Water "oneindig" lang helder houden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Het gaat niet om neerslaan, maar om een katalytische werking van metaalionen op de afbraak van hypochloriet.

Salpeterzuur lijkt me de beste optie. Wel een waarschuwing erbij geven dat het niet drinkbaar is :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Water "oneindig" lang helder houden

jan, als ik het mij goed herrinner gebruik jij nogal wat kunstmest.
Ik gebruikte zelf tot voor kort zo'n 50 liter 38% salpeterzuur per jaar. Maar met dat bedrijfje moesten we een jaar geleden ophouden.

Maar ik zal maar eens op zoek gaan....

Dank iedereen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Wat ik me zo afvraag is waarom je Scheldewater helder wil houden na zoveel jaren, terwijl nu juist het Scheldewater blijkbaar alle karakteristieken in zich bergt om na verloop van tijd niet meer helder te zijn in het flesje. Dan kun je de flesjes net zo goed met bacterievrij, gedestilleerd water vullen, want je verandert toch hoe dan ook de karakteristieken van dat water door er e.e.a. aan toe te voegen? En dan is het geen Scheldewater meer. De smurrie die je na verloop van tijd in het flesje krijgt hoort toch gewoon bij de Schelde?

Trouwens, onze vijverfilter werkt deels door schuimrubber lagen die smurrie uit het water filteren maar vooral ook door middel van een UV lamp, die alles, wat potentieel ook maar als alg wil groeien in het water, doodt.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Wat ik me zo afvraag is waarom je Scheldewater helder wil houden na zoveel jaren,
Och, het staat zo mottig op de schouw......

En bij die bron is het kraakhelder.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Leuk experiment om naast elkaar 1 wel behandeld en 1 niet behandeld flesje te zetten.. ik ben benieuwd of er nl uberhaupt iets in gaat groeien na verloop van tijd.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Zolang er geen Jodium in het water voorkomt is bestralen een optie. Je kunt misschien ook een mespuntje zilversoda oplossen. Voor consumptie later is rivierwater niet echt geschikt.

Wil je een watervoorraad. Vries 2 pannen met water in en ververs die elk half jaar. Dient ook als koude-accu.

Net teveel chemicaliën erin, die zijn er al en ook in de bron. Mineralen in het water slaan soms neer en dat ziet het water er iets vlokkerig uit, maar ontdooit kraanwater heeft dat ook en dan ben ik zeker dat het schoon gekookt water is.

Dettol of wat alcohol ketanus??

Berichten: 62

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Alweer het “Lourdes syndroom’ aan gewone water worden ongekende eigenschappen toegekend a la Jomanda. Zuiver bedrog en bijgeloof. Zeker niet wetenschappelijke.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Water "oneindig" lang helder houden

Alweer het "Lourdes syndroom' aan gewone water worden ongekende eigenschappen toegekend a la Jomanda. Zuiver bedrog en bijgeloof. Zeker niet wetenschappelijke.


Beste Arius,

wie heeft het er hier over dat het water bijzondere eigenschappen zou moeten hebben? Het gaat er puur om om het water in een flesje bewaren als souvenier. En dan is het wel handig als het na een jaar nog helder zou zijn. C'est tout.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer