Laser

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 69

Laser

ik ben op zoek naar applets over de laser

bijvraagje: De penlaser straalt fotonen uit in fase waarvan je dus een rood puntje ziet op de want van een muur ofzo, maar bestaan geen lasers waarvan je de rode lichstraal compleet ziet?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Laser

In zichtbaar licht (en daaromheen ook nog wel) kun je elke golflengte krijgen met lasers.

Dit kan met de zogenaamde Free electron laser (vrij electronen laser). Bij het FOM in Rijhuizen staat FELIX, een van de vijf vrije electron lasers in de wereld. Het ding is echter wel twintig meter lang en zal dan ook niet als pointer gebruikt kunnen worden.

Begin dit jaar heb ik een colloquium bijgewoond van Prof. Dr J. Odeurs van de KU Leuven. Zijn conclusie was dat gamma-lasers niet mogelijk waren. De beargumentatie lag echter ver boven mijn niveau en heb daar dus ook niks van begrepen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 145

Re: Laser

Begin dit jaar heb ik een colloquium bijgewoond van Prof. Dr J. Odeurs van de KU Leuven. Zijn conclusie was dat gamma-lasers niet mogelijk waren. De beargumentatie lag echter ver boven mijn niveau en heb daar dus ook niks van begrepen.
En dat wil wat zeggen...
bijvraagje: De penlaser straalt fotonen uit in fase waarvan je dus een rood puntje ziet op de want van een muur ofzo, maar bestaan geen lasers waarvan je de rode lichstraal compleet ziet?
Als ik je juist begrijp bedoel je dat je mooi de laserstraal ziet lopen door de lucht? In principe zie je die laserstraal enkel op de muur, wanneer het licht gereflecteerd wordt en op je oog valt. Nu kan je de lichtstraal door de lucht zien lopen als er veel stofdeeltjes of dergelijke in de lucht hangen. Schijn maar in het donker eens met een zaklamp in de lucht, en doe hetzelfde als het donker en mistig is. Als er mist hangt, worden de fotonen uit je lichtbundel verstrooid door de mistdeeltjes, de damp, anders blijven ze rechtdoor gaan, en zullen ze niet op je oog vallen.
Jan Vonk

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Laser

Begin dit jaar heb ik een colloquium bijgewoond van Prof. Dr J. Odeurs van de KU Leuven. Zijn conclusie was dat gamma-lasers niet mogelijk waren. De beargumentatie lag echter ver boven mijn niveau en heb daar dus ook niks van begrepen.


Daar geloof ik lekker helemaal niets van. Zeker als je een laser zonder populatie-inversie maakt (zoals Marlon Scully dat ook doet) is er niets op tegen om een gamma-laser te maken. Ik geef direct toe dat het nog niet gedaan is (er ligt een Nobelprijs op te wachten), maar er is niets op tegen vanuit de wetten van de natuurkunde gezien. Overigens heb ik al wel eens een demonstratiemodel van een 12 nm laser gezien en dat komt al behoorlijk in de buurt....
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Laser

als je een laser neemt met voldoende sterkte zie je de straal ook wel. :wink:

bvb bij een groene dpss-laser van 600mW zie je de stralen bij daglicht ook goed hoor.

Rode lasers hebben een hoger vermogen nodig ivm de zichtbare golflengte

blauwe lasers hebbe een nog hoger vermogen nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Laser

Ik denk niet dat een 600mWatt laser op batterijen loopt, verder kun je ermee door mensen heen branden. Lijkt me geen goed idee.

Een klasse drie laser (nog net veilig) is 1mW, bedoel je mischien niet een 600 MicroWatt?

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Laser

Ik denk niet dat een 600mWatt laser op batterijen loopt, verder kun je ermee door mensen heen branden. Lijkt me geen goed idee.
Ik heb zelf een tijdje met zo'n apparaat gewerkt (589 nm dye laser), en dat kan soms best pijn doen als je je hand in de straal krijgt.. Vooral als je nietsvermoedend spiegeltjes staat uit te lijnen, terwijl je hand ondertussen in de bundel hangt.. Bij een paar honderd milliWatt valt het nog wel mee, maar als je bij een Watt in de buurt komt brand je al gauw door vanalles heen..

Heb hier een aantal laserpennen liggen, allemaal < 5mW bij 650nm :shock: 10.. Als het donker is en je blaast wat rook door de bundel kun je ook die al goed zichtbaar maken..
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Laser

Nee hoor, men neef is importeur van discotheeklasers.

die gaan tot 1,5 Watt.

Heb eens een 600mW laser een puntje laten vormen en op men hand laten schijnen, je voelt amper verschil.

Niet aan te raden om er naar te kijken natuurlijk, zelf niet heel even (nu loop ik met vlekjes op men ogen rond :shock: )

Dit is bvb een 300mW laser.

Afbeelding

Die andere lasers werken op een ander systeem denk ik?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Laser

Ik denk niet dat een 600mWatt laser op batterijen loopt, verder kun je ermee door mensen heen branden. Lijkt me geen goed idee.
Ik denk ook niet dat een 600 mW laser op baterijen werkt. Maar een 15 mW (IR) laser zit wel in een discman, dus zo'n groot verschil is het nu ook weer niet.

En door een mens heen branden: ik heb mij wel eens verbrand aan een 15 W (geen miliwatt) 532 nm groene laser. Dat deed wel pijn, maar het was echt niet zo dat ik daarna een gat in mijn hand had, of zoiets...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Laser

Twee opmerkingen, disco lasers flikkeren, zodat ze niet door mensen heen branden. Ze staan niet constant aan.

Het ligt er natuurlijk ook maar hoe groot je verlicht oppervlak is.

Even een kwootje:
Class 3b lasers and laser systems have an accessible output between 5-500 mW for continuous wave lasers and < 0.125 J within 0.25 second for a pulsed laser. Class 3b lasers and laser systems pose a serious eye hazard from viewing the direct beam or specular reflections.

Class 4 lasers and laser systems have an accessible output > 500 mW for a continuous wave laser and > 0.125 J within 0.25 second for a pulsed laser. Class 4 lasers and laser systems pose a serious eye hazard from viewing the direct beam, specular reflections and diffuse reflections. Class 4 lasers and laser systems also pose skin and fire hazards.
uit http://www.ehrs.upenn.edu/programs/laser/l...ser_manual.html laser safety manual, gepikt van het internet.

Ofwel, boven 500mW moet je dus niet je hand er voor houden.

Reageer