaakte structuur in het zand blijft daar goed bestaan.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Berichten: 2

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Het is een hele mooie afdruk.

Sommige randen zijn helemaal gaaf en hij heeft nauwlijks afgezet met zijn neus.

Alsof de schoen met de hand is ingedrukt en voorzichtig verticaal is opgetilt.

Klein klompvoetje.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

front schreef:Het is een hele mooie afdruk.

Sommige randen zijn helemaal gaaf en hij heeft nauwlijks afgezet met zijn neus.

Alsof de schoen met de hand is ingedrukt en voorzichtig verticaal is opgetilt.

Klein klompvoetje.
En jij bent een expert op het gebied van voetafdrukken op niet-aardse planeten om deze conclusie te kunnen trekken? We zijn hier op het wetenschapsforum, niet op het fok-forum!
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Footprints in the extraordinarily fine lunar dust, with no moisture or atmosphere or strong gravity, are unexpectedly well preserved, in the minds of some observers – as if made in wet sand.

* The dust is silicate, and this has a special property in a vacuum of sticking together like that. The astronauts described it as being like "talcum powder or wet sand".
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Moon_L...oax_accusations
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 3

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Is het niet erg toevallig dat ze zo'n voetafdruk vinden?... Hoe vaak zijn ze nou op de maan geweest en hoe vaak op dezeflde plek...

Overigens blijft een vorm erg goed behouden in het maanzand. Geen erosie.

Berichten: 4.546

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Ylse schreef:Is het niet erg toevallig dat ze zo'n voetafdruk vinden?... Hoe vaak zijn ze nou op de maan geweest en hoe vaak op dezeflde plek...

Overigens blijft een vorm erg goed behouden in het maanzand. Geen erosie.
Wat dacht je dat ze van hun eigen voetafdruk foto's hebben gemaakt :D

Overigens een klein detail, er is zeker wel erosie, namelijk van de zonnewind. Deze is wel klein, maar is er wel degelijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 3

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Het is mogelijk om een scherpe voetafdruk achter te laten op de maan. In een speciale aflevering van Mythbusters hebben ze allerlei 'fouten' rond de maanlanding opgelost. Het maanzand is in tegenstelling tot het zand op aarde scherp en hoekig, en daardoor kan het in een bepaalde vorm blijven. (ze hebben dit getest met een echte 'maanschoen', in een vacuumkamer, en met stof dat erg op maanstof lijkt.)

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Volgens mij is er op de Maan net als op Aarde wel een vorm van neerslag, namelijk ruimtestof. Dit heeft in de loop van de tijd meegewerkt aan de stoflaag op de Maan. In de Aardse admosfeer verbrandt dit stof eerst nog, op de Maan niet. Het is als poeder en ooit zullen ook de door mensen gemaakte voetafdrukken onder alsmaar nieuwe laagjes van dit ruimtestof verdwijnen en dus "eroderen", maar dat zal miljoenen, zo niet miljarden jaren duren denk ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Ik was nog vergeten om te reageren op de scherpte van de voetafdruk...

De laarzen van ruimtepakken zijn zo stijf dat de voetafzet NIET af kan rollen, zoals in gewone schoenen, zodat je over het algemeen geen diepere hak- en/of neusafdruk krijgt als je erin loopt. Denk maar aan ski-schoenen. Maar door de lage zwaartekracht zet je op de Maan ook met de hele voet af. Je loopt dus eigenlijk helemaal niet, je "springt" of "hupt" :D Vandaar dat de voetafdrukken denk ik zo scherp zijn.

Berichten: 144

Re: Voetafdruk op de maan, onmogelijk?

Brigitte schreef:Ik was nog vergeten om te reageren op de scherpte van de voetafdruk...

De laarzen van ruimtepakken zijn zo stijf dat de voetafzet NIET af kan rollen, zoals in gewone schoenen, zodat je over het algemeen geen diepere hak- en/of neusafdruk krijgt als je erin loopt. Denk maar aan ski-schoenen. Maar door de lage zwaartekracht zet je op de Maan ook met de hele voet af. Je loopt dus eigenlijk helemaal niet, je "springt" of "hupt" :D Vandaar dat de voetafdrukken denk ik zo scherp zijn.
De bekende foto (en vaak wordt ook nog de suggestie gewekt dat dit de allereerste voetstap is) waarop men dit baseert is een laars afdruk van Aldrin, hij had die afdruk speciaal gemaakt voor een aantal wetenschappers op aarde. Dus voetje optillen, voorzichtig neerzetten en weer omhoog, foto maken (aldrin was diegene die op het oppervlak de Hasselblad camera had) en 380.000 km verderop zijn een aantal wetenschappers zeer in hun nopjes met het resultaat.
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.

Reageer